EDUNAT


 

A l’aguait dels cargols!

Mètode científic i ciència ciutadana amb el projecte Guaitacargols!
20 de març de 2025

Un any més, el Museu de Ciències Naturals de Barcelona posa en marxa un projecte que combina el mètode científic i la ciència ciutadana; el projecte Guaitacargols.

Consisteix en una maleta pedagògica que ofereix tot el material necessari per a desenvolupar a l’aula un treball de recol·lecció i anàlisi de dades sobre les espècies de cargols presents al territori. És un projecte dissenyat pel Departament d’Educació i Activitats del MCNB i dirigit a estudiants de secundària.

Vam iniciar el projecte amb una formació per a docents de la mà de l’Associació Catalana de Malacologia. Així, un grupet de docents interessades en el tema va visitar el Jardí Botànic de Barcelona per a participar en una sessió que té per objectiu conèixer la metodologia del projecte i iniciar-se en la identificació de les principals espècies de cargols.

Tot seguit d’aquesta formació, la maleta pedagògica arriba al centre i el projecte s’inicia amb una carta-repte enviada des del Museu, on es demana a l’alumnat que facin l’observació i estudi científic de les espècies de cargols terrestres de l’entorn del seu centre escolar. A partir d’aquí, van passant per diferents fases; primer familiaritzar-se amb el món dels cargols i en concret en com identificar les conquilles i així poder fer la sortida de camp. Més endavant, l’alumnat identifica els cargols i n’explota les dades per tal d’extreure conclusions sobre aquestes espècies. Hi ha la possibilitat de visitar el museu per a fer una presentació i cloenda del projecte.

Durant el primer trimestre d’aquest curs han participat al Guaitacargols l’INS Moianés, l’INS L’Estatut i el CE L’Empordà. Dos d’aquests centres van poder venir a fer la presentació i vam gaudir compartint la seva experiència amb el projecte. Amb el tercer ens ho van explicar per vídeo-conferència i també vam poder conèixer de prop la seva feina. Els grups d’alumnes es van preparar presentacions sobre la tasca realitzada i van aportar reflexions i idees ben interessants, com ara que no havien pensat mai que a prop de la seva escola hi hagués fins a 16 espècies diferents de cargols!

Al segon trimestre ha estat el torn d’aguaitar cargols dels instituts Ca N’Oriac i Torras i Bages i l’Escola Marinada.

Tots aquests centres tenen l’oportunitat de venir al museu a presentar la feina feta o de fer una trobada telemàtica amb l’equip educatiu. Us deixem algunes presentacions per si voleu conèixer de prop la tasca realitzada. Hi ha grup que han fet un pòster científic i tot!

A més, per a poder tenir la seva valoració, vam demanar a l’alumnat com havien viscut el projecte, què havien après i si tenen alguna proposta de millora. Us en deixem un tastes per a què conegueu de primera mà l’opinió de l’alumnat.

QUÈ HE APRÉS?

  • A classificar cargols i moltes coses sobre aquests
  • A utilitzar els fulls de càlcul per fer freqüències
  • A superar la meva por de parlar en públic
  • A fer servir la pàgina web de com buscar els cargols
  • Amb molta il·lusió
  • Com una aventura
  • He disfrutat molt
  • Pensava que no m’agradaria perquè no m’agraden els cargols, al final m’ha agradat molt

COM HE VISCUT AQUEST PROJECTE?

  • Divertit i interesant
  • Pensava que no m’agradaria perquè no m’agraden els cargols, al final m’ha agradat molt
  • Un aprenentatge espectacular
  • Molt emocionant
  • Molt divertit però cansat
  • Molt feliç de treballar en grup
  • No m’ha agradat gaire perquè hem treballat molt
  • Amb calma
  • Intensament X2
  • Algunes coses m’han agradat i altres no X2
  • Intrigant
  • Amb molta il·lusió
  • Com una aventura
  • He disfrutat molt

PROPOSTES DE MILLORA

  • Més temps per fer la malacoteca
  • Que duri més
  • Més temps per buscar cargols
  • Poder decorar la malacoteca
  • Els gràfics
  • Buscar en un lloc diferent cada classe
  • Fer altres animals
  • La part de classificar una mica aburrida
  • Apendre perquè una espècie (pisana pisana) es tan abundant
  • Fer més excursions
  • Millorar la diapositiva
  • Tenir més material
  • Anar al museu a identificar els cargols
  • Que tothom presenti la seva malacoteca

 

Aquest projecte té molt bona acollida entre els i les docents de secundària. Prova d’això és que la demanda d’aquest material ha augmentat, i molt, per a aquest curs 2024-2025. Tant és així, que estem treballant en la preparació d’un nou joc de material per a poder arribar a més centres. Encara queden places disponibles per a aquest curs! Si teniu interès en participar, escriviu un correu a edunat@bcn.cat i ens posarem en contacte amb vosaltres. Estigueu a l’aguait!