EDUNAT


 

Tornem a Museïtzar?

8 de novembre de 2019

Gràcies a l’empenta de l’Escola Augusta el curs passat vàrem iniciar un projecte en col·laboració amb el grup de primer d’ESO d’aquest centre educatiu.  A l’Augusta havien tingut la idea de crear una exposició a l’escola a partir dels continguts de Ciències Naturals treballats durant el curs. A partir d’aquella idea, els vam proposar el projecte Museïtzem!, que transcorre entre el Museu de Ciències Naturals de Barcelona i l’aula.

La col·laboració va tenir tant d’èxit que no ens hem pogut estar de repetir! Enguany tornem a museïtzar amb l’Escola Augusta i se suma al repte el grup de segon d’ESO de l’Escola El Puig d’Esparreguera. En aquest cas, l’alumnat de segon ha iniciat un herbari perquè volen conèixer el món vegetal; a partir d’aquí, faran una exposició que els servirà per explicar els coneixements adquirits al llarg del projecte. Aquest any, tindrem l’oportunitat de veure diferents resultats d’un mateix projecte aplicats als interessos diferents de cada centre educatiu participant.

En la primera fase del projecte hem rebut la visita dels grups al museu i, hem reflexionat sobre com podem connectar nous coneixements a través d’una exposició. Per aprendre potser necessitem tenir experiències, o bé motivació o sentir emoció o sorpresa o ser partícips…

L’equip educatiu del museu hem acompanyat als grups  en la visita a l’exposició de referència ‘Planeta vida’. En aquesta vista, hem descobert que l’element protagonista de l’exposició és el patrimoni del Museu: la col·lecció de peces reals. Hem observat que les peces estan organitzades en diferents àmbits i que els recursos museogràfics que acompanyen aquestes peces són importants per construir el guió que ens permet aprendre. En grups hem analitzat aquests recursos museogràfics: quin mitjà utilitzen per transmetre la informació? Promouen la interacció del públic? Són accessibles? Ens atrauen?  Durant l’activitat l’alumnat ha tingut l’oportunitat de compartir les seves idees amb les de l’Elvira Ferragut, cap del Departament d’Exposicions.

Ara, des de l’aula, els grups començaran a definir els continguts i guió de la seva exposició; també triaran i produiran els recursos museogràfics que explicaran aquests continguts.

Cap al febrer tornarem a rebre als i les participants del projecte, aleshores veurem aquella part del Museu que normalment no es veu: l’àrea interna! En aquesta propera visita coneixerem com s’organitza el Museu, descobrirem quin és l’engranatge que el fa moure i funcionar. Properament us seguim explicant com evoluciona el projecte!

 

I si voleu conèixer l’experiència del curs passat podeu consultar l’enllaç següent:

Museïtzem! Projecte en col·laboració amb l’Escola Augusta