Noves mirades al Jardí Botànic Històric
El passat divendres 4 de març va engegar una nova edició del projecte d’aprenentatge- servei “Mirades compartides al Jardí Botànic Històric (JBH)”, en aquesta ocasió comptem amb la participació de l’alumnat de 1r d’ESO de l’institut El Bosc de Montjuïc.
En aquest projecte, es fa l’encàrrec a l’alumnat participant de crear una proposta educativa al Jardí Botànic Històric de Barcelona, en aquest cas, adreçada als seus familiars.
Què necessitem per transmetre els valors del JBH?
En la primera sessió al JBH, l’alumnat ha començat reflexionant sobre què necessitarien per assolir l’objectiu proposat. Moltes de les idees sorgides en la reflexió posen de manifest la necessitat de conèixer l’espai i seleccionar aquells continguts o idees interessants del JBH, d’altres també donen molta importància a la manera de transmetre els continguts (com fer l’activitat per captar l’atenció del públic, organitzar la informació, utilitzar un vocabulari adient, crear materials de suport, com fer participar en el públic…)
Coneixem el JBH
Després d’aquesta exploració d’idees, s’ha proposat a l’alumnat anar a conèixer l’espai. A partir de 6 grups de treball, l’alumnat ha explorat l’espai tot descobrint-lo des de diferents mirades.
Una mirada històrica: fixant-se en el patrimoni de l’entorn i el relleu del Jardí, l’alumnat ha pogut descobrir que el jardí era una antiga pedrera, per això es troba enclotat. També han descobert que els grans esdeveniment internacionals: l’Exposició universal del 1929 o les Olimpíades van fer canviar tot l’entorn de Montjuïc, inclòs el JBH.
Una mirada botànica: observant les espècies vegetals que el Jardí ofereix han pogut copsar que al JBH podem trobar tant espècies típiques mediterrànies així com espècies més pròpies de la regió eurosiberiana gràcies a la humitat més elevada de l’espai. Dos sots amb una gran diversitat de vegetació, entre els quals es poden observar arbres monumentals, espècies lligades a l’estany (molses, algues i falgueres), el jardí sensorial i l’hort com a espai de preservació de la biodiversitat.
Una mirada faunística: només cal obrir bé el sentit de la vista i l’oïda per observar i escoltar les diverses espècies de fauna presents al JBH. Ocells com la mallerenga, amfibis com la reineta o la gran diversitat d’abelles solitàries que acull l’espai. Alhora, l’alumnat s’ha adonat de la presència de refugis per promoure aquesta biodiversitat: caixes niu per a ocells i ratpenats, refugis d’insectes i el refugi d’eriçons.
Una mirada de valors del jardí: l’alumnat ha pogut reflexionar sobre la importància d’un espai com el jardí per al benestar emocional de les persones i la salut ambiental de la ciutat.
Seleccionem els valors del JBH que volem transmetre
A l’aula, l’alumnat ha definit quines temàtiques vol transmetre relacionades amb aquestes mirades diferents que han fet del JBH. Les ha triat i s’han documentat en profunditat per tal de poder començar a definir la seva proposta. Les temàtiques i punts de JBH que l’alumnat vol incloure en el seu itinerari són: el context històric de l’espai; la humitat i la temperatura, les falgueres, els líquens i les molses del sot de l’estany; les caixes niu d’ocells i de ratpenats; la masia, l’hort ecològic i les tasques de l’associació d’amics del Jardí Botànic; els eriçons; els arbres singulars i el refugi d’insectes.
Com podem fer activitats al JBH?
En una nova sessió al Jardí Botànic històric l’alumnat ha reflexionat al voltant del model educatiu del Museu de Ciències Naturals per tal d’incorporar eines que els ajudin a imaginar maneres de crear propostes educatives inclusives, engrescadores i adients per a diferents públics.
En aquesta visita l’alumnat ha analitzat el paper de les educadores, dels i les participants, de l’espai on es desenvolupa l’activitat i dels materials didàctics. Aquesta reflexió s’ha iniciat a partir de la pràctica, s’han analitzat dues activitats d’oferta regular del jardí botànic a partir de la seva participació: Històries de pol·len i Comunitats en Collage.
En la reflexió pràctica s’ha posat de manifest que volem crear activitats on:
- El públic sigui actiu: és a dir, que les persones participants s’impliquin perquè és més engrescador i d’aquesta manera s’afavoreix l’aprenentatge.
- L’equip educatiu ha de partir dels coneixements dels participants per ajudar-los a aprendre coses noves, l’han d’acompanyar i han de mirar de plantejar preguntes que els ajudin a reflexionar.
- Els materials didàctics han d’ajudar a pensar, han de connectar amb els participants i han d’ajudar a mobilitzar les seves idees.
- L’espai en què es desenvolupa l’activitat és indispensable. L’hem de poder observar, analitzar… És un lloc especial i diferent del que el públic està acostumat i això s’ha de fer valdre!
Després de la reflexió, l’alumnat ha explicat els continguts que té previst treballar en la seva visita i han pensat maneres en què poden aplicar algunes de les idees sorgides a partir de la reflexió.
Un projecte Gresol cultural!
El projecte d’aprenentatge servei “Mirades Compartides al JBH” s’ha desenvolupat a través del programa Gresol cultural, un programa impulsat per la coordinadora d’entitats del Poble-sec que enguany ha enxarxat 8 centres educatius dels barris de Poble Sec i Font de la Guatlla en col·laboració amb 7 equipaments culturals i diferents entitats del territori. Gresol cultural és un programa en el qual es volen fomentar processos comunitaris a través de l’educació.
El dia 12 de maig ha tingut lloc l’acte de cloenda de Gresol Cultural al Castell de Montjuïc. Una jornada en la qual s’han compartit els disset projectes que s’han estat fent aquest curs, en els vuit centres educatius.
Aquesta trobada ha estat una oportunitat per compartir les experiències i els resultats entre tots els infants i joves participants.
Prova pilot i estrena!
Prèviament a l’estrena, el 17 de maig, l’alumnat comença a posar-se en el paper i duu a terme una prova pilot del seu itinerari pel Jardí Botànic Històric de Montjuïc davant de membres de l’equip educatiu del MCNB.
Conjuntament, entre els i les alumnes i la docent del centre educatiu participant i membres del Museu es llencen algunes idees com a propostes de millora de les dinàmiques plantejades. Es nota l’esforç i el treball que hi ha dedicat l’alumnat, per aquest motiu, dos dies és temps suficient per acabar de perfilar les propostes.
Finalment, l’estrena té lloc el 19 de maig. Quan el Jardí obre les portes, l’alumnat inicia l’itinerari pel JBH davant dels seus familiars i diferents membres del departament d’educació i activitats del Museu.
A través de les explicacions i les dinàmiques que proposen els i les alumnes al llarg del recorregut, les persones participants poden conèixer millor aquest espai tan proper a la ciutat però tan desconegut per a gran part de la ciutadania.
Passejant entre els dos sots que conformen l’espai, les reflexions i les diferents mirades que se suggereixen ajuden a entendre la vegetació, la fauna, l’arquitectura i la història que acull el Jardí Botànic Històric de Barcelona.