EDUNAT


 

Posem en marxa un cop més el Patchwork evolutiu!

Comença la XII edició del Patchwork evolutiu amb 10 instituts diferents!
6 de febrer de 2025

Aquest mes de gener hem iniciat el projecte Patchwork evolutiu amb l’alumnat.

Aquest curs treballem amb 15 grups de 10 instituts diferents: IE Tres Pins, INS Teresa Pàmies, INS Maria Espinalt, INS Josep Puig i Cadafalch, IE Arts, Col·legi Sagrada Família de Sant Andreu, CE Jaume Balmes, INS Joan Brossa, INS Torras i Bages i Institut Corbera de Llobregat.

Enguany vam iniciar el projecte a l’octubre amb una formació per als docents participants. Amb aquesta sessió preteníem donar a conèixer el projecte i els àmbits treballats, així com crear xarxa entre docents i amb les educadores. El professorat va poder conèixer de primera mà la metodologia de l’activitat i els
materials amb què treballa l’alumnat. Així mateix, va haver-hi un intercanvi entre docents novells i veterans molt ric i interessant.

Durant els mesos de gener, febrer i març té lloc l’activitat inicial del projecte, en què els grups visiten el museu i els proposarem plantejar-se què és l’evolució.

Fent servir la tècnica del patchwork l’alumnat compon una obra d’art que expressa les idees i coneixements que tenen sobre el tema.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Tot seguit, els grups visiten Planeta Vida per a començar a treballar els àmbits en què hem dividit la teoria de l’evolució: Components de l’ecosistema, Biodiversitat i Especiació, Mutació i Selecció, Relacions intraespecífiques (aquest àmbit l’estrenem enguany!), Evolució vegetal, Coevolució i La filogènia dels éssers vius.

A través de preguntes i casos concrets, l’alumnat s’endinsa en el tema tot interpretant les peces de la col·lecció del museu. Alguns exemples són la història vegetal a través de l’observació de fòssil o
l’adaptació de les espècies a partir de l’insecte fulla.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

En acabar aquesta primera recerca a Planeta Vida, els grups reben l’encàrrec de fer un pòster científic per a explicar el seu àmbit. Per fer-ho, han de triar una espècie que els ajudi a il·lustrar el tema i fer una recerca de la mà dels i de les docents.

Per a aquesta fase del projecte, que es treballa a l’institut, tant l’alumnat com l’equip docent té una sèrie d’eines i materials de suport facilitats pel museu.
Aquest any ens fa il·lusió estrenar una nova eina de treball col·laboratiu que pretén crear xarxa entre docents i equip educatiu al llarg de tot el projecte.

 

Durant l’elaboració del pòster, l’equip educatiu ha acudit als diferents centres educatius participants per assessorar a l’alumnat en el desenvolupament d’aquest.

Finalment, els deu centres participants han compartit experiències i treballs en el XII Congrés de Patchwork evolutiu que s’ha celebrat durant dos dies diferents, el dia 8 i 13 de maig. Les jornades s’han dividit en diferents espais i dinàmiques proposades. Per una banda, l’alumnat ha hagut de defensar el seu treball davant una persona de l’àrea científica o de l’equip educatiu i l’ha exposat davant un altre grup participant, també ha tornat a visitar Planeta vida amb mirada evolutiva per refrescar conceptes incorporats durant el projecte.
Per altra banda, ha participat de la xerrada de la Mariona Ferrandiz o d’en Marc Valeros (segons el dia del Congrés), persones investigadores del CREAF, que els han parlat sobre la seva trajectòria tant laboral com personal per poder orientar a l’alumnat en les decisions que ben aviat hauran de prendre, amb quins estudis volen seguir la seva etapa acadèmica.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Des del Museu volem agrair l’esforç que hi ha darrere de cada pòster, tant el que fa l’alumnat per a desenvolupar-lo com el o la docent que vetlla per a la motivació i l’aprenentatge de l’alumnat. Voldríem agrair, també, a aquelles persones de l’àrea científica i de l’equip educatiu que fan que l’experiència sigui enriquidora per a les persones participants.
Si teniu ganes de veure els treballs realitzats i entregats per les i els alumnes podeu entrar a la plataforma on els hem penjat: pòsters del 8 de maig  i pòsters del 13 de maig.

L’alumnat fa una valoració molt positiva de la seva participació al projecte, us deixem un petit resum de les seves opinions :

Elaboració del pòster

  • Jo considero que si ens a ajudat, ja que gràcies a l’elaboració del pòster hem pogut tenir més coneixement sobre temes que passen a la nostre vida i no ens adonem.
  • Sí, en el procés d’investigació hem après moltes coses sobre aquest àmbit, ja que hem llegit molts articles, vídeos… etc, que a part d’ajudar-nos aportar a terme el nostre producte final també hem ampliat el nostres coneixements.
  • El pòster ha sigut un complement per estudiar l’evolució més divertit, però tampoc m’ha resolt tots els dubtes de la teoria de l’evolució.
  • Sí, perquè mitjançant una activitat no tan complicada he entès de manera senzilla de que tracta.

Que t’emportes del projecte?

  • M’ha semblat molt interessant la conferència. I també exposar el nostre pòster davant de nens i nenes d’altres centres.
  • Aquesta sortida ha estat molt interessant i he aprés coses noves. M’ha agradat molt la conferència i m’ha ajudat a prendre la decisió del que vull fer.
  • Que és molt fàcil aprendre i gaudir de la biologia.
  • M’ha semblat un projecte una mica avorrit. No m’ha cridat molt l’atenció, però en general no està tan malament.
  • S’aprèn molt fent un pòster científic i moltes gràcies per l’oportunitat. La xerrada molt interessant i dona idees pel nostre futur. Però l’activitat de planeta vida no m’aporta gran cosa proposo un temps lliure per visitar l’exposició.
  • Creo que aunque hayamos trabajado mucho y que haya sido dificil, me ha gustado el poster porque hemos trabajado en equipo y hemos conocido a gente. Creo que por mi cuenta nunca hubiera visitado un museo. Me ha gustado mucho sobretodo la parte de los animales.
  • D’aquest projecte destaco que ha sigut un projecte diferent, ja que hem sortit una mica de l’àmbit escolar. Ha estat bé, ja que ha sigut bastant pràctic i he après coses noves. Ha estat bé poder compartir opinions amb altres instituts i experts.
  • L’experiència de defensar un treball científic davant de, no només alumnes, sinó que també investigadors.
  • M’ha agradat molt la llibertat que hem tingut per fer el projecte, penso que això ens ajuda a valorar-nos per nosaltres sols.

 

Esperem poder seguir estirant el fil molts anys més… Us animeu a estirar-lo a la XIII edició?