EDUNAT


 

Posem en marxa un cop més el Patchwork evolutiu!

Comença la XII edició del Patchwork evolutiu amb 10 instituts diferents!
6 de febrer de 2025

Aquest mes de gener hem iniciat el projecte Patchwork evolutiu amb l’alumnat.

Aquest curs treballem amb 15 grups de 10 instituts diferents: IE Tres Pins, INS Teresa Pàmies, INS Maria Espinalt, INS Josep Puig i Cadafalch, IE Arts, Col·legi Sagrada Família de Sant Andreu, CE Jaume Balmes, INS Joan Brossa, INS Torras i Bages i Institut Corbera de Llobregat.

Enguany vam iniciar el projecte a l’octubre amb una formació per als docents participants. Amb aquesta sessió preteníem donar a conèixer el projecte i els àmbits treballats, així com crear xarxa entre docents i amb les educadores. El professorat va poder conèixer de primera mà la metodologia de l’activitat i els
materials amb què treballa l’alumnat. Així mateix, va haver-hi un intercanvi entre docents novells i veterans molt ric i interessant.

Durant els mesos de gener, febrer i març té lloc l’activitat inicial del projecte, en què els grups visiten el museu i els proposarem plantejar-se què és l’evolució.

Fent servir la tècnica del patchwork l’alumnat compon una obra d’art que expressa les idees i coneixements que tenen sobre el tema.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Tot seguit, els grups visiten Planeta Vida per a començar a treballar els àmbits en què hem dividit la teoria de l’evolució: Components de l’ecosistema, Biodiversitat i Especiació, Mutació i Selecció, Relacions intraespecífiques (aquest àmbit l’estrenem enguany!), Evolució vegetal, Coevolució i La filogènia dels éssers vius.

A través de preguntes i casos concrets, l’alumnat s’endinsa en el tema tot interpretant les peces de la col·lecció del museu. Alguns exemples són la història vegetal a través de l’observació de fòssil o
l’adaptació de les espècies a partir de l’insecte fulla.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

En acabar aquesta primera recerca a Planeta Vida, els grups reben l’encàrrec de fer un pòster científic per a explicar el seu àmbit. Per fer-ho, han de triar una espècie que els ajudi a il·lustrar el tema i fer una recerca de la mà dels i de les docents.

Per a aquesta fase del projecte, que es treballa a l’institut, tant l’alumnat com l’equip docent té una sèrie d’eines i materials de suport facilitats pel museu.
Aquest any ens fa il·lusió estrenar una nova eina de treball col·laboratiu que pretén crear xarxa entre docents i equip educatiu al llarg de tot el projecte.

Actualment, hi ha alguns grups que ja han començat amb la feina i altres que ben aviat ho faran.

Molts ànims amb la tasca que teniu endavant!