Surfejant tsunamis amb l’Escola Pràctiques de Sants

L'alumnat de la classe de 1r de l'escola Pràctiques de Sants, ens van demanar un cop de mà per començar un apassionant projecte: Digues com et dius...Tsunamis.
15 de maig de 2021

Des de l’equip educatiu del MCNB aquest curs hem llençat noves propostes per seguir potenciant la vinculació i sinèrgia entre el Museu i les escoles. Propostes com “Estirem el fil”  i “Digues com et dius…”.

Avui us volem parlar del viatge compartit amb la classe dels Tsunamis de 1r de primària de l’escola Pràctiques de Sants. 25 alumnes que van decidir començar un projecte sobre els Tsunamis i la seva engrescada professora, la Montse. Ens van demanar un cop de mà per encaminar aquest viatge. Aquí va començar aquest apassionant projecte: Digues com et dius…Tsunamis.

Ens va arribar la pluja d’idees i preguntes de tota la classe::

– D’on ha sortit la paraula tsunami?

– Els tsunamis tenen molta potència i trenquen tot el que hi ha al davant.

– Els dofins quan veuen un tsunami van al fons del mar.

– A mi m’agradaria saber quant pesa un tsunami.

– Els tsunamis es creen del nucli. El nucli és com si estigués nerviós, el terratrèmol es mou i va cap al mar.

– Els animals marins no tenen pulmons i per això aguanten sota l’aigua.

– Com és que el mar està tranquil i de cop i volta es produeix un tsunami?

– …

Entre la diversitat de preguntes i inquietuts vam plantejar un viatge  a través dels tres eixos principals d’interès que sorgien: Com s’originen els tsunamis, com es mouen i com els perceben els animals.

Vam fer dues trobades, la primera a l’escola on vam començar coneixent l’origen de la paraula TSU NAMI i vam acabar descobrint les capes de la Terra i jugant a construir i moure les plaques tectòniques. Mitjançant uns treballs magnífics que havia realitzat la classe en grups, vam descobrir algunes de les zones amb més sismes de la Terra.

Al finalitzar aquesta apassionant trobada  vam llençar reptes d’experiments a fer com; construir i generar un tsunami, fer un sismògraf o un pla d’evacuació de l’escola en el cas que hi hagués un tsunami a Barcelona.

Us semblarà una mica ambiciós potser, però la classe dels Tsunamis no és qualsevol classe.

Al cap d’un temps ens vam tornar a trobar, però aquesta vegada al Museu, on ens van poder mostrar tots els experiments i feina que havien estat fent. Ens vam quedar impressionades.

I com a cloenda del projecte vam preparar una activitat molt estimulant i sensorial al Niu de Ciència. Vam descobrir quins sentits tenen els animals per relacionar-se amb l’entorn i detectar perills. I ja que som animals nosaltres també, vam aprofitar per despertar més els nostres sentits, descalços, tancant els ulls, tocant materials naturals i gaudint del silenci convertint-nos en estrelles de mar.

Com veieu un súper viatge. Estem molt agraïdes de les experiències, investigacions i vivències compartides amb la classe dels Tsunamis. Moltíssimes gràcies noies i nois! Ens heu inspirat i hem gaudit moltíssim.