EDUNAT


 

Cli-Fi (i més) a la Mediateca!

De la mà del Centre de Documentació del Museu, posem en marxa un projecte en col·laboració amb l'Institut veí Maria Espinalt. L'alumnat té el repte de dissenyar accions de dinamització lectora per donar a conèixer el gènere literari Cli-Fi (Ficció Climàtica) entre el jovent.
27 d'octubre de 2020

“Any vint-i-cinc de la nova era. L’equilibri mediambiental està en risc i els avenços científics han alterat les espècies de manera extravagant; conills fosforescents, lleons barreja de xai, porcs amb teixit cerebral humà…El desastre natural que posarà fi a la Terra s’acompleix.”

Amb aquesta ressenya del llibre “L’any del diluvi” de Margaret Atwood comença la carta que el Museu ha fet arribar a l’alumnat de 1r de Batxillerat de l’Institut Maria Espinalt del Poblenou. En aquest enllaç trobareu la carta amb el repte a desenvolupar que hem enviat a l’alumnat de l’institut: Carta_1r_BAT_Maria_espinalt_MCNB

Recentment, la Mediateca del Museu ha comprat un bon grapat de llibres de ‘Ficció Climàtica’, un gènere literari, també anomenat Cli-Fi, relacionat amb la ciència ficció que ens parla de futurs distòpics relacionats amb l’ecoterrorisme i les conseqüències del canvi climàtic i la contaminació. Creiem que es tracta d’un gènere que interessa els i les joves, però per a assegurar-nos-en, hem convertit aquesta necessitat real en un repte, tot entomant la demanda de col·laboració que vam rebre per part del professorat de l’Institut veí.

Aquest projecte forma part d’una acció de dinamització lectora més àmplia, que l’Institut ha teixit amb diverses institucions del territori. En el cas del Museu, es posa en marxa avui mateix, amb la visita a la Mediateca de dos grups d’alumnes que han triat treballar amb nosaltres. Durant les properes sis setmanes hauran de dissenyar i posar en marxa accions que aconsegueixin apropar el jovent a la Mediateca a partir d’aquest gènere literari. Un book trailer? Una acció artística al Museu? Un club de lectura? Un reclam gràfic a la Mediateca? O qualsevol magnífica idea que puguin tenir els i les participants, que justament són joves?

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Actualització 12 de novembre de 2020

El projecte amb el jovent de l’Institut Maria Espinalt avança a bon ritme! Els dos grups que han triat col·laborar amb el Museu s’han fet molt seu el repte d’acostar la mediateca del Museu i el seu fons documental al jovent de la seva edat. Així que donant-hi voltes, ens han fet propostes i contrapropostes que fan molt bona pinta.

Per una banda, hi ha el grup format per en Pau, l’Àlex, el Gabriel, el Dani, el Jan, el Víctor i l’Èrik que engrescat amb el llibre Cli-Fi “El rastre del llamp”, ha decidit a analitzar com la trama trepidant d’aquest llibre convida el públic jove a reflexionar sobre la ciència i el canvi climàtic. La Maggie és una matamonstres amb poders sobrenaturals que es veu atrapada en una espantosa lluita contra les forces més obscures a Dinétah (antiga reserva navajo) mentre pràcticament tot el món ha desaparegut per les inundacions d’una apocalipsi climàtica.

Els queda per davant fer una lectura crítica i atenta del llibre per destriar quins aspectes són interessants de fer emergir, organitzar un club de lectura i documentar-se sobre com dinamitzar-lo, dur-lo a terme i analitzar què hi passa…

Aconseguirà aquest grup que novel·les com aquesta atreguin els lectors joves fins a la mediateca?

D’altra banda, tenim el grup format per l’Elena, la Janna, el Marcel, l’Èrik i l’Alan, que finalment, aproparan el jovent a la mediateca amb un altre estil de llibres. Aquest grup està disposat a demostrar que la ciència pot resultar atractiva per al jovent a través de llibres il·lustrats com ‘Paisatges perduts de la Terra’, amb guió i continguts del MCNB. Les imatges del llibre ens transporten a temps passats mostrant com es va formar la Terra fa milions d’anys i com s’ha anat transformant en el planeta viu que coneixem actualment.

La seva feina ara continua documentant-se sobre el llenguatge amb què ens parlen els llibres il·lustrats, reflexionant sobre l’aspecte estètic i el rigor científic, comptant amb la col·laboració de l’Aina Bestard, il·lustradora de Paisatges perduts de la Terra i altres llibres, i preparant-ne una presentació per a altes grups de joves de diversos instituts.

Aconseguirà aquest grup engrescar altres joves a visitar la mediateca per gaudir dels àlbums il·lustrats?

Continuarà…