Museïtzem! Projecte en col·laboració amb l’Escola Augusta

17 de juny de 2019

Al llarg d’aquest curs s’ha realitzat un projecte en col·laboració amb l’Escola Augusta. El centre educatiu tenia la motivació de crear el “Museu de Ciències Naturals de l’Augusta”, és a dir, realitzar el seu propi museu o espai expositiu al centre, a partir dels aprenentatges de l’alumnat a l’assignatura de ciències naturals.

A l’octubre, la classe de 1r d’ESO va venir al Museu de Ciències Naturals de Barcelona i va visitar l’exposició “Planeta Vida”. En aquesta activitat inicial, l’alumnat va analitzar la museografia de “Planeta Vida” i van aprofundir en els recursos museogràfics que ofereix l’exposició, acompanyats de dues educadores del Departament d’Educació i Activitats. A més, van tenir l’oportunitat de trobar-se amb l’Elvira Ferragut, cap del Departament d’Exposicions.

Posteriorment, el dia 25 de març, els i les alumnes de l’escola van fer un segona visita al Museu de Ciències Naturals per tal de conèixer la seva àrea interna amb l’objectiu d’entendre quin és l’engranatge que fa moure i funcionar el museu. Van posar-se en la pell de diferents perfils professionals necessaris en el funcionament del museu i van conèixer les tasques d’alguns dels departament a través de trobades amb les persones responsables: la Maria Vila, la Gemma Redolad, la Marta Ponseti i l’Albert Batlles. Van poder descobrir el funcionament i resoldre dubtes dels departaments de Conservació preventiva i Restauració, Comunicació, Atenció al públic i Educació i Activitats.  Finalment, van  plantejar-se com podien aplicar aquestes tasques al funcionament del museu del seu centre educatiu.

El dia 14 de juny, quatre representants del Departament d’Educació i Activitats ens vàrem desplaçar a l’Escola Augusta per tal de poder veure els treballs exposats. El grup ha preparat amb cura la inauguració: cartells per fer-ne difusió, oferta d’activitats relacionades, entrades segons grup d’edat, un “making off” per documentar el projecte…

En aquesta visita del MCNB a l’escola, l’alumnat han fet un retorn del projecte, valorant que el recomanarien a altres alumnes perquè els ha motivat i servit per aprendre i han explicat que els agradaria haver comptat amb més temps per millorar el projecte. Després ens han donat la nostra entrada i hem començat la visita al museu guiats per alumnes membres del grup de treball del departament d’atenció al públic; els recursos museogràfics que han treballat han sigut els pòsters i les maquetes. Les activitats que s’han programat han estat: un concurs de dibuix i un de preguntes, així com un taller d’observació al microscopi. Hi hem pogut participar juntament amb les famílies de l’escola.

Des del departament d’Educació i Activitats valorem molt positivament el projecte! La implicació i motivació de l’alumnat i el seu docent han sigut claus per tal de portar-lo endavant, moltes gràcies a tothom!

A continuació us deixem algunes imatges de les diferents fases del projecte.

Per obtenir més informació sobre el projecte Museïtzem cliqueu aquí.