Anàlisi de les dades del primer trimestre escolar 21-22

El primer trimestre del curs ja és història i ha tingut un plantejament, un nus i un desenllaç ben positius. A continuació us oferim les principals conclusions de l'anàlisi de les xifres d'activitat escolar entre setembre i desembre.
12 de gener de 2022

Amb l’arribada de Nadal es va tancar el primer trimestre del curs escolar 21-22 i, com ja és habitual, des del Departament d’Educació i Activitats vam creure que era un bon moment per mirar enrere i avaluar els primers mesos del treball Escola – Museu. A continuació us oferim les principals conclusions d’aquest anàlisi:

Un inici de curs exclusivament presencial i molt més normalitzat que l’anterior

Entre setembre i desembre hem realitzat un total de 242 activitats escolars. Aquesta xifra se situa molt per sobre de les 116 activitats realitzades en el mateix període del curs 20-21 suposant un increment del 109%. No es tracta d’un fet estrany, tenint en compte que l’inici del curs passat fou especialment incert a causa de la pandèmia, però si fem la comparació amb el curs 18-19, seguim parlant d’un fort increment del 29%.

El número de persones que han pogut gaudir d’aquests primers mesos d’activitat escolar és de 5.760 (5.266 alumnes i 494 docents). Es tracta d’una dada ben encoratjadora ja que suposa que en un únic trimestre hem tingut més de la meitat de les persones (alumnes i docents) que van fer activitats escolars durant tot el curs passat.

La totalitat d’aquestes 242 activitats s’han desenvolupat de manera presencial, de manera que tanquem un trimestre exclusivament presencial, on la demanda per les propostes telemàtiques ha estat inexistent. La presencialitat en aquests primers mesos s’ha repartit entre el Museu i les instal·lacions dels centres educatius participants. El gruix de les activitats, un 82%, s’ha dut a terme a les seus del Museu, mentre que el 18% restant han pres el format d’activitats a domicili.

Una oferta i demanda ben diversa

La proposta educativa del Museu s’estructura en una doble oferta. D’una banda planteja una oferta regular d’activitats (activitats de durada compresa entre 1 i 3 hores), mentre que també preveu la possibilitat de dur a terme projectes singulars, de mitja o llarga durada, que permeten desenvolupar un treball de major profunditat amb els centres escolars participants. En aquest sentit, les 242 activitats esmentades es divideixen de la següent manera: 182 activitats d’oferta regular i 60 activitats de projectes singulars. Aquesta distribució ens permet parlar d’una bona consolidació dels esmentats projectes singulars en el marc del treball Escola – Museu.

Els principals projectes singulars desenvolupats durant aquest primer trimestre han estat la quarta edició del ‘Connectem amb‘ al Jardí Botànic de Barcelona i el projecte en col·laboració ‘Visibilitzem la Nalini Nadkarni‘, dut a terme amb l’Institut Maria Espinalt del Poblenou de Barcelona.

Si ens fixem en els nivells educatius dels grups escolars participants observem que pràcticament tots ells ens han visitat amb major o menor mesura, d’infantil a ESPO. Els nivells amb major demanda han estat, per aquest ordre: 3r EP (52 activitats), 4t EP (50 activitats), 5è (24 activitats), P4 (23 activitats) i P5 (20 activitats). Durant aquest primer trimestre tan sols hem trobat a faltar l’alumnat de 3r d’ESO i l’universitari.

Grups escolars d’origens més diversos

Si analitzem el municipi d’origen de les escoles i instituts amb què hem treballat entre setembre i desembre, observem una major diversitat respecte el primer trimestre del curs passat. Els centres educatius barcelonins han perdut part de la seva presència: en l’oferta escolar regular passem del 55% al 41%, de manera que hem atès un major número i proporció de centres de fora de la ciutat que han tingut menors reticències a desplaçar-se que ara fa un any.

Si fem l’anàlisi a nivell de districtes municipals propers i de municipis veïns a les seus del Museu, obtenim que les escoles i instituts de proximitat representen el 19% de l’oferta regular i el 90% de les sessions dels projectes singulars.

Un menor impacte de la pandèmia

Durant aquest primer trimestre tan sols hem rebut 2 anul·lacions de grup a causa de la Covid, mentre que en el mateix període del curs passat en vam arribar a tenir 35 (grups-bombolla confinats, limitacions en la mobilitat, incertesa davant les sortides, etc.).

No podem acomiadar-nos sense agrair la confiança que des d’escoles i instituts dipositeu en el Museu, així com desitjar que el curs es pugui mantenir amb aquest mateix ritme durant el 2n i el 3r trimestre i que les oportunitats de treball Escola – Museu recuperin i, si pot ser, superin els nivells que teníem abans de l’arribada d’aquest malson anomenat Covid-19.

Si voleu consultar les xifres de cursos anteriors, ho podeu fer en aquest enllaç.