EDUNAT


 

Visibilitzem la Nalini Nadkarni

Engeguem un projecte en col•laboració amb l’Institut Maria Espinalt per tal de donar veu a dones científiques.
28 d'octubre de 2021

“En aquest viatge no hi ha totes les dones que s’han dedicat a la ciència, perquè n’hi ha moltes que no hem pogut recuperar. Hi són i cal que les reconeguem i que en parlem, perquè allò de què no es parla, no existeix. Busqueu-les i doneu-los veu.”

Arrencant des de l’última frase de l’exposició (In)visibles i (O)cultes i inspirant-nos en la Jess Wade, que visibilitza diàriament una científica creant un nou article a Viquipèdia, iniciem un projecte en col·laboració amb un grup de 12 alumnes de primer de batxillerat de l’INS Maria Espinalt, en el marc de l’assignatura Aprenentatge Basat en Reptes.

El repte!

El 27 d’octubre s’ha fet entrega del premi NAT 2021 a Nalini Nadkarni, per la seva tasca en la divulgació i sensibilització en la protecció de l’ecosistema forestal.

Però… Sabeu qui va descriure les bases cromosòmiques del sexe, marcant el naixement i posterior desenvolupament de la genètica moderna? N. Stevens o G. Mendel? O qui va concloure que la composició del Sol és predominantment hidrogen contradient els coneixements acceptats fins al moment? C. Payne o A. Einstein? És possible que els cognoms: Einstein, Amstrong o Mendel us resultin més coneguts que Payne, Johnson o Stevens, però aquests tres cognoms corresponen a tres dones científiques que també han fet aportacions en els seus camps d’estudi i han estat històricament invisibilitzades.

A partir d’aquesta reflexió lligada a l’exposició (In)visibles i (O)cultes del Museu de Ciències Naturals de Barcelona (MCNB) i de l’entrega del Premi Nat a Nalini Nadkarni,  l’alumnat de l’INS Maria Espinalt va rebre el repte de “Redactar l’article de Nalini Nadkarni a la Viquipèdia,  com a acció per visibilitzar el paper de les dones en ciència”.

Reflexionem a partir d'(In)visibles i (O)cultes

Després de rebre l’encàrrec, l’alumnat participant ha visitat l’exposició (In)visibles i (O)cultes de la mà de Mireia Alcaine, comissària de l’exposició. Amb el seu acompanyament ha pogut transmetre a l’alumnat el sentit i la necessitat d’(In)visibles i (O)cultes. En aquest primer contacte, el grup ha conegut a partir de l’exposició,  l’activisme de la física britànica Jess Wade, la història i els coneixements silenciats de Rosalind Franklin, els efectes especials ideats per Alice Guy i una de les primeres revoltes feministes i mostra de sororitat amb Agnòdice, ginecòloga condemnada a mort pel fet de ser dona i exercir la seva professió.

Un cop visitada l’exposició, des de l’equip educatiu del Museu, s’ha proposat una dinàmica a través de cartes il·lustrades. Amb aquesta proposta el grup ha reflexionat entorn de la situació actual de la dona en la ciència i ha imaginat propostes per canviar la situació en un futur pròxim. D’aquesta manera s’ha volgut generar un espai de debat des d’on contextualitzar el projecte a partir de les idees de l’alumnat.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Com funciona Viquipèdia?

La col·laboració ha continuat amb una formació a l’institut sobre com fer una entrada a la Viquipèdia, gràcies a l’acompanyament de Lluís de Gibert, viquipedista voluntari, que ha compartit amb l’alumnat quines són les normes, quina és l’estructura d’un article, quines fonts són fiables i tot allò que cal per poder fer un article de qualitat a Viquipèdia.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Coneixem a la Nalini Nadkarni

Després de l’entrega del premi NAT a la Nalini Nadkarni, les persones participants en el projecte han tingut l’oportunitat de conèixer-la i preguntar-li sobre la seva feina com a ecòloga forestal i divulgadora científica, però també conèixer des d’un punt de vista més personal, les inquietuds i motivacions que l’han marcat al llarg de la seva vida.

Ha estat una conversa molt inspiradora perquè Nalini Nadkarni és una persona que transmet amb molta passió la seva tasca i la importància d’apropar la ciència fora d’àmbits acadèmics. La Nalini considera fonamental la ciència com a generadora d’oportunitats per crear un món més equitatiu i més just, ha explicat algun dels seus projectes de divulgació amb col·lectius diversos, com per exemple, el que ha desenvolupat amb persones en situació de presó, privades del contacte amb la natura.

La trobada amb la Nalini ha permès al grup participant apropar-se a la persona de qui faran l’entrada a Viquipèdia fent l’encàrrec proposat més vivencial. També ha permès a l’alumnat  tenir un nou referent femení proper en l’àmbit científic.

 

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Fem present a la Nalini Nadkarni a través de Viquipèdia

El projecte ha continuat al centre, amb el suport de l’equip docent, l’alumnat ha desenvolupat la tasca de documentació i redacció dels articles.

La Nalini Nadkarni no disposava d’entrada a la Viquipèdia en català ni castellà i l’alumnat del Maria Espinalt les ha creat.

En aquest procés l’alumnat s’ha hagut d’organitzar per treballar en equip i s’ha trobat amb reptes com la necessitat d’elaborar continguts amb rigorositat: cercant fonts d’informació fiables, referenciant els continguts i incorporant imatges lliures de drets… Aquests reptes els ha ajudat a valorar la tasca que hi ha darrere dels articles de Viquipèdia així com els estàndards de qualitat que es requereixen en la redacció formal.

Aquí podeu trobar disponibles a Viquipèdia  en la seva versió en català i castellà. 

Avaluem el projecte

Finalment hem tingut la oportunitat de tornar a trobar-nos per fer un tancament del projecte. En aquesta trobada l’alumnat ha mostrat el resultat del seu treball, mostrant els dos articles de la Viquipèdia. També han explicat com s’ha desenvolupat el projecte i han exposat les dificultats amb les que s’han anat trobant.

Hem fet una valoració en què cada alumne ha compartit les seves idees sobre el grau d’assoliment dels diferents objectius del projecte, la seva valoració respecte a l’adequació de l’estructura del projecte així com la seva aportació personal al desenvolupament d’aquest.

Per acabar hem recuperat les expectatives inicials i amb la mateixa dinàmica , triant una carta il·lustrada, han respost què s’enduen d’aquest projecte. En general l’alumnat ha posat en valor el paper de sensibilització del projecte a través de les seves reflexions.

 

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.