EDUNAT


 

Del Museu a l’Escola

Aquest curs 2020-2021 se'ns presenta ben incert, però des del Museu no volem renunciar a seguir treballant amb escoles i instituts. És per això que hem complementat la nostra oferta amb propostes ben diverses.
16 de setembre de 2020

Al Museu de Ciències Naturals de Barcelona entenem que el vincle entre Escola i Museu ha de ser de dues direccions. És per això que ja fa uns quants anys que plantegem espais de treball on els centres educatius poden prendre rols actius, crear continguts de manera conjunta amb el Departament d’Educació i Activitats del Museu i construir colze a colze una oferta d’activitats predisposada a adaptar-se i evolucionar en base a les necessitats de les comunitats educatives.

Aquest curs 2020-2021, que tot just encetem, ens ha dut a confirmar aquest plantejament. Som conscients que alguns centres educatius tindran dificultats per a desplaçar-se fins al Museu, de manera que hem complementat la nostra oferta amb una sèrie de propostes que no exigeixen un desplaçament físic fins a les seus del Museu:

  • Propostes ‘a domicili’. Es tracta d’activitats educatives on donem la volta al desplaçament físic, essent les educadores del Museu les que es desplacen fins als centres educatius. Sortir del Museu no és senzill per nosaltres, en tant que les nostres activitats prenen sentit en el moment que interpel·len el patrimoni que custodiem. Tot i això, hem adaptat dues de les nostres propostes menys patrimonials i us les oferim en aquest format ‘per a emportar’. D’una banda, ‘Recerca a Hipàtia‘ és una activitat adreçada a grups-classe de 4t, 5è i 6è de Primària de centres de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. De l’altra, ‘Un matí de Niu Volant‘ ofereix una versió portable del Niu de Ciència, a disposició de les escoles bressol de la ciutat.
  • Propostes telemàtiques. Consisteixen en activitats que es podran dur a terme a distància, a partir de connexions puntuals per vídeo-conferència i del treball autònom per part dels grups-classe participants, amb l’ajuda de recursos digitals i de l’acompanyament per part de l’equip educatiu del Museu. En aquest sentit, l’activitat ‘Museïtzem a distància‘ s’adreça a grups d’ESO d’arreu del territori i proposa la creació d’un Museu de Ciències Naturals al propi centre educatiu. D’altra banda, ‘Estirem del fil?‘ ofereix als grups d’Educació Primària un projecte d’investigació de plantejament molt obert en el marc de les Ciències Naturals que permetrà el treball conjunt Escola-Museu a partir dels interessos dels propis alumnes. Per últim, ‘Digues com et dius… i investiguem plegades‘ s’adreça a grups de P3, P4 i P5 que hagin triat noms de classe relacionats amb les Ciències Naturals i que desitgin treballar-lo de manera conjunta amb les educadores del Museu.

A més a més, el Departament d’Educació i Activitats del Museu ofereix la possibilitat de dur a terme projectes en col·laboració i treballar de manera conjunta amb aquells centres educatius que desitgin co-dissenyar i co-crear projectes educatius en l’àmbit de les Ciències Naturals.

Per últim, l’oferta d’activitats educatives presencials al Museu del Parc del Fòrum i al Jardí Botànic de Barcelona no s’atura i l’hem adaptat per tal de complir totes les mesures sanitàries i de seguretat establer-tes per les administracions competents.

En el cas del Jardí Botànic, la seva singularitat com a museu a l’aire lliure, ofereix la possibilitat de dur a terme activitats educatives d’exterior. No deixeu de consultar-ne l’oferta!

Des del Museu volem convocar els i les docents que estiguin interessades o que tinguin dubtes al voltant de la nostra oferta educativa a participar en una trobada virtual, el proper dimecres 7 d’octubre a les 17:30 h. La trobada es farà mitjançant Meet de Google i la inscripció està oberta mitjançant aquest enllaç.