Visibilitzem dones científiques un any més
L’11 de novembre de 2024 vam donar el tret de sortida al projecte (In)visibles i (O)cultes i celebrem la 3a edició! Hi ha participat 150 alumnes de 3r i 4t d’ESO i de 1r de batxillerat de l’INS Can Peixauet, INS Les Cinc Sénies, INS Les Vinyes i INS Maria Espinalt.
Enguany l’hem millorat amb una formació inicial per a docents en què preteníem reflexionar entorn la perspectiva de gènere a l’aula i oferir eines per introduir-la.
Aquesta sessió de formació va anar a càrrec de Vira i hi van participar les docents dels 4 centres participants, així com personal de l’equip educatiu. Vam tractar temes com la síndrome de la impostora, la segregació de gènere als estudis, com tractem les cures i les relacions a l’aula, la interseccionalitat o la feminitat i masculinitat hegemònica; per a cada un, vam plantejar situacions concretes i vam compartir estratègies per treballar-les a l’aula.
Després d’aquesta sessió vam donar inici al projecte realitzant les activitats inicials amb l’alumnat. Aquestes activitats tenen per objectiu donar a conèixer l’exposició (In)visibles i (O)cultes, a la vegada que reflexionar sobre 6 conceptes clau relacionats amb els moviments feministes: la socialització de gènere, l’efecte tisora, la síndrome de la impostora, l’efecte Matilda, les (micro)agressions en STEAM i el sostre de vidre.
A través dels jocs de cartes i de materials especialment dissenyats, hem introduït aquests conceptes a l’alumnat i hi han pogut reflexionar. Algunes de les idees treballades han girat entorn de qüestions com: per què la distribució de noies i nois en la tria d’estudis universitaris no és igual? Com es valoren els descobriments fets per dones científiques? Per què és majoritari el nombre d’homes que de dones en llocs amb més responsabilitat dins de la carrera professional? Quines experiències personals tenen les dones que treballen en recerca científica?
L’alumnat retorna a l’institut amb un encàrrec: buscar i donar veu a més dones científiques, tal com planteja l’exposició de la qual partim. Per fer-ho, elaboren una cartel·la sobre una dona que hagin triat de l’àmbit de la ciència. Aquesta feina requereix cerca crítica i documentació, i la fan a l’institut amb els suport dels i de les docents.
Per a cloure el projecte, l’alumnat torna al Museu per a presentar la seva cartel·la. Això es fa en un espai especialment preparat on s’exposen totes les cartel·les i els grups de
treball les defensen davant de l’equip educatiu i alumnes d’altres centres participants. Així mateix, s’ofereix una xerrada d’una científica per tal d’apropar el seu dia a dia i la seva feina a l’alumnat. Aquest any hem comptat amb la participació de la Roser Homs, investigadora del Centre de Recerca Matemàtica.
A més, com cada any, l’equip educatiu selecciona algunes de les cartel·les presentades per a elaborar l’exposició digital del projecte. Els criteris per triar aquestes cartel·les van des de l’originalitat i el rigor a la diversitat de disciplines.
Aquest any les cartel·les seleccionades són Mary witson Jackson i Rita Levi de l’INS Maria Espinalt, Tu youyou i Viviana Pagone i Ida Tacke de l’INS Les Cinc Sénies, Firdausi Qadri, Eunice Newtoon,
Sofia Kovalevskoya de l’INS Can Peixauet, Asha de Vos, Shiu-Ying Hu i Dorothea Erxleben de l’INS Les Vinyes.
En breus podreu consultar aquestes cartel·les a la propera exposició temporal.
Volem agrair a l’alumnat participant la seva feina per a seguir visibilitzant dones científiques, així com als i a les docents acompanyants.