EDUNAT


 

Connectem amb Abelles i la Ràdio

Quin missatge transporten els pol·linitzadors? I en el cas de les persones, quins vincles positius s’estableixen entre les veïnes i veïns dels barris i les seves entitats o iniciatives socioambientals? Quina importància té la ràdio per donar veu a la realitat dels barris de Montjuïc? Quina relació hi ha entre la ràdio i la pol·linització?
15 de febrer de 2021

Durant aquesta tercera edició  al Jardí Botànic de Barcelona, hem partit de l’exposició “Més que abelles: Pol·linitzadors i flors, la vida en joc”, per especialitzar-nos en el fenomen de la pol·linització i els efectes positius que genera en l’entorn. Hem aprofitat la disciplina de la ràdio com a recurs que pot vincular els centres educatius dels barris de Montjuïc i dispersar missatges positius fent un paral·lelisme amb la pol·linització. Ho hem fet de la mà de COMSOC Comunicació Social, entitat experta en treballar el recurs de la ràdio en l’àmbit escolar.

En aquest projecte  han participat 8 grups escolars dels barris de Poble Sec i La Marina del Port, de cicle superior de primària i de primer cicle de l’ESO. Des del MCNB volem agrair molt especialment les prop de 200 alumnes que, amb l’acompanyament del professorat han fet possible la realització d’aquest projecte. Gràcies per l’empenta, la implicació i la participació!

Visita al Jardí: Sintonitzem amb els pol·linitzadors

El projecte va engegar amb una activitat presencial al Jardí Botànic en què els diferents grups participants varen explorar el fenomen de la pol·linització: com sintonitzen les flors amb els seus pol·linitzadors per fer efectiva l’arribada del pol·len? Quins beneficis aporta la pol·linització per al sosteniment de la vida?

En finalitzar l’activitat inicial, els grups es van emportar un encàrrec. Així com a la natura els pol·linitzadors fan una tasca que sovint passa desapercebuda però és fonamental, al nostre entorn també hi ha entitats, persones o associacions que fan tasques positives per la comunitat. A partir d’aquesta idea vàrem proposar als participants visibilitzar aquestes entitats a través de la creació de programes de ràdio, per tal de compartir la seva visió amb els altres grups escolars i el veïnat.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Des del centre educatiu: Donem veu als pol·linitzadors socials

Amb el suport del professorat i COMSOC-Comunicació Social, l’alumnat participant ha explorat i investigat entitats que treballen per tal de millorar la vida del veïnat, la justícia climàtica, recuperar la memòria històrica o preservar la biodiversitat al seu barri i, després de conèixer-les, els hi han donat veu.

En aquest treball han conegut des de dins el mitjà de comunicació que és la ràdio, han après a documentar, a investigar sobre el que volen explicar, a dissenyar un guió de ràdio, a entrevistar a especialistes i a parlar amb el micròfon per als seus veïns i veïnes.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

L’emissió: Difonem el missatge dels pol·linitzadors

Finalment, alguns grups des de la seva pròpia escola i altres des de l’emissora comunitària Ona de Sants Montjuïc, han gravat els seus propis programes de ràdio.

Aquesta emissora s’ha encarregat d’emetre els 8 programes de ràdio durant els mesos de maig i juny de 2021.

El resultat és un conjunt de programes que mostren la visió dels joves i infants sobre entitats compromeses amb els barris i la ciutat.

Els podeu escoltar a continuació:

El conjunt de programes han tractat els següents continguts: 

  • El grup de 1r d’ESO de l’INS El Bosc de Montjuïc entrevista a Sergi de Galanthus.

A partir del estudi de la població d’eriçons al bosc que rodeja el seu centre, ens descobreixen la tasca de Galanthus, una associació que té cura de la biodiversitat en l’entorn urbà a través de l’educació ambiental i el seguiment d’espècies amenaçades com l’eriçó, tasca que  desenvolupen també a Montjuïc.

  • El grup de 1r d’ESO A de l’INS Lluís Domènech i Montaner entrevista a la Mar de Fridays for future:

Mitjançant aquesta entrevista ens donen a conèixer Fridays for future, un moviment sorgit de l’entorn estudiantil que lluita per la justícia climàtica fent d’altaveu de la ciència per explicar la crisi climàtica i promovent accions col·lectives que permetin canviar el futur.  

  • El grup de 1r d’ESO B  de l’INS Lluís Domènech i Montaner entrevista a en Dan de Fridays for future

Mitjançant la conversa amb Fridays for future, l’alumnat ha posat de manifest l’efecte del canvi climàtic, han reflexionat sobre responsabilitat i solucions vers l’emergència climàtica.

  • El grup de 1r d’ESO C de l’INS Lluís Domènech i Montaner entrevista a la Paula d’Extinció o Rebel·lió:

L’alumnat ha conegut a Rebel·lió o Extinció, un moviment internacional però arrelat també a Barcelona que utilitza la desobediència civil no violenta per a frenar l’extinció massiva i minimitzar el risc de col·lapse social.

  • El grup de 1r d’ESO D de l’INS Lluís Domènech i Montaner entrevista a en Guille d’Eixample respira. 

Han compartit la lluita de Eixample respira, una plataforma veïnal del districte de l’Eixample de Barcelona, formada per veïns i veïnes que comparteixen la preocupació per la qualitat de l’aire que respirem i  lluiten per aconseguir entorns escolars segurs i pacificats.

  • El grup de 6è 1 de l’Escola Jacint Verdaguer ha entrevistat a en Josep de CERHISEC.

Ens presenten el CERHISEC, una entitat que porta molts anys  recuperant la història local del barri de Poble Sec i Montjuïc a partir de la memòria dels veïns i veïnes i la recerca en arxius i hemeroteques per explicar-la a través d’activitats al barri.

  • El grup de 6è 2 de l’Escola Jacint Verdaguer ha entrevistat a la Júlia del Sindicat de Barri.

Han fet d’altaveu del  Sindicat de Barri de Poble Sec, un grup de veïnes organitzades amb suport mutu per la defensa col·lectiva del barri amb l’objectiu de, entre totes, resoldre necessitats bàsiques tot construint alternatives.   

  • El grup de 6è 3 de l’Escola Jacint Verdaguer ha entrevistat a en Jordi de l’associació de la Casa de la Premsa.

Han donat veu a l’Associació Casa de la Premsa, un grup de persones i entitats de Poble Sec que reclama recuperar l’edifici de l’antiga Casa de la Premsa, en desús des de fa molt anys, per donar-li un ús social per als veïns i veïnes del barri.

Cloenda del projecte

Aquesta edició del Connectem l’hem realitzat en un curs que suposa un repte educatiu donada la situació generada per la COVID. Un objectiu del Connectem és enfortir el vincle dels centres educatius dels barris de Montjuïc, entre ells, amb el barri i amb el JBB. Enguany no ens hem pogut trobar totes les persones participants del projecte fent la cloenda físicament al Jardí, però hem pogut recollir tot el procés dut a terme pels diferents grups a través d’un audiovisual realitzat per COMSOC – Comunicació Social que ens ha permès compartir, amb tothom qui s’ha implicat en el projecte, els aprenentatges generats.

Us animem a veure l’audiovisual del Connectem amb Abelles a continuació:

Producció:

Museu de Ciències Naturals de Barcelona

Disseny, gestió i coordinació del projecte educatiu:

Departament d’Educació i Activitats (MCNB)

Nusos Cooperativa

Investigació, ideació i execució dels programes: alumnat i professorat dels centres:

  • 1r A, 1r B, 1r C i 1r D de l’INS Domènech i Montaner del barri de La Marina del Port.
  • 6è 1, 6è 2 i 6è 3 de l’escola Mossèn Jacint Verdaguer del barri del Poble Sec.
  • Grup de 1r d’ESO de la optativa “Coneixement de l’entorn natural de Montjuïc” de l’INS el Bosc de Montjuïc del barri de Poble Sec.

Dinamització amb especialistes en ràdio escolar:

COMSOC Comunicació Social

Amb la col·laboració de:

Centre de Recursos Pedagògics del Districte de Sants Montjuïc – Barcelona

Ràdio Ona de Sants-Montjuïc