EDUNAT


 

Coneguem el Parc de Diagonal Mar

Durant la primera meitat de l'any, arran de la iniciativa de diverses entitats veïnals, vam participar en un projecte de descoberta i sensibilització del Parc de Diagonal Mar, situat molt a prop del Museu.
6 de setembre de 2021

Ja fa deu anys que la seu del parc del Fòrum del Museu de Ciències Naturals de Barcelona va obrir les portes a la ciutadania de Barcelona. Des de llavors el departament d’Educació i Activitats ha realitzat diversos projectes dirigits específicament als centres escolars de proximitat i ha fomentat la participació de les associacions i les entitats del barri, però la demanda també ha estat en sentit invers i aquest és el cas del Projecte Diagonal Mar.

El mes de novembre del passat 2020, les Associacions de Veïns i Veïnes  del  barri Maresme i de Diagonal Mar, conjuntament amb l’Associació Moviment Diagonal Mar i la Comissió Veïnal Barri Net, es van posar en contacte amb nosaltres per mirar d’engegar un projecte que fomentés el coneixement del parc de Diagonal Mar, situat molt a prop del Museu. Feia mesos que detectaven un augment de l’incivisme al parc, sovint a causa del desconeixement, per part de la ciutadania, de la importància d’aquest espai com a punt clau de la biodiversitat a la ciutat, de manera que plantejaven realitzar alguna acció que donés a conèixer el seu valor, la seva biodiversitat i la necessitat de poder gaudir-ne sense malmetre’l.

Des del Museu es va recollir la proposta i es va començar a gestar un projecte en el que hi han acabat participant l’Institut Rambla Prim, Parcs i Jardins, les esmentades associacions veïnals i el propi Museu. Tots els actors vam estar d’acord a tirar endavant una primera edició d’aquesta iniciativa compartida, malgrat la pandèmia, amb la certesa que es tractava d’una col·laboració amb prou potencial com per mantenir-la a mig termini.

L’Institut Rambla Prim és un centre d’educació secundària especialitzat en cicles formatius, que inclou en la seva oferta el CFGS Educació i Control Ambiental. L’equip docent del centre va considerar que era molt interessant aprofitar aquest escenari per plantejar un aprenentatge pràctic i real al seu alumnat, de manera que han esdevingut els protagonistes principals d’aquest projecte: amb la col·laboració de la resta d’entitats i institucions, l’alumnat ha dissenyat i dut a terme accions educatives al parc de Diagonal Mar, adreçades a infants d’altres escoles del territori.

Els principals episodis d’aquesta primera edició del projecte han estat:

Durant el mes de febrer l’alumnat del CFGS va participar en una visita guiada al Parc, de la mà de Parcs Jardins i Moviment Diagonal Mar. D’una banda, el biòleg Octavi Borruel va explicar al grup quins són els principals valors ambientals i biològics del parc, així com els principals projectes de conservació que Parcs i Jardins hi està desenvolupant. De l’altra, l’activista veïnal Mari Carmen Garcia va exposar a l’alumnat el conflicte d’usos que des de l’entitat han anat identificant durant els darrers mesos.

Una vegada descobert el parc, a mitjans del mes de març l’alumnat de CFGS va venir a realitzar una activitat de didàctica al Museu. ‘Ampliem els límits? El model didàctic del MCNB’, on a partir de la pràctica d’una activitat escolar, vam fer una lectura del paper dels i les participants, de la docent i de les educadores.

A partir d’aquesta experiència, l’alumnat de l’institut va dissenyar una jornada matinal plena d’activitats dirigides a alumnes d’Educació Primària de diverses escoles properes. La bona rebuda de la proposta i la necessitat d’incorporar les mesures i recomanacions de prevenció Covid-19 va obligar a distribuir els grups participants en 3 jornades diferents. Així doncs, foren tres els matins en què el parc es va omplir d’infants i futurs tècnics i tècniques d’educació ambiental, que van dur a terme diverses dinàmiques i activitats pensades per afavorir el coneixement de la vegetació, aus i insectes que viuen al parc, al mateix temps que facilitaven una reflexió sobre la necessitat de trobar un equilibri que permeti gaudir del parc sense entorpir les dinàmiques biològiques identificades. Els infants participants en les jornades rebien el guardó de Guardià o Guardiana del Parc, que reconeixia els coneixements assolits i els esperonava a compartir-los amb les seves famílies, amplificant l’acció educadora de la iniciativa.

En paral·lel, dos alumnes del darrer curs del CFGS s’han sumat a la proposta i han desenvolupat una aplicació web que permet conèixer en profunditat el Parc a partir de l’ús del telèfon mòbil mentre es visita de manera lliure.

La valoració del projecte ha estat molt positiva per part de totes les entitats i institucions participants. Unes i altres hem estat d’acord en què reuneix tots els ingredients necessaris per garantir-ne l’èxit: la detecció d’una necessitat real per part de veïnes i veïns, la col·laboració d’institucions científiques del territori, la implicació de l’institut Rambla Prim que ha identificat en el projecte una bona oportunitat d’aprenentatge significatiu, el coneixement del territori i del seu teixit associatiu per part de les entitats veïnals, entre d’altres factors.

Tot i la pandèmia i la urgència d’aquesta primera edició, tant el resultat del projecte com el procés de treball col·laboratiu entre diferents actors ha estat tot un èxit que presagia que el projecte del Parc de Diagonal Mar té un llarg recorregut per endavant!

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Documentació relacionada:

Díptic de la jornada organitzada per l’alumnat del CFGS

Més informació:

Notícia al web de l’AVV Barri Maresme

Notícia a Tot Barcelona