Fem maletes? Viatgem per la riquesa natural del Parc Diagonal Mar amb l’Institut Rambla Prim

Acompanyem l'alumnat del CFGS d'Educació i Qualitat Ambiental en el disseny d'unes jornades d'activitats escolars al Parc
25 de maig de 2022

Aquest curs 2021-22, el Museu torna a donar suport a la iniciativa de diverses entitats veïnals del Fòrum per donar a conèixer i posar en valor entre els centres escolars de proximitat el Parc de Diagonal Mar, un dels sis refugis de biodiversitat de Barcelona. La proposta sorgeix el curs passat de les Associacions de Veïns i Veïnes del barri Maresme i de Diagonal Mar, conjuntament amb l’Associació Moviment Diagonal Mar i la Comissió Veïnal Barri Net, després de detectar actituds incíviques i manca de respecte del patrimoni natural del Parc. Es plantejava doncs el disseny d’una jornada d’activitats per donar a conèixer el valor del Parc Diagonal Mar, la seva biodiversitat i la necessitat de poder gaudir-ne sense malmetre’l, adreçades a grups escolars de centres de proximitat.

Apart de les associacions veïnals i el propi Museu, el grup de primer curs del CFGS Educació i Control Ambiental de l’Institut Rambla Prim té un paper bàsic en el disseny i realització d’aquestes activitats, ja que rep l’encàrrec de dur a terme aquesta tasca. Aquest curs el grup de l’Institut Rambla Prim ha comptat amb l’acompanyament didàctic de l’equip educatiu del Museu, en el que ha estat per a aquests joves una bona oportunitat d’aprenentatge significatiu en un context ben real i proper.

Abans de començar a treballar en el disseny de les activitats, i un cop l’alumnat de l’institut va descobrir el Parc de Diagonal Mar amb el seu professorat, des del Departament d’Educació i Activitats els vam oferir diversos recursos com a formació prèvia.

Formació prèvia: aprendre ciència a les activitats educatives del MCNB

Per una banda, a principis del mes de febrer, van participar de l’activitat Ampliem els límits? El model didàctic del MCNB (https://edunat.museuciencies.cat/activitat/ampliem-els-limits/), per reflexionar sobre quins factors considerem importants per afavorir l’aprenentatge significatiu a través de les nostres activitats.

D’altra banda, entre els mesos de gener i febrer cadascuna de les persones del grup va poder fer dos seguiments didàctics d’activitats escolars al Museu (https://edunat.museuciencies.cat/activitats/) adreçades a nivells diferents i de tipologies diverses, amb una pauta d’observació que afavorís la reflexió personal.

El procés de disseny de les propostes i acompanyament didàctic

Un cop dutes a terme aquestes accions al Museu, i ja treballant al centre, l’alumnat s’ha distribuït en petits grups per pensar com organitzar la jornada i plantejar-se quins objectius voldrien aconseguir amb les activitats que els agradaria oferir als grups escolars participants. Activitats amb què afavorir el coneixement dels éssers vius del parc, i transmetre la necessitat de gaudir del parc des del respecte a les seves espècies.

Els dies 24 de febrer i el 20 d’abril, a mesura que els grups anaven concretant les seves propostes d’activitats, les educadores del Museu ens hem trobat amb ells per ajudar-los a analitzar-les, compartir-les i afavorir-ne la reflexió conjunta per enriquir-les amb noves visions i aportacions.

El treball, com no pot ser d’altra manera, ha anat donant moltes voltes, i l’alumnat ha viscut en la pròpia pell la dificultat de dissenyar bones propostes educatives, accessibles a tots els infants i realment significatives, així com el repte que suposa avaluar i millorar les activitats per sentir-se’n cada cop més satisfetes. En definitiva, han pogut dur a terme un treball des de la pràctica ben enriquidor per a la seva formació.

Les jornades Fem maletes!

Les jornades Fem maletes! han tingut lloc al Parc de Diagonal Mar la segona i tercera setmana de maig amb la participació dels grups de 5è i 6è de diversos centres pròxims al parc. Han pres la forma d’un viatge, i arrossegant la seva maleta, cada grup ha anat viatjant per diferents punts d’interès del parc, per anar-la omplint d’idees, observacions i reptes. Han descobert la gran diversitat de refugis que el parc ofereix a infinitat d’espècies animals, han observat diferents tipus d’aus, s’han plantejat quins usos fem les persones o els animals d’algunes espècies vegetals presents al parc i han gaudit en la pròpia pell del benestar que aporta un espai verd tan ric com aquest.

Un viatge ben segur que apassionant per un espai tan ric en biodiversitat, un oasi a tocar de casa que cal respectar i valorar.

Podeu consultar la notícia del curs passat en aquest enllaç (https://edunat.museuciencies.cat/coneguem-parc-diagonal-mar/)