Patchwork evolutiu
Descripció:
És un projecte que es duu a terme entre el Museu de Ciències Naturals de Barcelona i els centres educatius participants. Aquest projecte introdueix a l’alumnat de 4t d’ESO a la teoria de l’evolució des de diferents àmbits escollits per el Museu. Els àmbits que es treballen són: Components de l’ecosistema, Biodiversitat i Especiació, Transmissió dels canvis. Mutació i Selecció, Relacions intraespecífiques, Evolució vegetal. Coevolució i Filogènia dels éssers vius.
El projecte comença amb una formació per als i les docents que participen en el projecte. Aquesta és una nova part del projecte que pretén donar a conèixer més profundament el seu funcionament i on podreu veure els detalls de l’activitat inicial i compartir idees i inquietuds amb la resta de participants. El projecte continua amb una visita inicial a la seu del Fòrum del MCNB en la que l’alumnat s’introdueix en un dels àmbits proposats a través de l’observació i l’anàlisi de les peces de l’exposició Planeta Vida. En acabar aquesta visita, l’equip educatiu proposa a l’alumnat elaborar un pòster científic sobre l’àmbit que han començat a treballar.
A partir d’aquí, comença la feina de documentació i recerca d’informació sobre el tema per a la producció del pòster. Aquesta part té lloc al centre educatiu de la mà dels/de les docents. Durant aquesta fase, l’equip educatiu realitzarà una sessió de suport a l’aula amb cada grup classe.
Finalment, l’alumnat participarà en el Congrés de Patchwork evolutiu, en el qual faran la defensa dels seus pòsters davant de personal del museu. Així mateix, assistiran a una conferència d’una persona científica que ens parlarà de la seva experiència professional en el món de la ciència.
Novetats!
Hem ampliat places per al proper curs, així que el congrés se celebrarà en dos dies diferents (vegeu calendari del projecte). L’assignació de la data es farà un cop es confirmi la participació en el projecte. A més, la reunió inicial l’hem transformat en una formació de 2:30h i serà a principi de curs per tal de facilitar l’organització del projecte.
Objectius:
- Introduir la teoria de l’evolució treballant diferents conceptes des de diversos àmbits.
- Consolidar el procés d’investigació en l’elaboració de teories.
- Elaborar un pòster científic.
Continguts:
- Evolució. Concepte d’espècie. Les proves de l’evolució. Origen, transmissió i selecció dels canvis. Mutació i selecció.
- La biodiversitat al llarg del temps: dels primers microorganismes als organismes pluricel·lulars.
- Relacions filogenètiques.
- Variabilitat dels éssers vius.
- Biodiversitat i distribució dels éssers vius a la Terra. Coevolució.
- Components de l’ecosistema. Relacions tròfiques. Factors limitants i adaptacions. Hàbitat i nínxol ecològic.
Competències:
- Fer ús del mètode científic partint de l’observació i elaborant hipòtesis.
- Promoure el diàleg i el respecte entre l’alumnat mitjançant el debat i el treball en equip.
- Extreure conclusions, validar-les, sintetitzar-les i comunicar-les.
- Afrontar la comprensió de fenòmens i situacions complexes.
En què consisteix?
Calendari
Aquest projecte va néixer l’any 2013 amb la col·laboració d’un centre educatiu i, fins al dia d’avui, ja hi han participat més de 1000 alumnes. Us animeu a sumar-vos-hi?
Per saber-ne una mica més… disposeu de les notícies de les últimes edicions del projecte:
- XI EDICIÓ (curs 23/24)
- X EDICIÓ (curs 22/23)
- IX EDICIÓ (curs 21/22)
- VIII EDICIÓ (curs 20/21)
- VII EDICIÓ (curs 19/20)
- VI EDICIÓ (curs 18/19)
Observacions:
Les dates concretes de les activitats i fases del projecte s’acordaran una vegada iniciat el projecte, al setembre.
Recordeu que les activitats dinamitzades per l’equip educatiu no comporten la visita de tot l’espai del Museu del parc del Fòrum ni del Jardí Botànic. Podeu visitar-lo lliurement i gratuïtament el mateix dia abans o després de l’activitat. Sol·liciteu-ho en el moment de fer la reserva.
SOL·LICITUD DE PARTICIPACIÓ CURS 24-25:
Període de sol·licitud tancat.