EDUNAT


 

Posem en marxa un cop més el Patchwork evolutiu!

Comença la XII edició del Patchwork evolutiu amb 10 instituts diferents!
6 de febrer de 2025

Aquest mes de gener hem iniciat el projecte Patchwork evolutiu amb l’alumnat.

Aquest curs treballem amb 15 grups de 10 instituts diferents: IE Tres Pins, INS Teresa Pàmies, INS Maria Espinalt, INS Josep Puig i Cadafalch, IE Arts, Col·legi Sagrada Família de Sant Andreu, CE Jaume Balmes, INS Joan Brossa, INS Torras i Bages i Institut Corbera de Llobregat.

Enguany vam iniciar el projecte a l’octubre amb una formació per als docents participants. Amb aquesta sessió preteníem donar a conèixer el projecte i els àmbits treballats, així com crear xarxa entre docents i amb les educadores. El professorat va poder conèixer de primera mà la metodologia de l’activitat i els
materials amb què treballa l’alumnat. Així mateix, va haver-hi un intercanvi entre docents novells i veterans molt ric i interessant.

Durant els mesos de gener, febrer i març té lloc l’activitat inicial del projecte, en què els grups visiten el museu i els proposarem plantejar-se què és l’evolució.

Fent servir la tècnica del patchwork l’alumnat compon una obra d’art que expressa les idees i coneixements que tenen sobre el tema.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Tot seguit, els grups visiten Planeta Vida per a començar a treballar els àmbits en què hem dividit la teoria de l’evolució: Components de l’ecosistema, Biodiversitat i Especiació, Mutació i Selecció, Relacions intraespecífiques (aquest àmbit l’estrenem enguany!), Evolució vegetal, Coevolució i La filogènia dels éssers vius.

A través de preguntes i casos concrets, l’alumnat s’endinsa en el tema tot interpretant les peces de la col·lecció del museu. Alguns exemples són la història vegetal a través de l’observació de fòssil o
l’adaptació de les espècies a partir de l’insecte fulla.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

En acabar aquesta primera recerca a Planeta Vida, els grups reben l’encàrrec de fer un pòster científic per a explicar el seu àmbit. Per fer-ho, han de triar una espècie que els ajudi a il·lustrar el tema i fer una recerca de la mà dels i de les docents.

Per a aquesta fase del projecte, que es treballa a l’institut, tant l’alumnat com l’equip docent té una sèrie d’eines i materials de suport facilitats pel museu.
Aquest any ens fa il·lusió estrenar una nova eina de treball col·laboratiu que pretén crear xarxa entre docents i equip educatiu al llarg de tot el projecte.

 

Durant l’elaboració del pòster, l’equip educatiu ha acudit als diferents centres educatius participants per assessorar a l’alumnat en el desenvolupament d’aquest.

Finalment, els deu centres participants han compartit experiències i treballs en el XII Congrés de Patchwork evolutiu que s’ha celebrat durant dos dies diferents, el dia 8 i 13 de maig. Les jornades s’han dividit en diferents espais i dinàmiques proposades. Per una banda, l’alumnat ha hagut de defensar el seu treball davant una persona de l’àrea científica o de l’equip educatiu i l’ha
exposat davant un altre grup participant, també ha tornat a visitar Planeta vida amb mirada evolutiva per refrescar conceptes incorporats durant el projecte.
Per altra banda, ha participat de la xerrada de la Mariona Ferrandiz o d’en Marc
Valeros (segons el dia del Congrés), persones investigadores del CREAF, que els han parlat sobre la seva trajectòria tant laboral com personal per poder orientar a l’alumnat en les decisions que ben aviat hauran de prendre, amb quins estudis volen seguir la seva etapa acadèmica.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Des del Museu volem agrair l’esforç que hi ha darrere de cada pòster, tant el que fa l’alumnat per a desenvolupar-lo com el o la docent que vetlla per a la motivació i l’aprenentatge de l’alumnat. Voldríem agrair, també, a aquelles persones de l’àrea científica i de l’equip educatiu que fan que l’experiència sigui
enriquidora per a les persones participants.
Si teniu ganes de veure els treballs realitzats i entregats per les i els alumnes podeu entrar a la plataforma on els hem penjat: pòsters del 8 de maig  i pòsters del 13 de maig.

Esperem poder seguir estirant el fil molts anys més… Us animeu a estirar-lo a la XIII edició?