Museïtzem els centres educatius, a distància!

Què és un museu? Construïm el guió de la nostra exposició? Com expliquem a través del llenguatge museogràfic? Com ens organitzem per fer funcionar un museu?
12 de novembre de 2020

Enguany és el tercer curs que seguim museïtzant centres educatius, però aquesta vegada ho hem fet a distància. Museïtzem és un projecte que persegueix l’objectiu que l’alumnat creï el seu propi museu a l’institut, a partir de la reflexió entorn de què és un museu, com transmeten idees els museus i com funcionen.

Les mesures sanitàries per frenar la covid-19 han generat nous reptes i oportunitats en la col·laboració entre el museu i els centres educatius. En aquest curs on la mobilitat és més complicada, crear museus ens sembla una gran oportunitat per fer accessible la cultura a més persones i estem molt contentes del gran nombre de grups participants i d’arreu del territori.

L’Escola Augusta, de Barcelona, l’INS Vic de la capital osonenca, l’IES Marta Estrada de Granollers i l’INS Gallecs, de Mollet del Vallès, s’han llençat a l’aventura de crear el seu propi museu.

El museu de CiènciAugusta

Durant pràcticament tot el curs, l’alumnat de 1r d’ESO de l’Escola Augusta ha estat treballant en la creació d’un museu de ciències, que a causa de la pandèmia han decidit fer virtual: el Museu CiènciAugusta. Al llarg del projecte han realitzat diverses produccions, de diferents temàtiques relacionades amb la biologia i la geologia. En el seu museu virtual ens en mostren una selecció. L’alumnat vol que el seu museu sigui un espai d’aprenentatge i que tothom que el visiti n’aprengui alguna cosa. Sabeu per què quan aquí és dia a l’Argentina és de nit? Totes les cèl·lules són iguals? Què és l’upclycing? Aquestes són algunes de les preguntes a les quals podeu trobar resposta en el Museu CiènciAugusta. Des del Museu de Ciències Naturals de Barcelona us animem a visitar el Museu CiènciAugusta per descobrir la gran feina, esforç i dedicació de les noies i nois de l’Augusta per crear i fer funcionar el seu museu, ben segur descobrireu coses noves!

Museïtzem l’INS Vic

El grup de 4rt d’ESO de l’INS Vic ha treballat, al llarg del curs, en el projecte Museïtzem imaginant que la creació del seu museu podria ser una carpeta d’aprenentatges dels continguts treballats a ciències naturals. A partir del projecte l’alumnat ha reflexionat entorn del paper dels museus a la societat, ha analitzat el llenguatge que utilitzen els museus per transmetre idees i ha analitzat els recursos museogràfics de forma crítica per imaginar els recursos que crearien si fessin un museu.

El procés de treball els ha servit per incorporar, a partir del context museu, continguts diversos de les ciències naturals, com la geologia i la paleontologia, fent sortides al territori i trobant-se amb persones expertes en el tema.

El projecte ha servit per apropar a l’alumnat als museus i posar en valor el seu potencial com a eines d’aprenentatge.

Descobrint la diversitat de Mollet

L’alumnat de 4rt d’ESO de l’INS Gallecs ha treballat en col·laboració amb l’associació Mollet pel Futur i el MCNB en un projecte de servei comunitari. En aquest projecte, l’alumnat ha estudiat la biodiversitat local amb l’objectiu de difondre els coneixements descoberts.

A partir de la informació obtinguda en la investigació de la biodiversitat del seu entorn més proper, han elaborat diferents recursos museogràfics: un herbari i hotels d’insectes amb l’objectiu de compartir, a través d’una exposició, aquests coneixements amb les veïnes i veïns de Mollet. Per facilitar la participació del públic visitant l’alumnat ha elaborat activitats per a infants relacionades amb els continguts exposats i ha reflexionat sobre la manera d’exposar amb l’objectiu d’arribar a més persones.

Les Wünderkammer del Marta Estrada

L’INS Marta Estrada s’uneix al projecte el darrer trimestre del curs amb ganes d’encetar-lo fent una visita presencial al Museu de Ciències Naturals. A través d’una activitat inicial al museu, l’alumnat analitza i valora el guió i els diversos recursos museogràfics de l’exposició permanent, Planeta Vida. Aquesta reflexió conjunta ens ajuda a comprendre quines connexions existeixen entre els diversos recursos museogràfics, de quina manera aquestes connexions transmeten el relat o guió de l’exposició i com aquests recursos i guió connecten amb les persones que hi interactuen. A partir d’aquesta visita l’alumnat ha tornat al centre amb l’encàrrec de crear el seu propi museu.

A l’institut, les tres classes de 1r d’ESO han treballat en petits grups pensant diverses espècies que els agradaria exposar en una Wünderkammer, una sala de les meravelles, algunes espècies reals i fins i tot han hagut de buscar-ne alguna que ho sembli, però que sigui imaginària. D’aquesta manera l’alumnat ha treballat en la taxonomia i classificació dels éssers vius. De cada espècie, cada grup ha preparat panells informatius.  Han fet una selecció de les espècies de tots els grups per fer l’exposició  i s’han organitzat a partir de comissions per seleccionar els panells i continguts, per crear altres recursos per complementar els panells, per organitzar i classificar la informació, per facilitar els materials per l’execució del projecte museístic i per a fer difusió de l’exposició així com elaborar un guió per fer visites.

Seguim museïtzant?

Els processos de treball dels diferents centres educatius participants han estat molt diversos. Les diferents experiències ens mostren que el projecte museïtzem és una proposta que facilita un context estimulant a l’aula per treballar d’una manera multidisciplinària les ciències naturals. Des de l’equip educatiu del MCNB ja estem pensant en com seguirem museïtzant els centres educatius el curs vinent 2021-22: mantenint eines telemàtiques que hem incorporat en l’edició d’enguany però també recuperant la presencialitat! Us animeu a participar-hi?

Per obtenir més informació sobre el projecte Museïtzem cliqueu aquí.