Com ha anat el primer trimestre d’aquest curs 22-23?
El present curs escolar ha engegat amb total normalitat: deixant enrere les mascaretes, ens hem pogut veure les cares amb tot l’alumnat i personal docent que ha vingut al Museu i al Jardí. Com ja és costum, hem aprofitat la pausa nadalenca per revisar tot el que ha donat de si el primer trimestre. A continuació us oferim les principals conclusions d’aquesta anàlisi:
Un inici de curs ben farcit d’activitats
Entre setembre i desembre hem realitzat un total de 265 activitats escolars, una vintena més que en el mateix període del curs anterior (21/22) i molt per sobre de les 116 activitats del primer trimestre del curs 20-21. Durant aquest primer trimestre han pogut gaudir de les nostres activitats escolars més de 6.000 participants, exactament 6.277 (5.713 alumnes i 564 docents), una dada a la qual no havíem arribat mai!
Totes les activitats s’han realitzat en format presencial: el 91% s’han dut a terme a les seus del Museu, mentre que el 9% restant ha estat als mateixos centres educatius. Pel que fa a la procedència de les escoles i instituts: el 46% provenen de Barcelona ciutat i el 54% restant, d’altres punts del territori. Amb aquesta distribució recuperem la tendència prèvia a la pandèmia.
Les activitats amb més demanda
La nostra oferta regular d’activitats inclou algunes activitats estrella, aquelles que any rere any reben més sol·licituds. Al Museu del Fòrum, el primer lloc és pel Niu de Ciència, l’espai dedicat als infants més menuts, de 0 a 6 anys. Trepitjant-li els talons, trobem les activitats ‘Ens mirem la barreja’ i ‘Recerca a Hipàcia‘. En el cas del Jardí, ‘Històries de pol·len‘ i ‘Viure a les mediterrànies‘ encapçalen la classificació, tot i que caldrà esperar a la primavera, que correspon amb el moment àlgid d’activitat al Botànic. Del total de 265 activitats escolars realitzades, 204 (un 77%) han estat d’oferta regular.
Projectes singulars consolidats i novetats
Enguany hem ofert un nou projecte singular que ha tingut molt bona rebuda i que, a més a més, ens ha permès arribar a nivells educatius que normalment no visiten el Museu. Parlem del projecte (In)visibles i (o)cultes, que sorgeix de l’exposició temporal amb el mateix nom, on 250 alumnes de 3r d’ESO i 1r de Batxillerat han donat visibilitat a dones científiques.
Al Jardí Botànic hem realitzat una nova edició del projecte Connectem amb (la cinquena!). ‘Connectem amb còmics adventicis‘ ens ha permès treballar, a través del còmic, les plantes que normalment ens passen per alt amb l’alumnat de diversos centres dels barris de muntanya de Montjuïc. Us convidem a pujar al Jardí i visitar l’exposició temporal que explica tot el projecte i mostra els còmics resultants.
Tots dos projectes han estat iniciats i finalitzats durant aquest trimestre, però també n’hem engegat d’altres que no acabaran fins a final de curs. Es tracta de ‘El Niu Volant’, adreçat a Escoles Bressol, i dels projectes ‘Guaitacargols‘ i ‘Coneguem el Parc de Diagonal Mar’.
En total, hem dut a terme 61 activitats educatives en format de projecte singular, un 23 % del total.
Una valoració ben positiva per part de docents
Després de cada activitat lliurem una enquesta de valoració a les docents, on es recullen diferents ítems ordenats en 9 indicadors: metodologia, grau de connexió, paper de les educadores, materials i patrimoni, espai, expectatives, ús de llenguatge inclusiu, material i metodologia inclusiva i empoderament de l’alumnat. De les 100 enquestes rebudes, i tenint en compte que la puntuació se situa entre l’1 (més negatiu) i el 6 (més positiu), la nota mitjana d’aquest trimestre és de 5,46, una nota més que positiva i que ens dona força per seguir millorant la nostra tasca educativa del Museu. Tots els indicadors han estat valorats per damunt de 5, però cal destacar el paper de les educadores amb un 5,66, esdevenint l’ítem més ben puntuat.
Al final d’aquesta valoració demanem a docents que ens resumeixin l’experiència en tres paraules. Compartim amb vosaltres el núvol de paraules obtingut:
Tota aquesta explotació de dades i conclusions del primer trimestre no seria possible sense la participació escolar, així que volem agrair la confiança dipositada en el Museu per part de tots els centres educatius.
Si voleu consultar les xifres d’aquest trimestre o de cursos anteriors, ho podeu fer en aquest enllaç.