Engeguem un ApS amb l’Institut XXV Olimpíada

El projecte ens permet treballar amb un centre educatiu de proximitat, situat en un dels barris de muntanya, a Montjuïc.
5 de novembre de 2020

Aquest és el curs perfecte per iniciar col·laboracions amb centre educatius de proximitat a les seus del Museu de Ciències Naturals de Barcelona (MCNB).

Fa uns dies que hem engegat un Projecte d’Aprenentatge i Servei (ApS) amb una classe de 4t d’ESO de l’Institut  XXV Olimpíada al Jardí Botànic Històric (JBH). L’objectiu principal d’aquest projecte ApS és que l’alumnat aprengui a elaborar un itinerari per tal de donar a conèixer els valors del jardí i a explicar-lo en públic. Amb l’al·licient de proposar aquest itinerari a l’alumnat de 1r d’ESO del seu propi centre i, si és factible, d’altres centres propers.

És una proposta que es desenvolupa amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona i que es va iniciar el passat 22 d’octubre amb la participació de l’equip educatiu del MCNB. Durant sis sessions, les educadores acompanyarem l’alumnat i les seves docents en el procés d’aprenentatge a partir dels valors del jardí i la millora de les habilitats comunicatives. Es tracta d’una bona manera de fer copsar la manera que tenim al Museu d’apropar les Ciències Naturals a la ciutadania.

En aquesta notícia, us anirem informant setmana a setmana de com avança el projecte:

Primera sessió – Prenem contacte amb l’alumnat i el JBH (22 d’octubre)

Vam rebre el grup al Jardí Botànic Històric i a partir de la pregunta “Què necessitem per explicar el JBH?” es va consensuar la necessitat de conèixer més a fons l’espai i la necessitat de millorar habilitats comunicatives, creatives i d’escolta activa. En aquesta primera sessió ens vam proposar conèixer millor el JBH i, per fer-ho, es va plantejar a l’alumnat explorar el jardí des de diferents punts de vista: amb una mirada històrica, botànica, social i sensorial. Aquestes mirades van ajudar a potenciar l’observació, la reflexió i la comunicació entre l’alumnat i els va permetre conèixer els diversos espais del jardí i captar els seus valors més rellevants.

Segona sessió – Seguim treballant a l’aula (29 d’octubre)

Acompanyats d’una educadora del museu, l’alumnat va recuperar les idees sorgides de la visita al JBH i a partir dels seus interessos va seleccionar els continguts que volen treballar en la seva proposta.
Van considerar molt important poder explicar la història del Jardí, la seva ubicació i la seva importància a nivell botànic per la presència d’arbres centenaris i espècies rares. També van considerar interessant els canvis ambientals de temperatura i humitat del Sot de l’Estany i la relació d’aquest microclima amb la supervivència d’espècies més típiques d’altres climes. A més, l’alumnat vol aprofundir sobre la masia i el seu entorn, com també, la funció social i educativa del JBH.

L’alumnat es va distribuir en grups de treball temàtics en funció dels seus interessos i va iniciar la fase de documentació per millorar la seva seguretat sobre els continguts.

El projecte segueix endavant, tot i que no és alié a la situació acutal que estem vivint envers a la pandèmia de la Covid-19 i justament, quan estàvem realitzant al JBH la tercera sessió del projecte (5 de novembre), el grup ha rebut instruccions de confinament preventiu.

Seguim tele-treballant amb una connexió (12 de Novembre)

A través d’una connexió telemàtica entre les educadores del MCNB i el grup, hem realitzat una trobada per tal de mantenir el fil del projecte. En aquesta sessió, hem reforçat els continguts de cada àmbit temàtic i ha servit per a que l’alumnat pugui plantejar els seus dubtes i d’aquesta manera planificar les següents sessions tot cercant eines per facilitar la tasca que l’alumnat té entre mans: Realitzar un itinerari guiat al Jardi Botànic Històric que doni a conèixer els principals valors del espai.

Tercera sessió – Com aprenem al JBH? (19 de Novembre)

Recuperant la possibilitat de treballar presencialment hem tornat al JBH! En aquesta sessió l’equip educatiu del MCNB hem plantejat a l’alumnat: “Com aprenem al JBH?” a partir d’aquesta pregunta,  l’alumnat ha participat en una activitat que ens ha servit per reflexionar sobre alguns aspectes que des del equip del MCNB considerem importants quan dissenyem una activitat.  Quin paper han de tenir els participants? I les educadores? I l’espai on es realitza l’activitat? I els materials que utilitzem? A partir de la reflexió conjunta hem compartit que per a nosaltres les activitats han de promoure que els participants siguin actius i no mers espectadors, que necessitem materials que ens ajudin a pensar, que l’espai s’ha de posar en valor durant l’activitat perquè és un lloc estimulant i que les educadores han d’acompanyar als participants provocant la seva reflexió. Hem acabat l’activitat posant a prova les habilitats comunicatives de l’alumnat, per grups temàtics han explicat alguns dels continguts seleccionats interpretant diferents papers: avorrits, tristos, entusiasmats, adormits, enamorats…

El projecte segueix en marxa! A la següent sessió caldrà acabar de definir la proposta d’activitats concretes per tal de poder transmetre aquells valors seleccionats als públics i la data d’estrena ja s’apropa!