Ciències naturals per a infants de 3 a 8 anys? Creem la nostra proposta didàctica a l’aula

Des de l’equip educatiu del Museu duem a terme un curs per acompanyar docents de 4 centres de proximitat en la creació de les seves propostes de ciència a l’aula.
20 d'abril de 2023

Com apropem les ciències naturals als infants de 3 a 8 anys des del Museu de Ciències Naturals de Barcelona? Des de l’equip educatiu del Museu, podem ajudar les docents a crear una proposta didàctica de ciències naturals a la seva aula? Com?

Entre els mesos de gener i març de 2023 hem estat treballant amb 15 docents de 4 centres educatius del districte de Sant Martí en un curs de formació coorganitzat amb el Centre de Recursos Pedagògics de Sant Martí.

La primera sessió del curs va estar destinada a conèixer el model didàctic en què es basa la proposta educativa del Niu de Ciència: partint de la pròpia experiència vam reflexionar sobre com afavorir les competències científiques descobrint els materials naturals, plantejant bones preguntes, estimulant la reflexió, observació, comparació, l’argumentació de les pròpies hipòtesis i la cerca de respostes en els materials i els llibres.

De la ma de la Neus Sanmartí, vam aprofundir en la importància de les preguntes com a motor d’aprenentatge durant la següent sessió, gaudint de la generositat de la seva expertesa en una interessantíssima xerrada duta a terme al Museu i que podeu visionar en el següent enllaç.

Durant la resta de sessions del curs, les docents han preparat una proposta de ciència per dur a terme a les seves aules amb el nostre acompanyament, i compartint el procés d’aprenentatge i reflexió entre totes elles. Hem plantejat la sessió partint de preguntes, hem fet i refet propostes, reflexionat sobre diverses maneres de dur-les a terme, plantejat noves preguntes, hem fet proves, hem compartit amb els infants, hem revisat com han respost, hem replantejat idees i noves preguntes, hem compartit experiències…

Les valoracions de les docents que han participat al curs han estat molt positives:

• Poder viure en primera persona com si fóssim els infants ha sigut un gran aprenentatge per poder sentir-nos com ells i poder aprendre aquesta nova mirada cap a la ciència i com fer bones preguntes.
  • La formació inicial va estar molt ben plantejada per part de les formadores. Els materials estaven pensats i col·locats estratègicament per provocar situacions d’aprenentatge. La intervenció de les educadores va ajudar molt a plantejar-se preguntes.
  • Hi hagut un bon acompanyament de les formadores a l’hora de dissenyar les activitats. Sempre hi hagut un bon retorn d’allò que hem presentat.
  • Que hem après a tenir una nova mirada de les Ciències i aquest aprenentatge ho hem anant construint des de l´inici elaborant els nostres projectes que en un principi eren molt generals per arribar cada cop a concretar més. Ens a fet reflexionar un munt de coses i adornar-nos del nostre paper com a educadores. La importància de les preguntes claus, dels materials i de aquesta manera d’ aprendre des de l’experiència dels més petits/es entre altres coses.
  • El que més valoro del curs és la idea que transmet sobre la mirada que se li ha de donar al treballar les ciències a l’aula.

En definitiva, un procés de reflexió des de la pràctica que de ben segur ens ha ajudat a incorporar aquesta mirada científica en les propostes amb els nostres infants i a enriquir la pròpia pràctica docent dia a dia.