Coneguem el Parc de Diagonal Mar 2022-2023

13 de febrer de 2023

Un any més, aquest curs 2022-23 tornem a participar del projecte Coneguem el Parc de Diagonal Mar.

L’alumnat del CFGS d’Educació i Control Ambiental de l’INS Rambla Prim, com a part de la seva formació professional, té l’encàrrec de dissenyar unes jornades d’educació ambiental al Parc Diagonal Mar de Barcelona. El Museu de Ciències Naturals de Barcelona hi col·labora amb l’assessorament didàctic a l’alumnat.

La proposta sorgia l’any 2020 de la Comissió del Parc Diagonal Mar, del Moviment Diagonal Mar, l’AVV Barri Maresme i Barri Net (vinculada a l’AVV) i consistia a crear accions educatives per a donar a conèixer el Parc de Diagonal Mar als infants de proximitat i fomentar-ne un ús respectuós.

Aquest any vam iniciar el projecte a l’octubre en una trobada al Museu de Ciències Naturals per presentar els objectius del projecte, els diferents agents implicats i per conèixer el Parc de Diagonal Mar de la mà de l’Octavi Borruel, tècnic del Programa de Biodiversitat de l’Ajuntament de Barcelona i gran coneixedor dels parcs i jardins de la ciutat. Gràcies a la seva expertesa vam poder descobrir tota la riquesa d’ambients i espècies animals i vegetals del parc i les estratègies que es duen a terme per a protegir aquest espai com a refugi de biodiversitat.

Una vegada conegut l’espai, des de l’equip educatiu vam convidar l’alumnat de l’INS Rambla Prim a descobrir la teoria del nostre model didàctic a través de l’activitat “Ampliem els límits? El model educatiu del MCNB” durant la qual ens vam preguntar com aprenen els infants al MCNB i vam reflexionar sobre quines estratègies didàctiques fem servir les educadores del Museu perquè les nostres activitats resultin significatives i promoguin l’aprenentatge científic i valors educatius.

Tot seguit, per copsar des de la pràctica el nostre model educatiu, cada alumne va poder fer un seguiment didàctic a una activitat real, comptant amb una pauta d’observació que l’ajudava a fixar-se en els aspectes clau de l’activitat com són el paper de l’alumnat i de les educadores, les principals estratègies didàctiques i el context patrimonial.

Al final del primer trimestre ens vam tornar a trobar amb tot el grup al MCNB amb l’objectiu d’integrar la teoria i la pràctica a través de la reflexió conjunta, així com de començar a plantejar-nos els aspectes generals de la jornada des de la mirada didàctica. D’aquesta trobada en vam sortir amb un bon grapat de reflexions i idees interessants. Així mateix, vam començar a assentar les primeres bases de la planificació de la jornada al Parc: quantes activitats hi oferirem? Per a quants infants? Quins horaris? Quin lligam tindran aquestes activitats? Quins continguts hi volem treballar?

A l’inici d’aquest segon trimestre del curs, el grup ha reprès la preparació de la jornada i ha començat a dissenyar les seves activitats. Les primeres idees que ens han fet arribar són molt interessants i des de l’equip educatiu hi hem treballat per fer-los propostes de millora i suggeriments per tal de concretar més les propostes, idees que hem compartit treballant conjuntament en una trobada al Museu.

Així doncs, el projecte està en marxa a molt bon ritme! El grup seguirà treballant en la concreció de les activitats de la jornada i l’equip educatiu seguirem aportant-hi el nostre granet de sorra esperant que el nostre assessorament didàctic també comporti un aprenentatge significatiu a l’alumnat. Anirem ampliant aquesta notícia a mesura que avanci el projecte, pareu-hi atenció!

Notícia segona edició (curs 2021-2022)

Notícia primera edició (curs 2020-21)