Museïtzem amb l’INS El Cairat
In Prague, on 24 August 2022, the Extraordinary General Assembly of ICOM has approved the proposal for the new museum definition with 92,41% (For: 487, Against: 23, Abstention: 17). Following the adoption, the new ICOM museum definition is:
“A museum is a not-for-profit, permanent institution in the service of society that researches, collects, conserves, interprets and exhibits tangible and intangible heritage. Open to the public, accessible and inclusive, museums foster diversity and sustainability. They operate and communicate ethically, professionally and with the participation of communities, offering varied experiences for education, enjoyment, reflection and knowledge sharing.”
Amb la definició oficial de museu de l’ICOM, aprovada recentment, donem el tret de sortida al projecte Museïtzem amb l’INS El Cairat d’Esparreguera.
Amb una col·lecció de geologia entre mans, l’alumnat de primer de batxillerat es disposa a crear un museu partint de zero. Com podria ser l’exposició de les roques i els minerals que tenim a l’Institut? Aquesta és la qüestió que desperta l’interès a l’alumnat i desencadena que es posin en contacte amb el Museu de Ciències Naturals de Barcelona per engegar el projecte amb l’equip educatiu del Museu.
L’alumnat comença a reflexionar sobre: Què és un museu? Quina és la finalitat de l’exposició? Com es pot transmetre el que es vol explicar? Quin format pot prendre una exposició? Com es pot transformar un espai on ha d’anar una exposició de geologia? Aquestes i altres qüestions se’ls hi presenten.
Per a donar resposta a aquestes preguntes, visiten la seu del Parc del Fòrum per dur a terme l’activitat inicial. Així, s’endinsen en el món dels recursos museogràfics de Planeta Vida i coneixen quins utilitza el Museu per apropar les ciències naturals a la ciutadania: les vitrines, les pantalles tàctils, les projeccions, els mòduls d’investigació o les taules tàctils són alguns dels recursos que analitzen amb l’acompanyament de les educadores. Es genera una reflexió al voltant d’aquests: què explica cada recurs museogràfic? Com ho explica? Com connecta amb el públic? Finalment, reben una visita de Mercedes Párraga, tècnica del Departament d’Exposicions del Museu. Amb ella, visiten un espai dins de l’exposició permanent ‘Planeta Vida’ que ara mateix es troba buit i que pròximament donarà lloc a una nova illa de ciència, espai expositiu específic del Museu.
S’ordenen i s’estructuren conjuntament les idees que han anat sorgint al llarg de l’activitat. S’emporten força reflexions per aterrar a l’Institut amb més calma, per començar a crear el seu propi guió expositiu.
L’alumnat conjuntament amb la seva docent, han seguit treballant i perfilant la proposta de Museu. A través d’una plataforma digital, tot i la distància, no hem perdut el contacte i hem pogut seguir el fil de les idees que han tingut al llarg d’aquest procés.
L’esforç i el temps dedicat es reflecteixen quan, amb una trobada telemàtica, ens expliquen les propostes que han definit per exposar i transmetre els continguts sobre les roques i els minerals presents en el seu museu. Desenvolupen la proposta d’exposició: pensen els espais que utilitzaran del centre, trien i produeixen els recursos museogràfics que faran servir i planifiquen les activitats que realitzaran amb centres pròxims el dia de la inauguració… i moltes altres idees que queden pendents de materialitzar!
Finalment, ens convoquen el dia 9 de juny a l’Institut El Cairat d’Esparreguera per convidar-nos a la inauguració del GeMA (GeoMuseu Ambiental). Impacients, esperem retrobar-nos aviat.
El reportatge del museu està assegurat així que si voleu saber com serà aquest Museu no deixeu de llegir-nos! Més endavant donarem informació per si us engresqueu a visitar-lo, segurament s’haurà de demanar cita!