EDUNAT


 

Guaitacargols – Curs 22-23

5 instituts diferents, distribuïts per tota la província de Barcelona, han participat en una nova edició d'aquest projecte singular. Compartim amb vosaltres les seves experiències!
14 d'abril de 2023

Durant aquest curs escolar, el projecte singular ‘Guaitacargols’ ha arribat a cinc centres educatius i volem compartir els seus estudis de camp sobre la biodiversitat de cargols terrestres de Catalunya.

Tot va començar amb una sessió de formació un dissabte al matí, on hi van assistir les docents que participen en el projecte, experts i expertes de l’Associació Catalana de Malacologia i l’equip educatiu del Museu de Ciències Naturals de Barcelona. Vam iniciar el dia explicant en què consisteix el projecte ‘Guaitacargols’, presentant els materials didàctics i de laboratori que cedim des del Museu als centres educatius participants. Aleshores vam sortir d’excursió pel Turó de la Rovira en busca de cargols, tot posant en pràctica la metodologia del treball de camp.
Amb totes les mostres recol·lectades, vam tornar cap a la sala de la Biblioteca Mercè Rodoreda, on havíem instal·lat un petit laboratori per identificar les diferents espècies de cargols. Amb un treball minuciós i gràcies a l’expertesa de la Glòria, el Jordi i l’Albert de l’Associació Catalana de Malacologia, vam identificar fins a 14 espècies! Algunes de grans i molt comunes, com el cargol bover (Cornu aspersum), el cargol jueu (Otala punctata) o la Rumina decollata. I d’altres ben petites i desconegudes, com la Vallonia costata, la Xerotricha conspurcata o la Caracollina lenticua.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Després de la formació, cada centre escolar participant ha disposat del material durant quatre setmanes. Un cop han dut a terme els seus estudis de camp i de laboratori, han preparat una presentació per venir al Museu a explicar tot el què han treballat i descobert. A continuació, detallem el retorn de cada centre participant:

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

A més a més, durant aquesta sessió de retorn al Museu, hem aprofitat per valorar el projecte amb l’alumnat participant. Us compartim algunes de les seves reflexions, a partir de les tres preguntes que els hem fet:

QUÈ HE APRÈS?

  • Doncs he après moltes coses sobre els cargols però m’ha agradat molt aprendre a fer fulls de càlcul i gràfics. També m’ha agradat molt aprendre a identificar cargols…
  • A fer un full de càlcul, classificar cargols, fer una zona de mostreig, l’anatomia d’un cargol… M’ha agradat molt!
  • M’ha agradat el projecte perquè trobo que és una manera divertida d’aprendre i de treballar més d’una matèria a la vegada.
  • Moltes coses dels cargols, per exemple, jo pensava que només hi havia una o 2 espècies de cargols diferents, però que n’hi hagi més de 60 no m’ho esperava.
  • Que els cargols són uns animals molt interessants. Que hi ha microcargols i cargols amb pèls i amb un umbilic.
  • Crec que independentment del coneixement de la biologia del cargol, que òbviament he aprés molt d’això, he aprés a no tenir la ment tancada amb res. Vull dir que abans pensava que els cargols eren uns animals insignificants però gràcies a aquest projecte m’he adonat que són uns animals fascinants. Cada cop que pensi un animal hem de pensar tota la biologia que té.
  • Vocabulari científic. Molta diversitat d’espècies. A fer un treball de camp i un estudi en conjunt.
  • Algunes espècies de cargols o altres animals. També a la presentació he arpès a expressar-me i parlar en públic. Gràcies i visca museu científic de Barcelona.
  • A diferenciar espècies de cargols i altres tipus d’animals, a saber diferenciar on viuen els cargols i on no viuen. I no m’ha agradat embrutar-me les mans.

COM HE VISCUT AQUEST PROJECTE?

  • Aquest projecte me l’he pres amb calma, iniciativa i motivació.
  • Aquest projecte l’he viscut com una experiència nova. Mai havíem fet aquestes coses i explorar el Moianès ha sigut bastant interessant.
  • El projecte ha sigut divertit perquè buscàvem cargols i fèiem sortides a fora o al laboratori i m’ha agradat perquè no ens quedàvem a classe.
  • Al principi em semblava que buscar i identificar cargols no seria tan interessant. Però quan vam fer la primera sortida i la primera identificació em va agradar molt i m’ho vaig passar molt bé.
  • He estat tranquil i alegre, una mica despistat i sobretot m’he sorprès molt.
  • En aquest projecte en alguns moments he sentit que era un científic.
  • Sorprenent, per trobar tantes espècie de cargols i tants. També contenta perquè m’agrada molt buscar els cargols al pati.

PROPOSTES DE MILLORA?

  • Es podria millorar la malacoteca i la forma d’organitzar-nos amb el grup.
  • Crec que per millorar el projecte podríem anar a més punts de mostreig i més vegades, així trobaríem més cargols.
  • Triar una zona amb més humitat. Fer les parcel·les més grans.
  • Jo intentaria començar abans el projecte perquè així tenim més temps de preparar-ho tot.
  • Tenir més temps per buscar cargols

Si voleu conèixer amb més detall el projecte, us convidem a llegir l’article ‘Guaitacargols: l’estudi de la biodiversitat de cargols terrestres a secundària’, publicat a Ciències. Revista del professorat de ciències de primària i secundària de la Universitat Autònoma de Barcelona, gener 2023.us in

Si us interessa participar en aquest projecte de cara al curs vinent, us convidem a informar-vos-en aquest altre enllaç.