EDUNAT


 

Assoliment notable – Balanç del primer trimestre escolar al Museu

El 2020 s'acaba i és moment de mirar enrere i fer balanç d'aquests quatre primers mesos de treball Escola-Museu. Poc ens pensàvem que les coses anirien com han anat!
24 de desembre de 2020

Al Departament d’Educació i Activitats del Museu de Ciències Naturals estem a punt de tancar el 2020 i és el moment de mirar enrere i avaluar aquest primer quadrimestre de curs escolar. La temporada es presentava ben incerta, i així ho certificaven les conclusions que vam extreure d’un bon grapat d’enquestes i dos grups de discussió que vam dur a terme amb diversos docents durant l’estiu. Davant la por que escoles i instituts no poguessin desplaçar-se fins al Museu a causa de les restriccions de mobilitat per fer front a la Covid-19, vam decidir complementar la nostra oferta escolar amb una sèrie de propostes digitals i ‘a domicili’. Poc ens pensàvem que les coses anirien com han anat!

Un trimestre fonamentalment presencial

Des de l’inici de curs s’han dut a terme 116 activitats o sessions escolars, on han participat un total de 2.639 persones. Contra tot pronòstic, la seva gran majoria (77,6%) s’ha desenvolupat de manera presencial a les seus del Museu. Un 20,7% s’ha dut a terme ‘a domicili’, és a dir, presencialment però en les instal·lacions escolars. Per la seva banda, només un 1,72% ha tingut lloc per mitjà de canals telemàtics. Estem molt satisfetes d’haver comprovat que centres educatius i docents continuen posant en valor la presencialitat, el contacte directe amb el patrimoni i la possibilitat de sortir fora dels centres escolars.

No obstant això, la presencialitat no ha estat exempta de reptes i ha suposat una important readaptació de les activitats a les mesures Covid. El Museu compta amb un model educatiu propi i sempre hem tingut clar que no volíem renunciar a una sèrie de trets característics que, d’entrada, podien ser incompatibles amb les mesures de seguretat. Finalment, adaptant materials, esponjant calendari i amb el compromís de l’equip d’educadores, ho hem aconseguit!

Si comparem l’esmentada xifra total d’activitats amb el mateix període de cursos anteriors, observem que les activitats del primer trimestre del present curs escolar suposen el 59,2% del total d’activitats del primer trimestre del curs 2019-2020 i el 70,7% si fem la comparació amb el curs 2018-2019. Una sorpresa ben agradable, tenint en compte les previsions que fèiem a inici de curs! Val a dir que, a banda de les 116 activitats, durant aquests primers quatre mesos, se n’han anul·lat 35, principalment a causa de la Covid-19 (grups-bombolla confinats, limitacions en la mobilitat, incertesa davant les sortides, etc.), de manera que els percentatges haurien estat substancialment superiors!

Si ens fixem en els nivells educatius dels grups-classe que han fet activitat durant aquest primer quadrimestre, és un plaer fer-vos saber que, entre l’educació infantil i la post-obligatòria, tan sols hem trobat a faltar l’alumnat de les escoles bressol i el de 2n de Batxillerat. Els nivells amb major presència han estat, per aquest ordre: 6è de primària, P4, 5è de primària i 3r de primària.

Temps per al desenvolupament de projectes educatius singulars

Malgrat tot, la situació que hem viscut també ha tingut un impacte positiu en la disponibilitat de temps per part de l’equip educatiu en referència al desenvolupament de projectes singulars. Durant aquest quadrimestre hem pogut donar resposta a necessitats i projectes que, més enllà de l’oferta escolar regular, diversos centres educatius ens han plantejat i als que hem pogut donar forma de manera col·laborativa. En aquest sentit us convidem a conèixer el projecte ApS que hem dut a terme amb l’Institut XXV Olimpíada al Jardí Botànic Històric, així com els projectes de dinamització de la lectura que hem tirant endavant amb l’alumnat de batxillerat de l’Institut Maria Espinalt. En tots dos casos es tracta de centres veïns, molt propers a una o altra seu del Museu a la ciutat.

En aquesta mateixa línia hem pogut donar un cop de mà i participar activament en la gravació d’un documental al Terrat Viu del Museu per part d’estudiants de Comunicació Audiovisual de la Universitat Pompeu Fabra. També hem pogut atendre dues propostes de col·laboració telemàtiques en l’àmbit de les ciències naturals: Escola Baldiri i Reixac i Escola Barrufet.

Un dels projectes educatius més consolidats també ha pogut dur-se a terme durant aquesta primera recta del curs escolar. La vuitena edició del ‘Connectem amb’, que el passat mes de març es va veure interromput per la pandèmia, ha pogut ser represa i finalitzada amb èxit.

La majoria d’aquestes iniciatives són projectes educatius de llarga o mitjana durada, que requereixen la realització de diverses sessions de treball. Totes elles han estat comptabilitzades en aquest balanç.

Fort impacte a nivell de barris i ciutat

Si analitzem el municipi d’origen de les escoles i instituts amb què hem treballat entre setembre i desembre, podem confirmar, ara sí, un dels nostres pronòstics: els centres educatius barcelonins són els més presents, tant en l’oferta escolar regular (55%) com en els projectes educatius singulars (83,3%). Si fem l’anàlisi a nivell de districtes municipals propers i de municipis veïns a les seus, obtenim que les escoles i instituts de proximitat representen el 26,7% de l’oferta regular i el 77,8% de les sessions dels projectes singulars.

De les 116 activitats i sessions, únicament 1 ha estat protagonitzada per centres educatius de fora de la província de Barcelona. Es tracta d’un grup del Grau doble d’Educació Infantil i Primària de la Universitat de Lleida.

Agraïment etern als i les docents valentes!

La valoració general del trimestre per part del Departament d’Educació i Activitats del Museu és molt bona, sobretot si el comparem amb l’escenari que havíem previst a inici de curs. Hem decidit autoavaluar-nos, tal i com recull el títol d’aquesta notícia, amb un Assoliment Notable!

Abans de donar per acabat aquest balanç, no volem oblidar-nos de reconèixer i agrair a tots els i les docents que, en un inici de curs incert i canviant, han mantingut encesa la flama que permet que escoles i Museu hagin pogut seguir treballant. Moltes gràcies!

Documentació relacionada

Explotació de dades del primer quadrimestre escolar al Museu de Ciències Naturals de Barcelona (PDF)

Futur

Encarem el segon i tercer trimestre amb ganes de seguir col·laborant amb els centres educatius (ja tenim 230 reserves d’activitats fins al juny!) i us desitgem que el 2021 sigui millor que aquest 2020 que deixem enrere!