Museïtzem amb l’INS El Cairat

En aquesta ocasió, l'alumnat de primer de Batxillerat ha "museïtzat" a partir de la col·lecció de geologia que tenen al centre.
13 d'abril de 2023

In Prague, on 24 August 2022, the Extraordinary General Assembly of ICOM has approved the proposal for the new museum definition with 92,41% (For: 487, Against: 23, Abstention: 17). Following the adoption, the new ICOM museum definition is:

“A museum is a not-for-profit, permanent institution in the service of society that researches, collects, conserves, interprets and exhibits tangible and intangible heritage. Open to the public, accessible and inclusive, museums foster diversity and sustainability. They operate and communicate ethically, professionally and with the participation of communities, offering varied experiences for education, enjoyment, reflection and knowledge sharing.”

Amb la definició oficial de museu de l’ICOM, aprovada recentment, donem el tret de sortida al projecte Museïtzem amb l’INS El Cairat d’Esparreguera.

Amb una col·lecció de geologia entre mans, l’alumnat de 1r de batxillerat es disposa a crear un museu partint de zero. De primer, col·laboren amb el Geomuseu Valentí Massachs de Manresa per documentar-se i treballar continguts. Tot seguit, es demanen Com podria ser l’exposició de les roques i els minerals que tenim a l’Institut? Aquesta és la qüestió que desperta l’interès a l’alumnat i desencadena que es posin en contacte amb el Museu de Ciències Naturals de Barcelona per engegar el projecte amb l’equip educatiu del Museu.

L’alumnat comença a reflexionar sobre: Què és un museu? Quina és la finalitat de l’exposició? Com es pot transmetre el que es vol explicar? Quin format pot prendre una exposició? Com es pot transformar un espai on ha d’anar una exposició de geologia? Aquestes i altres qüestions se’ls hi presenten.

Activitat inicial

Per a donar resposta a aquestes preguntes, visiten la seu del Parc del Fòrum per dur a terme l’activitat inicial. Així, s’endinsen en el món dels recursos museogràfics de Planeta Vida i coneixen quins utilitza el Museu per apropar les ciències naturals a la ciutadania: les vitrines, les pantalles tàctils, les projeccions, els mòduls d’investigació o les taules tàctils són alguns dels recursos que analitzen amb l’acompanyament de les educadores. Es genera una reflexió al voltant d’aquests: què explica cada recurs museogràfic? Com ho explica? Com connecta amb el públic?  Finalment, reben una visita de Mercedes Párraga, tècnica del Departament d’Exposicions del Museu. Amb ella, visiten un espai dins de l’exposició permanent ‘Planeta Vida’ que ara mateix es troba buit i que pròximament donarà lloc a una nova illa de ciència, espai expositiu específic del Museu. L’alumnat ha valorat molt positivament l’oportunitat de trobar-se en persona amb la tècnica, ja que els dóna informació de primera mà i l’experiència directa.

S’ordenen i s’estructuren conjuntament les idees que han anat sorgint al llarg de l’activitat. S’emporten força reflexions per aterrar a l’Institut amb més calma, per començar a crear el seu propi guió expositiu.

Treball al centre

L’alumnat conjuntament amb la seva docent, han seguit treballant i perfilant la proposta de Museu. A través d’una plataforma digital, tot i la distància, no hem perdut el contacte i hem pogut seguir el fil de les idees que han tingut al llarg d’aquest procés.

L’esforç i el temps dedicat es reflecteixen quan, amb una trobada telemàtica, ens expliquen les propostes que han definit per exposar i transmetre els continguts sobre les roques i els minerals presents en el seu museu. Desenvolupen la proposta d’exposició: pensen els espais que utilitzaran del centre, trien i produeixen els recursos museogràfics que faran servir i planifiquen les activitats que realitzaran amb centres pròxims el dia de la inauguració… i moltes altres idees que queden pendents de materialitzar!

Inauguració del museu

Finalment, ens convoquen el dia 9 de juny a l’institut per convidar-nos a la inauguració del GeMA (GeoMuseu Ambiental). Les educadores que han portat el projecte visiten el centre. L’acte comença amb una presentació i amb parlaments per part de la directora del centre, que destaca la il·lusió i el valor de treballar amb aquest tipus de projectes, i de l’alumnat participant, que fan una mirada retrospectiva de tot el curs i parlen de l’esforç, la feina que hi ha darrere el seu museu i el treball en equip (hem fet pinya, amb ganes!). L’objectiu del museu és despertar la curiositat per la geologia partint de la col·lecció de roques i minerals del centre.

Després, passem a visitar l’exposició, no sense abans inaugurar formalment l’espai tallant la cinta vermella. L’exposició reflexa la feina i la reflexió fetes per l’alumnat i hi ha diversitat de recursos per tal d’arribar a tots els públics: hi podem trobar una petita sala de la fluorescència per experimentar aquest fenomen sobre 4 mostres diferents, tauletes digitals amb explicacions, vídeos divulgatius, una entrevista a una geòloga, un apartat sobre l’activitat extractiva de minerals, vitrines amb maquetes i taules de classificació de roques amb mostres reals.

L’alumnat ha previst al detall moltes de les tasques complementàries que requereix un museu; així doncs, han elaborat un logo propi, han fet difusió de l’exposició, han demanat i gestionat un pressupost i han planificat una activitat divulgativa per a alumnes d’altres cursos del centre. En aquesta activitat es proposa petit repte: esbrinar quins són els minerals que tenen en una caixa a partir de les seves propietats (duresa, magnetisme, reacció al HCl…). L’alumnat participant de 1r d’ESO ha gaudit de valent.

Felicitem el grup de 1r de Batxillerat de l’INS El Cairat per la feina feta!