El Museu Ambulant, una finestra a les col·leccions de Zoologia del MCNB que no para de viatjar.

Com cada curs, el Museu Ambulant ha viatjat per diferents centres de Catalunya apropant les col·leccions de zoologia del Museu i oferint propostes didàctiques tan diverses com úniques. Nius, caus, aus naturalitzades, l’esquelet d’un conill, la mandíbula d’un tauró i una gran diversitat de mostres d’invertebrats. Tot això i més, conté aquest Museu Ambulant.
31 de maig de 2024

Coneixeu el Museu Ambulant?

Consta d’un bagul i una maleta on s’han recollit part de les col·leccions de Zoologia del MCNB, junt amb tot de materials didàctics per aprofitar i aprendre a partir del món natural. Un museu portàtil per poder arribar a centres de formació d’adults d’arreu Catalunya.
Aquest any ja ha estat movent-se des del Barcelonès, el Baix Llobregat, fins a Reus i Figueres, en total a cinc centres que han pogut utilitzar alguna de les propostes del Museu Ambulant. Cada centre en retornar els materials també els valora i comparteix les seves experiències, vivències i els projectes que han dut a terme amb els materials d’aquest petit museu portàtil.
Els retorns de cada centre són molt valuosos per a nosaltres, ja que ens confirmen que aquest material és una eina única per a treballar les ciències naturals, i a l’hora permet treballar altres competències i habilitats: llengües, matemàtiques, habilitats socials, de comunicació, artístiques, etc.

Des de l’Escola d’Adults Maria Verdaguer, ens van compartir el següent article que van publicar a la pàgina web de la seva escola en referència al Museu Ambulant:

<<Tenir en préstec per dues setmanes el MA a l’Escola d’Adults Maria Verdaguer ofereix una
oportunitat pedagògica única que beneficia significativament els alumnes en diversos aspectes.
Aquest material proporciona un accés directe i pràctic al contingut del Museu de Ciències Naturals de
Barcelona, el qual pot ser difícil d’aconseguir per als nostres estudiants.
La naturalesa portàtil del MA permet que als nostres alumnes puguin experimentar i explorar les meravelles de la zoologia d’una manera tangible i interactiva.

Manipular peces reals proporciona una experiència d’aprenentatge enriquidora i memorable.
A més, convertir l’aula en un petit museu de materials relacionats amb la zoologia crea un entorn
d’aprenentatge immersiu que estimula la curiositat de l’alumnat. Tenir l’oportunitat d’observar i
manipular estructures d’animals vertebrats i invertebrats, així com materials relacionats amb les seves
construccions, com nius, ruscs i caus, ofereix una comprensió més profunda del món natural que ens
envolta.
L’experiència es complementa amb una exposició creada pels mateixos alumnes de Formació
Instrumental, la qual fomenta la seva creativitat i implicació activa en el procés d’aprenentatge. A
través de murals sobre la classificació dels éssers vius i l’ús de microscopis i lupes per observar detalls,
els estudiants es converteixen en els protagonistes del seu propi aprenentatge, desenvolupant
habilitats de recerca, presentació i col·laboració.
En resum, el Museu Ambulant no només proporciona una experiència educativa única i enriquidora,
sinó que també promou la participació activa de l’alumnat i els estimula a explorar i comprendre el
meravellós món de la ciència i la natura de manera tangible i significativa>>

Gràcies a tots els centres que feu tan bon ús d’aquesta proposta ambulant!

El Museu Ambulant és un material desenvolupat amb la intenció de fer arribar el Museu de Ciències Naturals, exclusivament, als Centres de Formació d’Adults (CFA) dels centres penitenciaris, escoles de centres de menors i Centres de Formació d’Adults. Si voleu reservar-lo pel curs vinent, escriviu a edunat@bcn.cat.