EDUNAT


 

11a edició del Patchwork evolutiu!

Enguany hem dut a terme l'11a edició del projecte "Patchwork evolutiu" en col·laboració amb alumnat i docents de deu centres educatius.
27 de maig de 2024

El passat mes de gener vam posar en marxa, un any més (i ja en van 11..!) el projecte de Patchwork evolutiu. Aquest curs hi han participat més centres i grups que mai, ja que hi hem dedicat encara més esforços i hem celebrat dos congressos. Així doncs, uns 320 alumnes de 16 grups i de 10 centres diferents prenen part en aquest projecte: IE Arts, INS Josep Puig i Cadafalch, INS Jaume Balmes, E. Montessori, INS Teresa Pàmies, IE Els Tres Pins, CE Jaume Balmes, INS Maria Espinalt, INS Joan Brossa, i C. Sagrada Família – Sant Andreu.

Com sempre, vam començar rebent els grups a la seu del MCNB al Fòrum per iniciar la recerca entorn de la teoria de l’evolució. A l’activitat inicial procurem partir de les idees prèvies que l’alumnat té sobre evolució dels éssers vius tot elaborant una obra de patchwork que ens ajuda a representar aquestes idees.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

 

Per començar la recerca, vam dividir la teoria de l’evolució en 6 àmbits, punts clau per entendre-la: Components de l’ecosistema, Biodiversitat i especiació, Mutació i Selecció, Selecció social i sexual, Evolució vegetal i coevolució i Filogènia dels éssers vius. Amb aquests àmbits pretenem que l’alumnat pugui treballar en petits grups i aprofundir en aquests punts clau. Per fer-ho, vam visitar Planeta Vida per tal d’interpretar el patrimoni del Museu i així poder aprofundir en diversos temes com l’evolució dels cetacis, la coevolució de les angiospermes i els insectes o les relacions entre espècies.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

 

Un cop feta aquesta visita a Planeta Vida, els grups van tornar al centre educatiu amb un encàrrec: elaborar un pòster científic sobre l’àmbit de la teoria que els ha tocat investigar. Aquesta feina passa per una fase de recerca i documentació seguida de l’elaboració del pòster; per a fer-ho, tenen el suport dels/de les seves docents, així com un seguit de materials facilitats per l’equip educatiu, com ara una guia d’elaboració de pòsters científics. Així mateix, les educadores vam fer una visita a cada centre educatiu amb l’objectiu d’assessorar i acompanyar els grups de recerca en la seva tasca.

 

Un cop elaborats els pòsters científics, tot l’alumnat participant va tornar al  MCNB per tal de participar en l’onzena edició del Congrés de Patchwork Evolutiu. Donat el gran nombre d’alumnes, la participació dels centres s’ha repartit en dos dies diferents. Així doncs, el 7 i el 9 de maig l’alumnat de 4t d’ESO ha defensat la feina que han estat fent durant aquests mesos davant de persones de l’àrea científica, de l’equip educatiu del MCNB i d’altres alumnes participants. El Congrés s’ha dividit en diferents propostes: la defensa dels pòsters; l’arbre de l’evolució i la conferència: “Botes o bata? Una carrera en biologia” on l’Elisenda Peris Morente de l’ICO ha compartit amb l’alumnat la seva trajectòria, els projectes de l’ICO i alguns estudis sobre canvi climàtic i aus i sobre el biaix de gènere en ciència.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Des del Museu volem agrair l’esforç que hi ha darrere de cada pòster, tant el que fa l’alumnat per a desenvolupar-lo com el o la docent que vetlla per a la motivació i l’aprenentatge de l’alumnat. Agrair, també, a aquelles persones de l’àrea científica i de l’equip educatiu que fan que l’experiència sigui enriquidora per a les persones participants.

Si teniu ganes de veure els treballs realitzats i entregats per les i els alumnes només podeu entrar a la plataforma on els hem penjat: pòsters del 7 de maig  i pòsters del 9 de maig.

Esperem poder seguir estirant el fil molts anys més… Us animeu a estirar-lo a la XII edició?