EDUNAT


 

Curs 2023 – 2024

Descripció:

A través d’aquest projecte reflexionarem al voltant de dos eixos:

  • El paper dels museus com a espais d’aprenentatge, el que transmeten i com ho fan a través del llenguatge museogràfic.
  • Quines tasques són importants de dur a terme a l’hora de fer funcionar un museu, més enllà de la mateixa exposició.

Coneixerem de primera mà l’exposició Planeta Vida i els diversos departaments que fan funcionar el Museu de Ciències Naturals de Barcelona (MCNB). Aquestes descobertes ens permetran treballar en la creació del nostre propi museu al centre.

Aquest projecte en col·laboració pretén oferir un context de treball estimulant a l’aula. És una proposta pensada per desenvolupar-la partint d’una activitat acompanyada al museu i per continuar-la de forma autònoma a l’aula, de manera que cada centre decideix el guió de la seva pròpia exposició i els recursos museogràfics que utilitzarà. Durant aquest procés, els grups compten amb els materials dissenyats des del Museu i amb el suport i acompanyament de l’equip educatiu del Departament d’Educació i Activitats del MCNB.

El projecte es clou amb la trobada al Museu de Ciències Naturals de Barcelona de tots els grups participants.

Objectius:

  • Promoure la realització d’un museu al centre basat en l’adquisició de nous coneixements i noves competències.
  • Conèixer la institució museu emprant el MCNB com a model, des del seu projecte museogràfic fins al seu funcionament intern.
  • Fomentar la reflexió entorn els museus i el seu rol en la societat.
  • Valorar el museu com a espai per aprendre.

Continguts:

  • Funcions i rol d’un museu.
  • L’espai expositiu i recursos museogràfics del MCNB.
  • Organització dels departaments del MCNB.
  • Continguts treballats a l’aula (segons els interessos de cada centre)

Competències:

  • Projecte transversal que permet treballar competències de diversos àmbits: lingüístic, científic – tecnològic, social, matemàtic o cultural i personal.

En què consisteix?

El projecte s’estructura en cinc fases que els equips docents podeu adaptar al vostre grup en funció de les seves necessitats i interessos.

Calendari

Antecedents:

El projecte Museïtzem! Neix d’una col·laboració entre l’Escola Augusta de Barcelona i el MCNB, en què l’escola va demanar consell al museu per a la realització d’una exposició al centre; el material a exposar es basaria en tots aquells continguts que l’alumnat de 1r d’ESO estava treballant a l’assignatura de Ciències Naturals. Fruit d’aquesta col·laboració, el projecte proposa a l’alumnat participant aprofundir en la museografia de l’exposició Planeta Vida i conèixer de primera mà el funcionament intern del museu, amb l’objectiu de transferir tots aquests coneixements al museu del centre educatiu.

Després d’aquesta primera experiència, el projecte s’ha anat consolidant; així doncs, l’hem realitzat amb altres centres educatius i en diversitat de formes. Si voleu conèixer més de prop cada experiència, podeu consultar els següents enllaços:

Les experiències realitzades fins ara reporten la transversalitat del projecte: tot i que es parteix de l’assignatura de ciències naturals, l’alt grau de competència ha permès en moltes ocasions que s’hi sumessin altres docents i treballar el projecte amb una mirada multidisciplinària, des de matemàtiques o tecnologia a les llengües catalana i anglesa. Aquí us deixem un document de recull de les opcions que us obre aquest projecte per a treballar des d’una mirada competencial.

Observacions:

Les dates concretes de les activitats i fases del projecte s’acordaran una vegada iniciat el projecte.

Recordeu que les activitats dinamitzades per l’equip educatiu no comporten la visita de tot l’espai del Museu del parc del Fòrum ni del Jardí Botànic. Podeu visitar-lo lliurement i gratuïtament el mateix dia abans o després de l’activitat. Sol·liciteu-ho en el moment de fer la reserva.

Referent a l’horari de l’activitat: Les activitats didàctiques del MCNB estan dissenyades i realitzades per l’equip educatiu segons criteris pedagògics, per fomentar la participació activa i l’aprenentatge significatiu individual i col·lectiu. Cada activitat pren sentit com a experiència educativa quan es disposa del temps necessari per dur-la a temps amb qualitat. Si, per motius aliens al MCNB, l’horari d’arribada o marxa del grup obligués a escurçar la durada de l’activitat en més d’un terç, l’equip educatiu es reserva el dret a anul·lar-la sense dret a retorn del pagament.

SOL·LICITUD DE PARTICIPACIÓ CURS 23-24: 

Si teniu interès en participar del projecte singular ‘Museïtzem’ durant el curs 23-24, contacteu-nos via correu electrònic: edunat@bcn.cat


Tancar

Cal fer la reserva amb antelació enviant el formulari de sol·licitud de visita.

També podeu trucar al 932 562 220 o enviar un correu electrònic a activmuseuciencies@bcn.cat

Pots consultar la nostra “Política de protecció de dades” a les Notes legals del nostre web.

Dades de contacte

Quan vols realitzar l'activitat?

L’ompliment d’aquest formulari en cap cas indica que s’ha realitzat la reserva en ferm. El Servei d’informació i Reserves es posarà en contacte amb vosaltres per fer confirmar la reservar i tramitar el pagament.

També et pot interessar

Veure totes les activitats

Cerca ampliada

Per centres

Laboratori de Natura
Al centre educatiu
Institut Botànic
Centre Martorell d'Exposicions
Museu de Ciències Naturals - Parc del Fòrum
Jardí Botànic

Per activitats

Proposta telemàtica
Visita dinamitzada
Visita lliure
Projecte singular
Joc online
Apropa Cultura
Activitat dinamitzada
Escolab

Per nivell educatiu

Col·lectius Apropa Cultura
Casals de 3 a 6 anys
Docents i col•lectius interessats en didàctica
ED. Infantil - Escola Bressol
Tots els nivells
ED. Infantil - I5 (recomanat només pel 1r trimestre)
Batxillerat
Casals a partir de 7 anys
ED. Infantil - I3
ED. Infantil - I4
ED. Infantil - I5
1r de Primària
2n de Primària
3r de Primària
4t de Primària
5è de Primària
6è de Primària
1r Eso
2n Eso
3r Eso
4t Eso
ESPO
Universitaris
Formació d'adults