EDUNAT


 

Incorporació d’indicadors amb perspectiva de gènere en l’avaluació de l’oferta educativa

En aquesta notícia us mostrem els resultats obtinguts a partir de més de 600 enquestes a docents.
8 de març de 2022

Sempre és difícil saber quin és el millor moment i quina és la millor manera per demanar als i les docents que valorin i avaluïn les nostres activitats educatives. En format paper o digital? Demanem que avaluïn quan estem acabant l’activitat, quan ja l’hem acabat o més tard per mitjà d’un correu electrònic? El que tenim molt clar és que la seva opinió i la de l’alumnat participant és molt important per seguir millorant la nostra programació.

En tot cas, a partir del curs 19-20, vam decidir fer el salt a les enquestes digitals, tot facilitant al professorat una tauleta just abans d’acabar l’activitat. Aprofitant aquest canvi, i en el marc del Pla d’Acció per la Igualtat de Gènere del Museu, vam decidir afegir-hi indicadors amb perspectiva de gènere, creant un apartat específic al respecte:

A continuació us compartim els resultat obtinguts a partir de l’explotació de més de 600 enquestes a docents recollides durant aquest període. Cal tenir en compte que l’1 correspon a la mínima puntuació (gens satisfactori) i el 6 a la màxima (molt satisfactori):

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

En referència a les gràfiques de les preguntes 3 i 4, val a dir que és molt important tenir present que, en els moments de conversa, cal destinar el temps necessari per esperonar i possibilitar la participació de tothom. Sovint, els nens i els nois acaparen les converses i esdevé imprescindible fomentar i empoderar les nenes i les noies, oferir l’espai per a ser escoltades i que el grup es nodreixi també de les seves opinions, reflexions i deduccions. En aquest sentit, recomanem llegir l’article que la Maria Cacheda dedicava a aquest fet.

La 5a pregunta del qüestionari recull una valoració qualitativa sobre la perspectiva de gènere. A continuació en recollim algunes:

  • S’ha tingut en compte donar oportunitat abans a les nenes a l’hora de contestar. S’ha emprat un llenguatge inclusiu.
  • Tot correcte, inclusió total.
  • S’ha procurat fer grups mixtes i equilibrats.
  • No cal fer sempre esment, només normalitat.
  • S’agraeix molt la perspectiva de gènere.
  • Les noies han participat molt bé i han tirat de l’activitat.
  • Em sembla un aspecte del tot insignificant, les educadores eren dues dones sense que això hagi suposat cap greuge cap als mascles del grup… ja prou de complexes de discriminació.
  • Seguim treballant juntes en aquesta línia!
  • Molt bona incorporació de forma transversal a les activitats! Felicitats!
  • Han fet participar a les nenes i que elles fossin protagonistes alguna vegada, ja que a l’aula és difícil amb tants nens i molt moguts.

Tot i que les opinions no sempre validen els nostres plantejaments, estem convençudes que aquest és el camí a seguir per a fomentar vocacions científiques en tot l’alumnat que ens visita!

L’inici en la recollida d’aquests indicadors va coincidir amb una revisió de les activitats amb clau de gènere. Si voleu conèixer-ho de més a prop, us convidem a llegir aquesta notícia.