Estirem el fil… amb l’escola Baldiri Reixac

Partim de l'interés generat en un grup de cicle inicial al voltant del pol·len de les flors per iniciar un projecte en col·laboració.
1 de febrer de 2021

Sona el telèfon. És L’Escola Baldiri Reixac de Barcelona. Es posa en contacte amb l’equip educatiu del MCNB. L’alumnat de 2n de primària es pregunta: Com es crea el pol·len de les plantes, les educadores suggereixen: Comencem a estirar el fil?

El projecte s’inicia amb un primer contacte de l’equip docent del centre educatiu amb dues educadores del MCNB, totes elles portaran conjuntament aquest projecte amb el grup. A la reunió es parteix de l’interès sorgit a la classe per definir quin camí prendrà la investigació al voltant de la pregunta: Quin paper juga el pol·len a la vida de les plantes? Durant la conversa ens posem en context sobre els coneixements previs de l’alumnat i les seves característiques com a grup classe.

L’emoció, els nervis, l’entusiasme comença a estar a flor de pell. S’organitza una primera trobada amb el grup classe al seu centre. Un centre situat al mig del Parc Güell, on l’olor de les plantes i les vistes que hi ha hipnotitzen a qualsevol.

Només a l’entrar a l’escola ens adonem que el pati és un espai idoni per començar a desenvolupar el projecte sobre les plantes. Quina estructura tenen? Què necessiten per viure? Què hi passa a les fulles? Totes les plantes tenen flors? Com són les flors per dins? És necessari aquest pol·len? Per respondre tantes preguntes es treballa en petits grups per poder investigar més a fons per acabar creant un model de planta. Sembla ser que hi ha moltes plantes que necessiten aquest pol·len… per seguir investigant les educadores deixen un encàrrec en forma de llavors.

L’encàrrec consisteix en plantar de diferents formes 3 tipus de llavors (ravenets, fava reina mora i moreus) i fixar-se bé en el seu creixement. Per això, la classe de segon acabarà creant un stop motion del procés per a que no es perdi cap detall mentre investiguen totes les incògnites que encara queden per resoldre.

Esperem que aquesta notícia vagi creixent igual que les llavors germinaran a l’escola.

Igual que han germinat les llavors de l’hort, també ho ha fet elprojecte. Després d’Estirar el fil amb el suport dels seus docents, en Miquel, la Rebeca i la Sara, el grup de segon acaba entenent una mica més aquest cicle de vida tan diferent i proper a les persones.

Arriba el dia de tancar el projecte per acabar responent a la pregunta inicial: “Com es crea el pol·len a les plantes?”. Les educadores rebem el grup al Jardí Botànic de Barcelona. Comencem fent un breu repàs de tot el que han descobert sobre el món vegetal. D’aquesta conversa sorgeix la idea de que les flors surten en un moment determinat de la vida de la planta.

El Jardí, tot i ser gener, ja es comença a vestir d’altres colors. Quin millor lloc per aprendre a partir de l’observació directa? Observem la gran diversitat de flors que ens ofereix el Jardí, intentem identificar-ne les seves parts. Però sobretot observem la diversitat de formes, colors i olors. Les flors, tot i ser tan diverses tenen trets en comú. Observant-les amb atenció, ens adonem que el pol·len es troba a la flor i que és la pròpia planta la que ‘fabrica’ aquest pol·len. Ningú ha decorat els estams amb pol·len.

Per estructurar les idees que hem anat sumant durant la visita creem un model de flor a partir d’unes peces de fusta. Mentre, reflexionem: Per a què li serveix a una planta fer flor? A quina part d’una altra flor ha d’arribar el pol·len per a formar una llavor? Com pot viatjar aquest pol·len? I, si arriba a altra flor, en què es pot transformar?
A través de l’observació i la conversa, l’alumnat de segon de l’Escola Baldiri Reixac dóna respostes a moltes preguntes que han sorgit. Però, atenció, que se n’obren de noves! Us animem a seguir investigant com ho heu fet fins ara. Les educadores que hem dut a terme el projecte estem molt satisfetes amb la col·laboració amb aquest centre. Ha sigut una experiència enriquidora. Aquesta conversa entre Museu i escola, ha generat un intercanvi d’idees i un aprenentatge en col·lectiu -entre docents, alumnat i educadores- que segur que donarà molts fruits.