La perspectiva de gènere als relats de les nostres activitats
La posada en marxa del Pla d’Acció per a la Igualtat de Gènere per part del Museu han estat el marc de referència i l’empenta perfectes per a revisar la nostra oferta d’activitats, tot incorporant-hi perspectiva de gènere. Si bé es tracta d’un àmbit que sempre hem tingut present, el disseny de les activitats escolars incorpora múltiples aspectes que sempre és positiu revisar i avaluar, tot incorporant-hi noves perspectives.
Amb aquest propòsit, durant els darrers anys, hem modificat i millorat les nostres activitats escolars i hi hem afegit un major nombre de referents femenines. Us en volem mostrar alguns exemples, però abans us hem d’explicar què entenem per ‘relat’ en les nostres activitats.
El relat és un element important del nostre model educatiu que dóna el tret de sortida a les nostres activitats. El relat, tal i com expliquem en aquest article, intenta que l’alumnat connecti amb la nostra proposta a partir d’una narració inicial, atractiva i lleugerament disruptiva, que capta la seva atenció i els prepara per tot allò que ha de venir. L’article que us hem enllaçat fa referència al relat ‘Pelé, els cromos i les ciències naturals’. Es tracta d’un relat que utilitza el futbol per arribar a la idea dels cromos i del col·leccionisme, i que ens serveix per a iniciar l’activitat ‘Ens mirem la barreja?’. La revisió amb perspectiva de gènere de la nostra oferta educativa ens ha dut a fer canvis al relat: ara visionem un vídeo de rugbi femení i l’enllacem amb la importància del respecte i el treball en equip. Més enllà dels esports, treballar en equip és important en àmbits molt diversos, com per exemple en ciència.
L’activitat ‘Arquitectes de la natura’ també ha viscut una revisió amb perspectiva de gènere en el seu relat inicial. Fins ara ens fixàvem en la txalaparta de l’Igor i l’Arkaitz i el seu viatge arreu del món fabricant aquest instrument amb els materials que tenen al seu abast. A partir de la revisió també visibilitzem que també hi ha dones que toquen aquest instrument, com les bessones Sara i Maika. A ‘Busquem la vida’ parlem de l’artista japonesa Yayoi Kusama, en tant que utilitzem la tècnica del puntillisme per expressar el concepte de vida, mentre que al relat de ‘Comunitats en collage’, hi hem incorporat a la Nancy Spero per a referir-nos a la tècnica del collage, que ens permet fer un paral·lelisme amb les comunitats vegetals. A més a més també parlem de ‘Vecina, baja tu silla’, una iniciativa del col·lectiu de dones Les Vernedes, que debaten al carrer sobre l’espai públic i el gènere.
Dins la nostra programació d’oferta regular, també hi tenim l’activitat sobre didàctica de les ciències ‘Ampliem els límits? El model didàctic del Museu‘. En el seu relat inicial ens fixem en la vida de l’Emma Roca (esportista, mare, investigadora científica).
A un nivell més general, cal destacar que durant el desenvolupament de totes nostres activitats vetllem per l’ús d’un llenguatge inclusiu i es té molt present la importància de l’empoderament de les nenes. Aquests i altres canvis ens permeten tenir una major consciència sobre la importància d’utilitzar i visibilitzar referents femenines en la nostra tasca pedagògica quotidiana amb el públic escolar, al mateix temps que ens ha conduït a incorporar indicadors d’avaluació que ens permeten monitoritzar l’èxit de la consolidació de la perspectiva de gènere en la nostra oferta. Si desitgeu conèixer de més a prop aquest darrer aspecte, us convidem a llegir aquesta altra notícia.