Projecte en col·laboració amb l’INS Bosc de Montjuïc
El passat dimarts 3 de març, en el marc d’un projecte en col·laboració amb un centre educatiu molt pròxim al Jardí Botànic de Barcelona, vam rebre l’alumnat de l’INS Bosc de Montjuïc a l’Institut Botànic de Barcelona (IBB). A partir de l’assignatura ‘Entorn Natural de Montjuïc’, l’alumnat participant ja havia iniciat la descoberta d’espècies de plantes invasores, és a dir, aquelles plantes introduïdes d’altres llocs del món que són perjudicials per la biodiversitat del nostre país. I encara en volien saber més!
De la mà de la doctora Neus Ibáñez, conservadora de l’herbari i Cap del Departament de Col·leccions de l’IBB, l’alumnat de l’INS Bosc de Montjuïc va poder realitzar un itinerari per l’entorn del Mirador del Migdia. En aquest itinerari els i les alumnes van identificar algunes de les espècies al·lòctones i invasores de Montjuïc. Mitjançant una APP de Ciència Ciutadana, l’INaturalist , van fer registres de les observacions útils per a la recerca. Aquesta APP permet compartir les dades de les seves observacions amb la comunitat científica.
L’alumnat també va poder posar en pràctica la metodologia emprada en la recerca científica per reconèixer i identificar espècies. Per tal d’identificar les espècies recol·lectades, va ser necessari observar a través de la lupa binocular característiques relacionades amb la forma de la flor, la tija i les fulles. Finalment, amb l’ús de claus dicotòmiques, van determinar les espècies recol·lectades.
Durant l’activitat la Neus va explicar que arran de les investigacions que ha fet l’IBB, s’ha descobert que a la muntanya de Montjuïc el nombre d’espècies al·lòctones és molt elevat: 271 espècies! Això es deu a la seva ubicació propera al port i a vies de transport importants, a la humanització que ha patit al llarg de la història, als jardins botànics que s’hi conserven i al clima temperat de Barcelona. Montjuïc és un laboratori natural per les invasions de plantes, això vol dir que és un espai de molt interès en l’estudi de les espècies al·lòctones, ja que permet detectar el seu potencial invasor.
L’activitat va servir per apropar la recerca científica als participants i també per implicar-los en ser agents actius en l’observació de l’entorn, ja que entre tots i totes podem generar informació molt important en la recerca científica. Cal destacar que l’INS el Bosc és un dels centres educatius més propers al JBB de manera que aquest projecte forma part del programa d’inclusió del MCNB, que té en la proximitat un dels seus àmbits de treball. Esperem l’arribada del proper curs per reprendre aquesta col·laboració i donar-li continuïtat..