NAT VIATGER: EL MUSEU SEGUEIX APROPANT-SE ALS HOSPITALS

2 de juliol de 2024

Arribat l’estiu, el Nat Viatger torna cap al Museu de Ciències Naturals de Barcelona, després d’haver-se mogut per la geografia catalana apropant els materials naturals i les propostes didàctiques del Museu als infants i joves de diverses aules hospitalàries. El mateix nom, NAT Viatger, suggereix viatges: per una banda és el Museu que viatja als hospitals, però per l’altra, i sobretot, vol ser una eina per ajudar els participants a viatjar més enllà de la seva realitat quotidiana. A viatjar a la natura a través dels objectes, la imaginació, les preguntes, la reflexió, la curiositat.

En aquesta notícia, podeu llegir alguns dels comentaris que ens han fet arribar tant mestres com infants i joves que n’han gaudit durant aquest curs. També podeu accedir al blog de l’aula hospitalària Sant Joan de Déu, Manresa, on han penjat un post del Nat Viatger, clicant aquí.

Moltes gràcies a totes per compartir-nos les vostres experiències!!

• “M’ha agradat els becs dels insectes, la granota i la mandíbula del tauró. Però el que més m’ha agradat és investigar què mengen els animals”.
  • “He descobert que hi ha aus que tenen el bec punxegut per poder pescar des de l’aire i altres com l’ànec el tenen xafat per pescar des de l’aigua”.
  • “Aquest cap deu ser d’un animal que agafa menjar amb el bec, és afilat per a caçar. El bec és groc i una mica negre. No gaire gran però més gran que aquest altre. El busquem a la guia?”
  • “Aquí hi ha animals, una estrella de mar, un cranc i cargols de mar, un musclo…” “No, una petxina!”
  • “Són ossos del cap i es veuen les dents! Té dents punxegudes, són animals de terra.” “Nooo, té boca de tauró!”

M’ha resultat útil en situacions molt diverses: per distreure un jove que es trobava malament i va gaudir simplement observant les peces sense fer res més; per parlar del que necessitem les persones per viure, amb algú amb problemes alimentaris tot fent el repte sobre què mengen els animals; per fer de forma discreta i agradable una valoració cognitiva per saber afectacions al cervell, mentre parlàvem dels materials naturals o els dibuixàvem; o per motivar converses sobre els materials del Nat Viatger entre la nena malalta i el pare acompanyant.

Dóna molt de joc perquè són objectes reals i els pots entrar a les habitacions. Això ha anat molt bé i ha donat molt de joc per fer converses, encara que no sempre dels reptes que es proposen.

Hem posat sobre les taules totes les peces en què es podien veure les mandíbules, i hem estat observant per decidir com deu ser l’animal i per què deuen tenir les dents diferents. Hem fet un debat molt interessant amb els infants de què deu menjar cadascun, i ens han anat molt bé les guies desinfectables.

A partir del setembre, el Nat Viatger tornarà a estar llest per voltar per les aules hospitalàries i hospitals de dia de Catalunya. Esperem que us animeu a apropar el Museu de Ciències Naturals als vostres infants i joves, per oferir-los aquest petit viatge a la natura a través de materials valuosos i estimulants que provoquen curiositat, fascinació i preguntes més enllà de la realitat quotidiana.

Podeu sol·licitar el préstec del Nat Viatger gratuïtament al correu edunat@bcn.cat

Recordeu que al setembre, comença de nou el viatge del Nat!!