EDUNAT


 

Projecte malacoteca

Us expliquem el pilotatge d'un nou projecte que tenim entre mans
8 de març de 2022

Aquest projecte se centra en l’estudi dels cargols terrestres a Catalunya i es tracta d’una iniciativa impulsada pel Departament d’invertebrats no artròpodes i el Departament d’Educació i Activitats del Museu de Ciències Naturals de Barcelona amb la col·laboració de l’Associació Catalana de Malacologia.

La proposta, adreçada a grups escolars d’ESO, consisteix a fer un estudi de camp de les espècies de cargols terrestres que es troben a alguna zona propera al centre escolar i significativa per a l’alumnat participant. A partir de l’estudi, el projecte promou un aprenentatge de l’alumnat vivencial a través de l’observació directa i posant en pràctica la metodologia científica.

D’altra banda, es tracta d’un projecte de ciència ciutadana, en què les dades obtingudes pels grups participants són valuoses i donen informació sobre la població de cargols terrestres a la zona on han treballat. A través del projecte s’evidencia doncs que el coneixement científic es construeix gràcies al treball en equip de moltes persones.

Durant aquest curs 2021-22 comptem amb grups de dos centres d’educació secundària per dur a terme el pilotatge del projecte: l’alumnat de 1r d’ESO de l’INS Ca n’Oriac (Sabadell) i el de 3r d’ESO de l’INS Moianès (Moià).

Després d’una primera sortida de camp per aprendre a mostrejar i identificar cargols terrestres amb persones expertes de l’Associació Catalana de Malacologia, i amb l’assistència de docents dels instituts i educadores del Museu, tot el material de la Malacoteca va marxar a l’INS Ca n’Oriac.

Apart de la formació inicial i l’acompanyament de l’equip educatiu del Museu, les docents han comptat amb les següents eines:

Després d’unes setmanes de treball a dos punts de mostreig del seu pati, l’alumnat de l’INS Ca N’Oriac va visitar el Museu el passat 15 de febrer, per presentar-nos com han dut a terme el projecte i les dades obtingudes.

Ho van fer a través d’aquesta presentació i d’aquest pòster científic.

També van compartir com han viscut aquesta experiència, què han après i què els ha marcat més.

  • He après com fer una investigació científica ben feta.
  • A identificar un tipus d’éssers vius amb una clau d’identificació experta.
  • A parlar d’alguna cosa científicament, a dir espècies amb el seu nom científic.
  • He après que hi ha molta biodiversitat de cargols al nostre pati i que els cargols són molt més interessants del que em pensava
  • A treballar millor en equip

Per cert, el nom d’aquest pilotatge, ‘Malacoteca’, és del tot provisional, de manera que en busquem un de definitiu. Un dia vam topar amb ‘Guaitacargols’. Guaitacargols? Un renec? Algú que bada? Una persona que mira els cargols? A nosaltres ens suggereix el dret a observar el que ens envolta, a parar atenció, a aturar-nos i invertir temps en descobrir el que sovint ens passa per alt.
I a vosaltres: què us sembla aquest nom per aquest projecte?

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.