Posem en marxa un cop més el Patchwork evolutiu!
Aquest mes de gener hem iniciat el projecte Patchwork evolutiu amb l’alumnat.
Aquest curs treballem amb 15 grups de 10 instituts diferents: IE Tres Pins, INS Teresa Pàmies, INS Maria Espinalt, INS Josep Puig i Cadafalch, IE Arts, Col·legi Sagrada Família de Sant Andreu, CE Jaume Balmes, INS Joan Brossa, INS Torras i Bages i Institut Corbera de Llobregat.
Enguany vam iniciar el projecte a l’octubre amb una formació per als docents participants. Amb aquesta sessió preteníem donar a conèixer el projecte i els àmbits treballats, així com crear xarxa entre docents i amb les educadores. El professorat va poder conèixer de primera mà la metodologia de l’activitat i els
materials amb què treballa l’alumnat. Així mateix, va haver-hi un intercanvi entre docents novells i veterans molt ric i interessant.
Durant els mesos de gener, febrer i març té lloc l’activitat inicial del projecte, en què els grups visiten el museu i els proposarem plantejar-se què és l’evolució.
Fent servir la tècnica del patchwork l’alumnat compon una obra d’art que expressa les idees i coneixements que tenen sobre el tema.
Tot seguit, els grups visiten Planeta Vida per a començar a treballar els àmbits en què hem dividit la teoria de l’evolució: Components de l’ecosistema, Biodiversitat i Especiació, Mutació i Selecció, Relacions intraespecífiques (aquest àmbit l’estrenem enguany!), Evolució vegetal, Coevolució i La filogènia dels éssers vius.
A través de preguntes i casos concrets, l’alumnat s’endinsa en el tema tot interpretant les peces de la col·lecció del museu. Alguns exemples són la història vegetal a través de l’observació de fòssil o
l’adaptació de les espècies a partir de l’insecte fulla.
En acabar aquesta primera recerca a Planeta Vida, els grups reben l’encàrrec de fer un pòster científic per a explicar el seu àmbit. Per fer-ho, han de triar una espècie que els ajudi a il·lustrar el tema i fer una recerca de la mà dels i de les docents.
Per a aquesta fase del projecte, que es treballa a l’institut, tant l’alumnat com l’equip docent té una sèrie d’eines i materials de suport facilitats pel museu.
Aquest any ens fa il·lusió estrenar una nova eina de treball col·laboratiu que pretén crear xarxa entre docents i equip educatiu al llarg de tot el projecte.
Actualment, hi ha alguns grups que ja han començat amb la feina i altres que ben aviat ho faran.
Molts ànims amb la tasca que teniu endavant!