A l’aguait dels cargols!
Un any més, el Museu de Ciències Naturals de Barcelona posa en marxa un projecte que combina el mètode científic i la ciència ciutadana; el projecte Guaitacargols.
Consisteix en una maleta pedagògica que ofereix tot el material necessari per a desenvolupar a l’aula un treball de recol·lecció i anàlisi de dades sobre les espècies de cargols presents al territori. És un projecte dissenyat pel Departament d’Educació i Activitats del MCNB i dirigit a estudiants de secundària.
Vam iniciar el projecte amb una formació per a docents de la mà de l’Associació Catalana de Malacologia. Així, un grupet de docents interessades en el tema va visitar el Jardí Botànic de Barcelona per a participar en una sessió que té per objectiu conèixer la metodologia del projecte i iniciar-se en la identificació de les principals espècies de cargols.
Tot seguit d’aquesta formació, la maleta pedagògica arriba al centre i el projecte s’inicia amb una carta-repte enviada des del Museu, on es demana a l’alumnat que facin l’observació i estudi científic de les espècies de cargols terrestres de l’entorn del seu centre escolar. A partir d’aquí, van passant per diferents fases; primer familiaritzar-se amb el món dels cargols i en concret en com identificar les conquilles i així poder fer la sortida de camp. Més endavant, l’alumnat identifica els cargols i n’explota les dades per tal d’extreure conclusions sobre aquestes espècies. Hi ha la possibilitat de visitar el museu per a fer una presentació i cloenda del projecte.
Durant el primer trimestre d’aquest curs han participat al Guaitacargols l’INS Moianés, l’INS L’Estatut i el CE L’Empordà. Dos d’aquests centres van poder venir a fer la presentació i vam gaudir compartint la seva experiència amb el projecte. Amb el tercer ens ho van explicar per vídeo-conferència i també vam poder conèixer de prop la seva feina. Els grups d’alumnes es van preparar presentacions sobre la tasca realitzada i van aportar reflexions i idees ben interessants, com ara que no havien pensat mai que a prop de la seva escola hi hagués fins a 16 espècies diferents de cargols!
Al segon trimestre ha estat el torn d’aguaitar cargols dels instituts Ca N’Oriac i Torras i Bages i l’Escola Marinada.
Tots aquests centres tenen l’oportunitat de venir al museu a presentar la feina feta o de fer una trobada telemàtica amb l’equip educatiu. Us deixem algunes presentacions per si voleu conèixer de prop la tasca realitzada. Hi ha grup que han fet un pòster científic i tot!
- INS Moianès – 24-25_Moianès_Guaitacargols MCNB (5) 24-25_Moianès_Guaitacargols MCNB (4) 24-25_Moianès_Guaitacargols MCNB (3) 24-25_Moianès_Guaitacargols MCNB (2) 24-25_Moianès_Guaitacargols MCNB (1)
- INS L’Estatut – 24-25_L’Estatut_Guaitacargols MCNB
- INS Ca N’Oriac – 24-25_Ca N’Oriac_Guaitacargols MCNB
A més, per a poder tenir la seva valoració, vam demanar a l’alumnat com havien viscut el projecte, què havien après i si tenen alguna proposta de millora. Us en deixem un tastes per a què conegueu de primera mà l’opinió de l’alumnat.
QUÈ HE APRÉS?
- A classificar cargols i moltes coses sobre aquests
- A utilitzar els fulls de càlcul per fer freqüències
- A superar la meva por de parlar en públic
- A fer servir la pàgina web de com buscar els cargols
- Amb molta il·lusió
- Com una aventura
- He disfrutat molt
- Pensava que no m’agradaria perquè no m’agraden els cargols, al final m’ha agradat molt
COM HE VISCUT AQUEST PROJECTE?
- Divertit i interesant
- Pensava que no m’agradaria perquè no m’agraden els cargols, al final m’ha agradat molt
- Un aprenentatge espectacular
- Molt emocionant
- Molt divertit però cansat
- Molt feliç de treballar en grup
- No m’ha agradat gaire perquè hem treballat molt
- Amb calma
- Intensament X2
- Algunes coses m’han agradat i altres no X2
- Intrigant
- Amb molta il·lusió
- Com una aventura
- He disfrutat molt
PROPOSTES DE MILLORA
- Més temps per fer la malacoteca
- Que duri més
- Més temps per buscar cargols
- Poder decorar la malacoteca
- Els gràfics
- Buscar en un lloc diferent cada classe
- Fer altres animals
- La part de classificar una mica aburrida
- Apendre perquè una espècie (pisana pisana) es tan abundant
- Fer més excursions
- Millorar la diapositiva
- Tenir més material
- Anar al museu a identificar els cargols
- Que tothom presenti la seva malacoteca
Aquest projecte té molt bona acollida entre els i les docents de secundària. Prova d’això és que la demanda d’aquest material ha augmentat, i molt, per a aquest curs 2024-2025. Tant és així, que estem treballant en la preparació d’un nou joc de material per a poder arribar a més centres. Encara queden places disponibles per a aquest curs! Si teniu interès en participar, escriviu un correu a edunat@bcn.cat i ens posarem en contacte amb vosaltres. Estigueu a l’aguait!