Publicacions sobre didàctica de les ciències
Publicacions didàctiques del Museu de Ciències Naturals de Barcelona
- Som educació. Ensenyar i aprendre als museus i centres de ciència: una proposta de model didàctic
Teniu a la vostra disposició el llibre que mostra d’on neix el model didàctic del Museu de Ciències Naturals de Barcelona i la suma d’aquest amb l’experiència en educació de diverses institucions educatives. Alhora us servirà de manual en la vostra pràctica diària.
La col·laboració establerta entre el Museu Agbar de les Aigües i el Museu de Ciències Naturals de Barcelona des de l’any 2006, a la qual s’afegeix poc després el Grup de Recerca Còmplex del Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals de la UAB, ha generat activitats diverses i un model de formació d’educadors i educadores de museus i centres de ciència desenvolupat al llarg de quatre anys.
Conté exemples d’activitats per a tots els públics, si bé el món escolar s’enduu la major part del protagonisme. El model didàctic presentat es fonamenta en la didàctica de les ciències i en altres tradicions disciplinàries que influeixen en l’educació en els museus per configurar propostes adequades a públics diversos.
Podeu llegir i descarregar-vos el llibre aquí.
- La teoria de l’evolució, avui
En col·laboració amb l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) i el Centre de Documentació i Experimentació en Ciències (CDEC – CESIRE) del Departament d’Educació, el Museu ha editat aquesta publicació sobre els conceptes clau de la teoria de l’evolució i dóna notícies sobre les darreres recerques que ens ajuden a entendre mecanismes evolutius que al seu moment no podien ser explicats per aquesta teoria.
Els continguts estan basats en els textos de 14 científics de la UB, la UPF i del mateix Museu que han redactat una quarantena d’articles recollits en la publicació digital La teoria de l’evolució, 150 anys després. Podeu llegir i descarregar-vos la publicació aquí.
Articles especialitzats
- Ballester, Montserrat; Batlles, Albert; Boix, Greta; Olmeda, Montse (2024). “Natural materials: an inclusive scientific view. An educational approach from the Museu de Ciències Naturals de Barcelona”, Monogràfic: Inclusive Science education in the early years, capítol 6, Editorial Graó.
- Batlles, Albert.; Boix, Greta.; Castelltort, Alba.; Castelltort, Núria.; González, Esther.; Olmeda, Montse (2023). “Guaitacargols: l’estudi de la biodiversitat de cargols terrestres a secundària”, a Revista Ciències, nº 45
- Ballester, Montse; Boix, Greta; Olmeda, Montse (2022). “El Niu Volant”, a Mnemòsine, nº 12
- Vicedo, Vicent; Ozkaya de Juanas, Senay; Fernández-Lluch, David; Batlles, Albert; Ballester, Montserrat (2021). “Enhancing the educational value of palaeontological heritage: the Didactic Collection of the Museu de Ciències Naturals de Barcelona (Catalonia, Spain) and its strategic framework”, a Geoheritage.
- Ballester, Montserrat; Batlles, Albert; Olmeda, Montse; Vila i Merino, Teresa (2019). “¿Cómo acercamos el patrimonio natural a aquellas persones que no pueden venir al Museu?”, a XXIII Bienal de la RSEHN (Barcelona, 2019): libro de resúmenes, p. 197-198.
- Ballester, Montserrat; Boix Garcia-Cairó, Greta; Olmeda, Montse (2019). “¿Ampliamos los límites? El modelo didáctico del Museu de Ciències Naturals de Barcelona”, a XXIII Bienal de la RSEHN (Barcelona, 2019): libro de resúmenes, p. 195-196.
- Vicedo, Vicent; Fernández-Lluch, David; Batlles, Albert (2019). “La colección pedagógica de paleontología del MCNB: diseño, desarrollo y gestión”, a XXIII Bienal de la RSEHN (Barcelona, 2019): libro de resúmenes, p. 219-220.
- Ballester, Montse; Carbonell, Alba (2016). “La curiosidad debe continuar”, a Cuadernos de Pedagogía, nº 466, pp 60-62
- Autoria compartida (2016). “Ocho propuestas didácticas. La mesa luminosa. Estructuras óseas. Sonajeros de semillas”, a Cuadernos de Pedagogía, nº 466, pp 63-67
- Fernández, Guillermo; Stengler, Erik; Viladot, Pere (2015). “Actividades educativas en el museo científico: de ciencia divertida a ciencia seductora”, a Revista de Museología, nº 63, pp 11-25
- Viladot, Pere; García, Paloma; Puigcerver, Manel (2015). “De la satisfacción a la complicidad, El análisis de las expectativas de los docentes y el papel del departamento educativo del museo”a Revista de Museología, nº 63, pp 26-39
- Uribe, Francesc (2015) “El papel de las colecciones y los conservadores en las propuestas didácticas de los museos científicos” a Revista de Museología, nº 63, pp 40-48
- Carbonell, Alba; López, Teresa (2016) “Cuaderno de un viaje didáctico. La nueva propuesta didáctica del Museo de Ciencias Naturales de Barcelona” a Revista de Museología, nº 63, pp 75 – 82
- Abellán, Núria; Carbonell, Alba; Viladot, Pere (2015) “Pelé, els cromos i les ciències naturals. El paper dels relats en les activitats del Museu de Ciències Naturals de Barcelona” a Escola, nº 382, pp 57-61.
- Pedreira, Montserrat (2015). “Niu de ciencia, espacio de educación científica para niños”, a Museologia e Patrimônio, vol. 8, nº 1, pp. 9-29
- Boix, Greta; Fonolleda, Marta; López, Teresa; Roig, Dídac (2015). 2015“¿Por dónde empiezo? Reflexiones desde la práctica”, a Cuadernos de Pedagogía, nº 460, pp 70 – 74
- Ballester, Montserrat; González, Leticia; Omedes, Anna; Ubero, Lina; Viladot, Pere (2014). “La dimensió social del Museu de Ciències Naturals” a MNemòsine, nº 8, pp 51-64
- Carbonell, Alba; Massip, Jèssica; Puchadas, José Antonio (2012). “La marieta amb pell de guepard”, a Guix Infantil, nº 68, p.24
- Tonucci, Francesco (2012). “La ciència als tres anys”, a Guix Infantil, nº 68, pp. 11-15
- Ballester, Montse; Pedreira, Montserrat (2012). “Aprendre ciències des del Niu” a Escola Catalana, nº 477, pp 22-23
- Ballester, Montse; Pedreira, Montserrat; Viladot, Pere (2012) “De 0 a 6 al Museu de Ciències Naturals”, a Guix d’Infantil, nº 68, pp 16-18.