16 infants en acció: més sofàs, més color, més idees!
Infants visibles a Animals invisibles
El dia 15 de maig de 2025, a les 10 del matí, setze infants de les escoles veïnes Els Horts i Els Porxos, acompanyats pel Departament d’Educació i Activitats, es troben amb la cap d’Exposicions a l’entrada de la nova exposició temporal, Animals invisibles.
Passegen per l’espai durant una hora, fent un recorregut a porta tancada, tres dies abans de l’obertura al públic. L’exposició ja està enllestida, però els infants observen que, al seu voltant, encara hi ha personal tècnic que treballa acabant d’ajustar objectes, mobiliari, il·luminació…
Descobreixen, de primera mà, el relat de l’exposició (mite, vida, extinció, desextinció) i tota la diversitat de dispositius i recursos que el transmeten: imatges visuals, obres d’art, arqueologies, jocs interactius, instal·lacions, etc. Fan un recorregut àgil i intens, atents a tot el que els envolta, evidenciant també la complexitat del treball en equip que hi ha darrere del disseny d’aquesta exposició.
En un moment del recorregut, seuen junts a l’espai de lectura i s’aturen per fer un tête-à-tête amb la cap d’Exposicions per intercanviar impressions: Què us ha semblat? Què funciona? Què es podria millorar?
Tota una bateria de preguntes a les quals n’afegim una, que probablement us esteu preguntant si esteu llegint aquest text: quin sentit té convocar una colla d’infants uns dies abans de la data d’obertura al públic d’aquesta nova exposició?
Aquests setze nens i nenes formen part del Consell d’Infants del Museu, un òrgan consultiu, impulsat ara fa més de 10 anys, que permet que el Museu incorpori la mirada i l’experiència de la infància, tot convidant els infants a exercir un protagonisme real —i no només formal— en la seva activitat. Des del Departament d’Educació i Activitats en coordinem les trobades i dinàmiques de treball, amb l’objectiu de garantir una participació activa, significativa i sostinguda en el temps. Es tracta, doncs, d’un consell d’experts que bé mereix la consideració de visitar l’exposició abans de la seva inauguració.
A més a més, aquest recorregut amb les conselleres i consellers ha permès que el Museu reculli tot un seguit de suggeriments i idees per optimitzar l’exposició des de la seva sensibilitat. Per al Consell ha estat una experiència significativa, a partir de la qual han pogut sentir-se escoltats i sentir-se part imprescindible de l’activitat del Museu. El Consell ha parlat.
Imaginar i repensar la Mediateca del Museu
Al marge de la première a Animals invisibles, durant aquest curs escolar 24/25, l’eix de treball que s’ha plantejat al Consell d’Infants ha estat revisar i repensar junts la Mediateca del Museu, actualment tancada al públic i en procés de redefinició.
Entre gener i maig, el Consell s’ha reunit en quatre ocasions i s’ha trobat amb les persones responsables de la Mediateca: el personal del Centre de Documentació i el cap de l’Àrea Científica del Museu.
Durant aquestes sessions han fet un recorregut reflexiu, i també creatiu, sobre el potencial de la Mediateca. Pas a pas, han anat imaginant i proposant diferents tipus de nou mobiliari, nous objectes, així com dispositius, ambients i racons i, fins i tot, possibles activitats i dinàmiques per als 70 m² d’aquest espai.
Des de la seva perspectiva, un espai com la Mediateca hauria de facilitar la trobada entre adults, joves i infants. Esdevenir un espai intergeneracional des d’on compartir amb els altres l’interès pel món de les ciències naturals.
En una de les sessions més entretingudes, han pogut imaginar quin tipus d’ambient els agradaria trobar els usuaris i usuàries. Proposen eliminar les taules i cadires actuals i substituir-les per sofàs, hamaques, pufs i racons amb coixins a terra. Consideren que seria interessant poder disposar d’estanteries i mobiliari modular, mòbil i flexible, per tal d’adaptar l’espai segons la necessitat de l’activitat o la dinàmica. Estan d’acord que falta color a les parets i celebren la llum que entra pel gran finestral.
El Consell s’atura també a pensar sobre quins dispositius desitgen per poder accedir als continguts. Manifesten el seu interès per ampliar la disponibilitat de recursos i eines per accedir a la informació. Sense deixar de banda la fascinació pel llibre, els infants reivindiquen el desig de trobar-hi novel·la gràfica, continguts audiovisuals, ordinadors per a aquells que no en tenen a casa, tauletes, entre d’altres.
A més a més, fan tot un seguit de propostes per a la dinamització de l’espai, com ara clubs de lectura, cinefòrums, sessions de jocs de taula o tallers de papiroflèxia i altres manualitats. En aquesta mateixa línia, es pregunten si la Mediateca podria ser també un espai on fer els deures de l’escola.
Proposen que l’accés a la nova Mediateca ha de ser gratuït i remarquen la necessitat d’adaptar-ne els horaris per tal que encaixin amb la seva activitat diària.
En la darrera sessió, organitzats en petits grups de treball, han pogut representar els seus desitjos i idees en els següents dibuixos, ben detallats:
Tanquem un nou curs escolar en què el Consell i els seus processos han estat molt vius i creatius. Les conselleres i els consellers han aportat diverses reflexions i idees de valor, a partir d’un diàleg que sovint ens ha sorprès i que ha desbordat i expandit la redefinició de la Mediateca. Totes les aportacions han estat recollides i seran tingudes en compte sempre que sigui possible. Els membres del Consell són conscients que, sobre la taula, hi ha propostes de difícil materialització, però també saben que totes seran d’utilitat i que, d’una manera o altra, marcaran el futur d’aquest espai.
Des del Museu els volem agrair la feina feta i reivindiquem la importància del Consell d’Infants, una experiència que ens permet establir dinàmiques i aliances que traspassen llindars i construeixen ponts.
Documentació relacionada:
– Acta de la 1a sessió del Consell d’Infants 2025
– Acta de la 2a sessió del Consell d’Infants 2025
– Acta de la 3a sessió del Consell d’Infants 2025