EDUNAT


 

MUSEÏTZEM amb L’INSTITUT CORBERA DE LLOBREGAT

27 de juny de 2024

Enguany hem dut a terme un cop més el Museïtzem, un projecte que té com a objectiu
que l’alumnat entre 1r i 4t d’ESO creï el seu propi museu a l’institut. El projecte ofereix
una sèrie de propostes i materials per a fomentar la reflexió entorn què és un museu,
com transmet el coneixement al públic i com funciona internament. Això es fa a través
del plantejament d’unes fases i materials que es posen a disposició de l’alumnat i
els/les docents.
L’alumnat del pla singular de 3r i 4t d’ESO de l’institut Corbera de Llobregat s’ha
llençat a realitzar el projecte amb l’objectiu de crear una exposició sobre les capes de
la Terra.
Com es pot fer un museu? Quin format pot tenir l’exposició? Com es pot transmetre al
públic visitant allò que es vol explicar?
En primer lloc, l’alumnat ha fet una reflexió sobre què és un museu i quina finalitat pot
tenir. Han arribat a la conclusió que “un museu és un lloc, tant físic com virtual, que
conserva, estudia, exhibeix i difon objectes i col·leccions d’interès cultural, artístic,
científic, històric o educatiu. Aquestes finalitats d’ensenyar, de divulgar, de preservar o
de proporcionar informació de valor té com a objectiu el públic, en general, o l’àmbit
científic. Aquests objectes, coneguts com a peces de museu, poden ser obres d’art,
objectes històrics, fòssils, documents (que siguin originals perquè tinguin un major
impacte), entre d’altres.”

Activitat inicial
Un cop feta la reflexió sobre què és un museu, l’alumnat ha visitat la seu del parc del
Fòrum. A través de l’activitat inicial del projecte, han conegut quins recursos
museogràfics utilitza l’exposició Planeta Vida per apropar el coneixement de les
ciències naturals a la ciutadania. Han analitzat diferents tipologies de vitrines, pantalles
tàctils i interactives, deepers… Què ens volen transmetre aquests recursos
museogràfics? Com ho fan? Com connecten amb el públic? Quin discurs hi ha darrere
del plantejament museogràfic de Planeta Vida?
S’han emportat moltes idees per començar amb el disseny del guió de la seva
exposició.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Treball al centre
L’alumnat, conjuntament amb el docent dels àmbits cientificotècnic i social, ha seguit
treballant la seva proposta de museu sobre les capes de la Terra. A través d’una
plataforma digital ens hem mantingut en contacte al llarg de tot el procés.
Els i les alumnes han decidit crear una exposició en un dels passadissos de l’institut.
Aquesta exposició consta de dues parts. Una primera part reflecteix un viatge al llarg de les capes de la Terra, on el fil conductor és la densitat dels materials. La segona part explica el cicle de les roques i inclouen una proposta didàctica autònoma.
A més a més, han dissenyat un cartell informatiu per donar a conèixer l’exposició i la
seva inauguració, així com una pàgina web que complementa i amplia la informació
del seu museu.
Durant aquest procés, l’alumnat ha hagut d’organitzar-se i decidir quines tasques
s’havia de realitzar. S’han organitzat en grups de treball, han designat una
coordinadora del projecte i han produït els materials.  Les tasques necessàries per a
fer una exposició les han treballat i reflexionat a partir del material del projecte.

Inauguració del museu “Les capes de la Terra”
El dia 29 de maig l’alumnat ha celebrat la inauguració del seu museu. Hi han assistit
els i les alumnes de 1r d’ESO, així com un exprofessor de l’institut, als quals els han
explicat en què consistia l’exposició i els han animat a dur a terme el joc d’identificació
de roques.

Jornada tècnica de museus
De nou, l’alumnat de l’institut visita la seu del Parc del Fòrum el dijous 6 de juny per
dur a terme una jornada tècnica de museus.
A aquesta jornada hem assistit les educadores del museu, així com la Cap del
Departament d’Exposicions i el Cap del Departament d’Educació i Activitats del
MCNB.
Els alumnes han presentat la seva exposició: temàtica, els recursos museogràfics que
han fet servir i quines tasques han dut a terme. Han valorat la seva experiència. El
personal del MCNB els ha fet un retorn molt positiu sobre el seu museu.
Després, hem conegut l’àrea interna del museu i hem fet una reflexió sobre les
diverses tasques que es realitzen i hem valorat el projecte.
A continuació, l’alumnat ha tornat a fer una visita a Planeta Vida amb una mirada
crítica sobre l’exposició, després de la seva experiència com a museògrafs.
Volem felicitar molt especialment la feina feta per l’alumnat de l’institut! I als
seus docents l’esforç