Ciència o ficció?
Proposta educativa adreçada 4t d'ESO i Batxillerat.
Descripció:
El coneixement científic és una eina per comprendre la realitat, però… què ens ajuda a iniciar i avançar en una recerca científica? La ciència ens permet elaborar respostes cercant i analitzant evidències i proves. Però… respostes a quines preguntes? Com les plantegem? I en una realitat canviant, la ciència es reconstrueix a mesura que avança, així que en algun moment també caldrà tenir en compte quines preguntes no plantegem… i valdria la pena fer-se.
Ciència o ficció? és una activitat adreçada a grups de 4t d’ESO i Batxillerat on, a través de l’estudi d’alguns fòssils, analitzem les preguntes que ens ajuden a comprendre’ls millor i quines eines ofereix la ciència per poder-les respondre.
Objectius:
- Utilitzar informació procedent de diferents fonts i suports vinculats a l’exposició Planeta Vida per extreure les evidències científiques que permetin elaborar respostes crítiques.
- Entendre el procés de creació de coneixement científic com una eina per establir relacions entre coneixements, disciplines i mirades diverses aportades per moltes persones.
- Adonar-se del paper que tenen les preguntes que es plantegen a l’hora d’iniciar recerques científiques, en el camí que segueixen aquestes recerques i en el coneixement científic que en resulta (o que no).
- Entendre l’estudi de la vida com a resultat d’una sèrie de preguntes que impliquen coneixement d’un conjunt de disciplines diverses.
Continguts:
- Les preguntes que ajuden a iniciar i seguir processos de recerca científica.
- L’estudi dels fòssils i el coneixement sobre la vida a la Terra en el passat.
- Comparació entre espècies fòssils i coneixement actual a nivell d’éssers vius i d’ambient.
- Evidències que permeten elaborar coneixement científic en l’àmbit d’estudi de l’activitat (paleontologia).
- Relació entre les característiques de l’ambient i el tipus de roques, el procés de fossilització, la diversitat de fòssils trobats.
- Relació ciència i societat a través de les preguntes que es plantegen i les que no.
Competències:
Les competències curriculars que es treballen en aquesta activitat són:
- Competència en indagació i experimentació.
- Competència en la comprensió de la naturalesa de la ciència.
- Competència en la comprensió i capacitat d’actuar sobre el món físic.
Observacions:
Recordeu que les activitats dinamitzades per l’equip educatiu no comporten la visita de tot l’espai del Museu del parc del Fòrum ni del Jardí Botànic. Podeu visitar-lo lliurement i gratuïtament el mateix dia abans o després de l’activitat. Sol·liciteu-ho en el moment de fer la reserva.
Durant les 3 h de l’activitat es farà una pausa de 20 minuts per esmorzar.
Referent a l’horari de l’activitat: Les activitats didàctiques del MCNB estan dissenyades i realitzades per l’equip educatiu segons criteris pedagògics, per fomentar la participació activa, i l’aprenentatge significatiu individual i col·lectiu. Cada activitat pren sentit com a experiència educativa quan es disposa del temps necessari per dur-la a temps amb qualitat. Si, per motius aliens al MCNB, l’horari d’arribada o marxa del grup obligués a escurçar la durada de l’activitat en més d’un terç, l’equip educatiu es reserva el dret a anul·lar-la sense dret a retorn del pagament.
Referent al procés de reserva i pagament: Un cop feta la reserva, cal efectuar el pagament en un termini màxim de 15 dies. En cas contrari, la reserva quedarà anul·lada.
En algunes dinàmiques de l’activitat el grup classe es divideix en dos grups que treballen per separat, cada un amb una educadora. Alhora, cada un dels dos grups, es divideix en petits grups de treball cooperatiu.
Per Informació i Reserves:
Cal trucar al telèfon 93.256.22.20 de dilluns a divendres de 9 h a 13 h o posar-vos en contacte per e-mail al correu: activmuseuciencies@bcn.cat
Fer una reserva