EDUNAT


 

Connectem amb… l’arquitectura

Transformem el nostre entorn
26 de novembre de 2019

Fer la diagnosi de diversos factors del nostre pati. Somiar individualment com volem el nostre pati. Consensuar en petit grup les propostes de millora i canvi per al nostre pati. Representar-les en tres dimensions, construint una maqueta.

Aquest curs 2019-2020 en la 2a edició del Connectem amb… el Jardí Botànic, ens hem endinsat en el món de l’arquitectura de la que el Jardí Botànic de Barcelona n’és un referent.

Així com un Jardí Botànic necessita respondre a múltiples necessitats com són la col·lecció viva de plantes, l’herbari, el banc de llavors, la recepció als visitants i els espais educatius, entre altres, els patis escolars també han de respondre a les necessitats del joc  dels  infants: mogut, tranquil, amb espais de conversa i relaxació, també de lectura i d’aprenentatge.  I, per sobre de tot, han d’oferir als infants un ambient saludable amb poca contaminació ambiental i acústica, poca insolació, seguretat i ser un espai verd, incorporant elements naturals.

En aquest sentit, els i les arquitectes ens poden ajudar molt a trobar maneres de poder compaginar tots aquests aspectes, tant en un jardí botànic com a un centre educatiu.

Com ho estem fent?

Després d’una presentació del projecte a les docents dels cinc centres educatius participants, al setembre vam donar el tret de sortida amb una primera activitat al JBB. En aquesta activitat l’alumnat va poder aprendre a identificar diversos aspectes en l’organització i distribució d’espais i tasques al Jardí. En el tancament de l’activitat vam llançar un repte als infants consistent en traslladar la mirada crítica que han aprés al Jardí al seu propi pati.

Com és habitual en el ‘Connectem amb…’ el projecte segueix a l’escola, on amb l’assessoria externa i experta en la disciplina triada cada curs, acompanyen l’alumnat en el procés de diagnosi, disseny de propostes i execució d’una maqueta. Enguany comptem amb .Júlia Beltrán i l’Andrea Swiec de Voltes cooperativa d’arquitectura. L’Andrea i la Júlia els han acompanyat, en petits grups, per fer la diagnosi del seu pati. Han recollit en plànols els espais de joc actiu, de joc tranquil i conversa, de silenci, de presència d’elements naturals, d’animals i el tipus de sol. En una segona sessió, cada infant ha plasmat en un paper el seu pati ideal, el seu somni. Després, en petit grup han posat en comú les seves propostes per acabar consensuant una proposta que a la tercera sessió han plasmat en una maqueta de l’espai del pati que volen transformar.

La cloenda del projecte i inauguració de l’exposició amb els seus treballs, va ser el passat dimecres 18 de desembre. L’alumnat de les 5 escoles participants van poder veure els seus treballs exposats així com conèixer el que havien fet la resta d’escoles. La directora del MCNB, Anna Omedes els va agrair la seva participació, fent èmfasi en la il·lusió demostrada per alumnes i docents així com les propostes fetes.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Podeu visitar aquesta exposició els dissabtes, diumenges i festius en horari d’obertura del Jardí Botànic, fins el diumenge 1 de març de 2020 i així veure i conèixer la feina feta per prop de 200 alumnes i docents.

Les 5 escoles dels barris de muntanya, veïnes del Jardí Botànic de Barcelona que han participat són:

  • CEIP La Muntanyeta, amb alumnes de 3r i 4t.
  • CEIP Poble Sec, amb alumnes de 4t.
  • CEIP Can Clos, amb alumnes de 5è i 6è.
  • CEIP Alfageme, amb alumnes de 5è.
  • CEIP Jacint Verdaguer, amb alumnes de 4t.