EDUNAT


 

(In)visibles i (O)cultes curs 23-24

Visibilitzant les científiques invisibilitzades.
2 de novembre de 2023

“En aquest viatge no hi ha totes les dones que s’han dedicat a la ciència, perquè n’hi ha moltes que no hem pogut recuperar. Hi són i cal que les reconeguem i que en parlem, perquè allò de què no es parla, no existeix. Busqueu-les i doneu-los veu”. Aquest és el missatge que trobem al final de l’exposició temporal (In)visibles i (O)cultes que hi havia al Museu i que hem recreat especialment per aquest projecte. Aquesta exposició, que pretén visibilitzar 24 dones científiques de la història, ens ha donat el tret de sortida; hi participen alumnes de 3r d’ESO i 1r de Batxillerat dels centres Can Peixauet, Isabel de Villena, Marianao i Maria Espinalt.

El projecte comença amb una activitat al Museu en què es proposa a l’alumnat que conegui l’exposició i les dones de les quals parla; així mateix, fem una instantània de la situació actual de la dona en la ciència basada en estudis diversos, amb l’objectiu de provocar la reflexió i el debat entorn de conceptes com la segregació horitzontal, la segregació vertical, l’efecte Matilda, la síndrome de la impostora, les (micro)agressions en STEM o el sostre de vidre. Els conceptes i els materials amb els quals provocar la reflexió han estat revisats i millorats amb l’assessorament de Vira cooperativa.

L’alumnat surt del Museu amb l’encàrrec d’ampliar l’exposició: han de cercar dones científiques i donar-los veu a través de l’elaboració d’una nova cartel·la, igual que les de l’exposició. La feina es fa a l’institut amb el suport dels i de les docents participants, a qui volem agrair la motivació i interès.

A més, aquest any hem tingut la sort de poder incloure en el projecte a la recent guanyadora del Premi NAT, la Itsaso Vélez del Burgo. Aprofitant la seva visita al Museu amb motiu de la cerimònia d’entrega, vam celebrar una trobada amb un dels grups de treball del projecte (In)visibles i (O)cultes per tal de poder entrevistar-la i treballar en la seva cartel·la. Continuem contribuint a crear referents i vocacions científiques!

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Després de treballar al centre per elaborar les cartel·les de més dones científiques, l’alumnat participant torna al museu per tal de presentar la seva feina a l’acte de cloenda.

Aquest acte consisteix en una presentació de la cartel·la per part dels grups participants i en una xerrada a càrrec de Clara Gatius, estudiant de doctorat en astrofísica, que ens explica la seva feina amb el telescopi de neutrins o KM3Net. En aquesta xerrada l’alumnat pot conèixer com és el dia a dia i la trajectòria d’aquesta científica, així com preguntar-li dubtes que tinguin al voltant d’aquesta.

A la presentació de cartel·les, l’alumnat es troba amb grups d’altres centres per compartir la feina feta, així com per explicar la seva cartel·la a les educadores del museu. Així mateix, reprenen la reflexió iniciada a l’activitat inicial del projecte entorn la situació actual de la dona en la ciència.

En la valoració del projecte algunes de les persones participants comenten que han trobat positiu fer la cartel·la d’una dona científica per poder conèixer més investigadores, que s’ha donat poca importància als descobriments que han fet les dones i que no s’estudien tant com els científics.

Volem agrair la participació a tot l’alumnat dels instituts Can Peixauet, Maria Espinalt, Marianao i Isabel de Villena, així com a les seves docents, per la dedicació i la participació.

Amb l’objectiu de commemorar el Dia Internacional de les Nenes i les Dones en Ciència, ens alegra molt anunciar-vos que la setmana de l’11 de febrer hem publicat aquesta l’exposició fruit de la feina de l’alumnat. Si voleu conèixer-la visiteu aquest enllaç, on trobareu les dones científiques treballades en el projecte.

Esperem que en gaudiu i que seguim visibilitzant la feina de les dones en ciència.

 

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.