EDUNAT


 

Els viatges del Nat durant el curs 24-25

10 de juny de 2025

En aquesta notícia recollim algunes de les experiències que ens han compartit les docents de les aules hospitalàries i hospitals de dia que han acollit el Nat Viatger durant aquest curs 2024-25. Amb l’objectiu d’apropar el Museu de Ciències Naturals de Barcelona als infants i adolescents de les aules hospitalàries i hospitals de dia del país, el NAT Viatger suggereix que el Museu viatja als hospitals, però també, i sobretot, vol ser una eina per ajudar els participants a viatjar més enllà de la seva realitat quotidiana. Una eina per viatjar a la natura a través dels objectes, la imaginació, les preguntes, la reflexió, la curiositat. Amb l’inici del nou curs 2025-26, el Nat torna a preparar-se per seguir viatjant… 

“Els dos han coincidit a l’aula amb ganes de fer una activitat conjunta. De seguida senten curiositat pels materials del Nat Viatger i es posen a investigar-los junts, fan servir les guies de mamífers, aus i plantes, s’inventen un esquema de classificació dels vertebrats…”

“Té 13 anys i acaba d’ingressar a càmeres d’aïllament, està espantat… Com que li agraden molt els animals i està molt motivat per veure-ho tot, el material del Museu m’ajuda a connectar amb ell i distreure’l”.

“Tenen 6 i 9 anys i estan un a cada banda de la màquina de diàlisi. Intenten identificar a quins animals pertanyen les mostres naturals. Passen una bona estona entusiasmats i discutint”.

“Molt afectat a nivell neurològic, té afectada la parla i està molt malalt, però tocar i tenir els materials l’ha fascinat. Al·lucinava amb el gripau i els ossos. Estava molt content!!”

“Dos nens de 7 anys, es posen a triar quins animals viuen al mar o a prop, fan llistes de característiques que creuen que han de tenir. Discutint sobre si aquells animals tenen utilitat per a les persones, han acabat parlant de l’ecosistema”.

“El Nat Viatger ha generat moltíssima expectació i motivació entre els joves del centre, l’hem aprofitat molt. Ha anat molt bé perquè hem fet coses diferents del previst, i amb molta implicació per part de tothom”.

 “S’han preguntat com devien ser els animals dels quals hi havia els cranis. Han buscat informació i han decidit dibuixar els cranis i els caps tal com els imaginaven en transparències superposables”.

“Està molt bé veure alumnes de primer i quart d’ESO treballant junts, s’anaven fent preguntes i com que els picava la curiositat, volien buscar més informació i vídeos, llavors trobaven més curiositats i així s’han engrescat i han gaudit molt del procés”.

“Hem fet molt poc el que “tocava” però hem utilitzat molt els materials”.

“Agafem alguns animals i mirem de relacionar amb els llocs on viuen. Pensem que és un eriçó i la mare diu que protegeixen els horts perquè es mengen els cargols i altres animals que fan malbé les collites”.

“Està a la planta d’oncologia, és molt curiós i enèrgic, amb un gran interès per descobrir i investigar pel seu compte amb els materials naturals”.

“És el cap d’un ocell. Si, perquè té bec llarg, i té el cap petit. Com que el bec fa ganxo menja carn, si mengés peix jo crec que tindria el bec pla. I aquest? Podria ser un mamífer, té el nas com els gossos, els ulls molt grans i moltes dents petites. A la fitxa del repte busquem quin animal pot encaixar”.

Trobareu tota la informació sobre el projecte i els documents a aquest enllaç.