Ments curioses! Connexions científiques a l’aula

Un nou projecte singular, seguim col·laborant entre Museu i escola.
15 d'abril de 2024

Aquest curs 2023-24, hem engegat el projecte Ments curioses! Una iniciativa innovadora dissenyada per apropar els continguts científics a les aules, on alumnes i docents reben acompanyament i assessorament per part de l’equip educatiu del Museu de Ciències Naturals de Barcelona (MCNB) durant tot el procés de recerca científica.

Amb l’objectiu d’inspirar i fomentar la curiositat científica entre els estudiants, hem proposat com a tema principal ‘Els pol·linitzadors i la seva relació amb les plantes’. En aquesta apassionant exploració científica hi participen dos centres escolars de Barcelona:

• L’Escola Cervantes, que ho engloba dins del Projecte Connexions de Petits Talents Científics amb 3r de primària.
  • L’Escola Anna Ravell, de proximitat al Jardí Botànic de Barcelona amb 5è de primària.

Durant tot el procés, hem proporcionat als docents i a l’alumnat recursos educatius i suport personalitzat per submergir-los en el fascinant món de la pol·linització i les relacions simbiòtiques entre les plantes i els seus pol·linitzadors. El projecte el vam iniciar al gener i segueix diferents fases que es desenvolupen al centre educatiu (aula i hort escolar) o bé al Jardí Botànic de Barcelona.

Visita d’exploració d’idees prèvies a l’escola: Una sessió inicial per avaluar els coneixements previs de l’alumnat i començar a plantejar la pregunta de recerca principal.

Visualització de vídeos educatius: Per aprofundir en la comprensió dels conceptes clau relacionats amb la pol·linització i la vida dels pol·linitzadors.

Observacions de camp: Mitjançant visites als horts escolars i al Jardí Botànic de Barcelona, els i les estudiants han tingut l’oportunitat d’observar de prop les interaccions entre les flors i els insectes pol·linitzadors.

Registre d’observacions: Utilitzant quaderns de camp especialment dissenyats, han anotat les seves observacions detallades sobre les activitats dels pol·linitzadors i el comportament de les plantes.

Activitats pràctiques: Com la dissecció de flors i l’observació amb lupa binocular, per aprofundir en la comprensió de la biologia reproductiva de les plantes i el paper dels pol·linitzadors.

Creació de recursos educatius: Com la realització d’un Flipbook interactiu, per ajudar els estudiants a explicar els processos i fenòmens estudiats de manera visual i dinàmica.

Visita al Jardí Botànic: Han participat de l’activitat d’oferta regular ‘Històries de pol·len. Flors i insectes al Jardí’. On han explorat de primera mà la diversitat de plantes i pol·linitzadors i la seva importància.

Visita al Papilionari del Jardí Botànic: on de la mà de l’equip de científics i científiques del Papilionari de l’Institut Botànic de Barcelona, han pogut endinsar-se en el món de les papallones i el seu paper com a pol·linitzadores, així com fer preguntes als responsables.
A més, abans d’aquesta visita, cada grup classe ha rebut un papilionari, amb com ous i erugues de la papallona migradora del card (Vanessa carduii).

A través d’aquest emocionant viatge d’aprenentatge, els i les alumnes estan desenvolupant habilitats de recerca, observació crítica i pensament científic, alhora que estan cultivant una profunda apreciació per la natura i la importància de les interaccions ecològiques. Ments Curioses! està demostrant ser una experiència educativa enriquidora que ha inspirat i motivat tant a estudiants com a docents a explorar el món meravellós de la ciència de manera activa i compromesa.

Aquesta aventura no acaba aquí… A final de curs vindran a explicar-nos tot el què han treballat i si han aconseguit respondre a la seva pregunta d’investigació. Us seguirem informant.

Us deixem un recull d’imatges: