EDUNAT


 

Connectem amb… l’arquitectura

Transformem el nostre entorn
26 de novembre de 2019

Fer la diagnosi de diversos factors del nostre pati. Somniar individualment com volem el nostre pati. Consensuar en petit grup les propostes de millora i canvi per al nostre pati. Representar-les en tres dimensions, construint una maqueta.

Aquest curs 2019-2020 en la 2a edició del Connectem amb… del Jardí Botànic, ens hem volgut endinsar en el món de l’arquitectura de la que el Jardí Botànic de Barcelona (JBB) n’és referent.

Així com un Jardí Botànic necessita respondre a múltiples necessitats com són la col·lecció viva de plantes, l’herbari, el banc de llavors, la recepció als visitants, els espais educatius, entre altres, els patis escolars també han de respondre a les necessitats del joc  dels  infants: mogut, tranquil, amb espais de conversa i relaxació, també de lectura i d’aprenentatge.  I, per sobre de tot, han d’oferir als infants un ambient saludable amb poca contaminació ambiental i acústica, poca insolació, seguretat i ser un espai verd, incorporant elements naturals.

En aquest sentit, els i les arquitectes ens poden ajudar molt a trobar maneres de poder compaginar tots aquests aspectes, tant en un jardí botànic com a un centre educatiu.

Com ho estem fent?

Després d’una presentació del projecte a les docents dels cinc centres educatius participants, al setembre vam donar el tret de sortida amb una primera activitat al JBB. En aquesta activitat l’alumnat va poder aprendre a identificar diversos aspectes en l’organització i distribució d’espais i tasques al Jardí. En el tancament de l’activitat llançàvem un repte als infants consistent en traslladar la mirada crítica que han aprés al Jardí al seu propi pati.

Com és habitual en el ‘Connectem amb…’ el projecte segueix a l’escola, on amb l’assessoria externa i experta en la disciplina triada cada curs, acompanyen l’alumnat en el procés de diagnosi, disseny de propostes i execució d’una maqueta. Enguany comptem amb .Júlia Beltrán i l’Andrea Swiec de Voltes cooperativa d’arquitectura. L’Andrea i la Júlia els han acompanyat, en petits grups, per fer la diagnosi del seu pati. Han recollit en plànols els espais de joc actiu, de joc tranquil i conversa, de silenci, de presència d’elements naturals, d’animals i el tipus de sol. En una segona sessió, cada infant ha plasmat en un paper el seu pati ideal, el seu somni. Després, en petit grup han posat en comú les seves propostes per acabar consensuant una proposta que a la tercera sessió han plasmat en una maqueta de l’espai del pati que volen transformar.

A data d’avui, estem a punt d’acabar amb tots els grups la tercera i darrera fase del projecte.

Un altre tret característic del ‘Connectem amb…’ és fer una cloenda del projecte amb tot l’alumnat que hi ha participat. On farem la inauguració de l’exposició amb els seus treballs. Tenim previst fer la cloenda i inauguració de l’exposició el proper dimecres 18 de desembre. A més, aquesta exposició la podreu visitar els dissabtes, diumenges i festius en horari d’obertura del Jardí Botànic i fins el diumenge 1 de març de 2020 i així veure i conèixer la feina feta per 200 alumnes.

Aquest curs participen 8 grups classe de 5 centres educatius dels barris de muntanya, veïns del Jardí Botànic de Barcelona:

  • CEIP La Muntanyeta, amb alumnes de 3r i 4t.
  • CEIP Poble Sec, amb alumnes de 4t.
  • CEIP Can Clos, amb alumnes de 5è i 6è.
  • CEIP Alfageme, amb alumnes de 1r.
  • CEIP Jacint Verdaguer, amb alumnes de 4t.