Curs 20-21. Ens en sortirem!

El Departament d'Educació i Activitats del Museu està treballant per a complementar l'oferta educativa del present curs escolar amb noves propostes que permetin donar continuïtat al treball escola-museu.
19 d'agost de 2020

(Suggerim llegir aquesta nota amb la cançó “Captatio Benevolentiae” dels Manel, de fons)

La pandèmia segueix el seu curs i les incerteses continuen multiplicant-se. Què passarà amb les escoles i els museus? És un problema complex en un sistema complex i necessitem prendre decisions basades en “equilibri de probabilitats” i acomodar, més que resoldre, la terbolesa, la tensió i la paradoxa.

Zygmunt Bauman parlava de la societat actual com a “modernitat líquida”, per definir una era de canvi i moviment constants. Potser és en les circumstàncies actuals que més conscients en som. Davant la incertesa del curs que ben aviat comença, des del Museu de Ciències Naturals de Barcelona vàrem voler reflexionar col·lectivament i demanar als i les docents la seva opinió. De l’enquesta, llançada el passat mes de juny, n’hem obtingut 65 respostes, tal vegada esperançadores, que ens han permès comprovar, una vegada més, que la motivació és el motor de la docència!

La majoria de les persones enquestades expressen dubtes sobre la possibilitat de visitar presencialment el Museu durant el primer trimestre de curs, atesa la situació actual. No obstant això, una gran majoria ha mostrat interès en les propostes alternatives i adaptades que el MCNB està valorant oferir pel nou curs escolar: recursos digitals, materials naturals i pedagògics en préstec i activitats presencials a les escoles per part de l’equip educatiu del Museu. Així mateix, les persones enquestades han manifestat el seu interès en treballar àmbits com la zoologia, la botànica o la geologia amb continguts i materials que reforcin allò que es treballa a l’aula, així com en comptar amb el suport del personal del Museu, encara que sigui de manera remota a partir de l’ús de les noves tecnologies. L’enquesta obria les portes a la realització de focus groups d’aprofundiment, que es van realitzar a finals de juny, i que ens va permetre compartir neguits, intencions i esbossos de projectes educatius amb alguns docents.

Des del Departament d’Educació i Activitats volem agrair a tots els i les docents que han participat en l’enquesta i els focus groups: les vostres opinions i previsions davant l’inici d’un curs incert ens són de molta utilitat per afinar l’oferta educativa del nou curs. Estem treballant per poder oferir un entorn adequat que afavoreixi una experiència educativa transformadora i que incorpori tothom, adaptant la nostra proposta als centres educatius que per motius diversos no puguin venir a les nostres seus, amb l’objectiu de mantenir i reforçar la relació escola-museu. De la mateixa manera, plantegem un context en el que poder desenvolupar projectes a mida que ens permetin treballar colze a colze amb centres educatius i entitats del territori. Ben aviat publicarem noves activitats escolars que complementaran l’oferta educativa presencial d’aquest 2020-2021. Molts ànims a tots i totes en l’inici de curs!

Podeu consultar les principals conclusions de l’esmentada enquesta en aquest document.