Continuem estirant el fil de l’evolució…

Ja anem per la IX edició del projecte de Patchwork evolutiu!
25 de maig de 2022

Estirem el fil amb 164 alumnes de 4t d’ESO dels centres educatius INS Maria Espinalt, INS Joan Brossa, INS Jaume Balmes i INS Sagrada Família. S’han engrescat en formar part del projecte Patchwork evolutiu d’enguany, endinsant-se un any més en la teoria de l’evolució.

L’alumnat comença, a principis d’any, el seu primer contacte amb la teoria de l’evolució venint al Museu a fer una activitat que comença despertant vocacions artístiques amb l’elaboració d’un “patchwork” per a conèixer les seves idees prèvies sobre la teoria. Gran part de l’activitat es desenvolupa a Planeta Vida, a partir de reflexions al voltant del patrimoni han treballat un tema que ajuda a entendre una mica més aquesta teoria tan extensa. Pot ser que al llarg del desenvolupament d’aquesta activitat es replantegin el seu “patchwork” inicial? Aquest dia s’emporten un encàrrec: crear un pòster científic per a explicar la teoria de l’evolució i presentar-lo al Museu davant de l’Àrea científica uns mesos més tard.

Continua la feina al centre, amb els mateixos grups reduïts que van treballar al Museu fan una recerca bibliogràfica sobre l’àmbit que els ha tocat treballar. Quin exemple escollim perquè s’entengui el nostre àmbit? Com sintetitzem tota la informació cercada? Com dissenyem el pòster perquè sigui atractiu i entenedor per a les persones receptores? Aquestes són algunes de les preguntes que es generen dins les ments pensants de l’alumnat. Amb l’ajuda de la persona docent i dels recursos que ofereix el Museu l’alumnat comença a posar fil a l’agulla per donar-li forma al pòster que presentaran presencialment en el Congrés el dia 12 de maig a la seu del Parc del Fòrum del Museu.

El Congrés comença amb nervis expectació per exposar el treball realitzat durant tants mesos. Al llarg de la jornada podran compartir els seus pòsters i interactuar amb la resta de l’alumnat i amb l’àrea científica i l’equip educatiu del Museu. A més a més, en aquesta edició l’alumnat ha pogut ser present i viure en primera persona l’experiència de l’Elisenda Peris, coordinadora del projecte de Seguiment d’Ocells Comuns de Catalunya (SOCC) de l’Institut Català d’Ornitologia (ICO) que ens ha explicat la seva trajectòria com a investigadora de camp i ha animat i motivat a l’alumnat a dedicar-se a allò que somien, trencant barreres i sostres de vidre imposats per la societat en la que vivim.

Des del Museu volem agrair l’esforç que hi ha darrere de cada pòster, tant el que fa l’alumnat per a desenvolupar-lo com el o la docent que vetlla per a la motivació i l’aprenentatge de l’alumnat. Agrair, també, a aquelles persones de l’àrea científica la seva participació abans i després del dia del Congrés que fan que l’experiència sigui enriquidora per a les persones participants.

Si teniu ganes de veure els treballs realitzats i entregats per les i els alumnes només heu d’entrar a la plataforma on els hem penjat: https://padlet.com/edunatmcnb/t0dj547wicbcui9p

Esperem poder seguir estirant el fil molts anys més… Us animeu a estirar-lo a la X edició?