Què ha donat de sí l’activitat escolar 24/25 al Museu?
Ara que fa un mes que va finalitzar el curs escolar 24/25, us presentem les principals conclusions extretes de l’anàlisi de les dades de l’activitat escolar al Museu de Ciències Naturals de Barcelona.
832 activitats i un major equilibri entre etapes educatives
Entre setembre de 2024 i juny de 2025, el Museu ha estat l’escenari de 832 activitats escolars, dinamitzades pel nostre equip educatiu, que es tradueixen en 19.376 participants*. Es tracta d’una xifra molt similar a la del curs anterior (847). Tot i aquest discret decreixement (-2,6%), aquesta dada ens permet concloure que hem arribat al sostre de la nostra oferta, tenint en compte la disponibilitat d’educadores i espais. Si anem a buscar dades de cursos més llunyans, observem que la xifra total no superava les 800 (762 al curs 22/23, 725 al curs 21/22), fet que evidencia els resultats del procés d’optimització en la gestió de les reserves i la posada en marxa d’una llista d’espera que ens permet cobrir anul·lacions i arribar a més centres.
En aquest curs 24/25 observem un major equilibri en la distribució per etapes educatives. L’educació primària continua essent l’etapa més representada, però cau per sota del 50% del total, situant-se en un 46,39%. En surten beneficiades l’ESO i l’educació post-obligatòria que incrementen la seva presència i pugen fins al 18,27% i 10,82%, respectivament. L’educació infantil es manté i s’afiança amb un 24,52% del total d’activitats.
Si ampliem el focus, el podi dels cursos amb major demanda està ocupat per 3r de primària (80 activitats), 5è de primària (78), I4 (74), 1r de primària (70) i I5 (69). Cal destacar que 1r d’ESO en queda a les portes amb 68 activitats, xifra que duplica àmpliament la del curs anterior (31 activitats). També experimenten forts creixements els Cicles Formatius (+34,8%) i el col·lectiu docent (+33,33%). 2n de Batxillerat repeteix com a únic segment sense presència en l’activitat dinamitzada al Museu.
La presencialitat es consolida com a opció àmpliament majoritària. Tan sols l’1,51% de les activitats s’han dut a terme per canals telemàtics. Les activitats desenvolupades a les seus del Museu i a les aules dels centres escolars (activitats a domicili) mantenen uns percentatges molt similars als del curs anterior: 88,98% i 9,51%.
Les activitats escolars al Museu es divideixen entre activitats d’oferta regular (647) i projectes escolars singulars (185). Això equival a dir que 1 de cada 4 activitats que es duen a terme al Museu forma part d’un projecte escolar singular. Tenint en compte que els projectes escolars singulars són propostes educatives que exigeixen un treball escola-museu més intens, més sostingut en el temps i que possibiliten un vincle més fort amb els centres escolars i els seus docents, aquesta dada és molt positiva.
* Si afegim a aquestes xifres, el total de visites lliures a les exposicions protagonitzades per públic escolar (971 grups i 22.976 participants), obtenim un total de 42.352 persones.
Oferta regular d’activitats
Una de les principals novetats del curs 24/25 ha estat l’obertura d’una nova seu pública del Museu: el Centre Martorell d’Exposicions, situat al Parc de la Ciutadella. A nivell d’activitats dinamitzades, aquesta nova seu ha esdevingut l’escenari de “Recerca a Hipàcia”, que anteriorment es duia a terme al Museu del Fòrum. El canvi d’ubicació no ha suposat un gran trasbals a nivell de número de reserves, que han caigut un 10,5%, passant de 57 durant el curs 23/24 a 51 en el curs 24/25.
Tenint en compte aquesta novetat, la distribució de les activitats en funció de la seu identifica que el 70,47% s’ha dut a terme al Museu del Fòrum, el 21,64% al Jardí Botànic i el 7,89% al Centre Martorell d’Exposicions. En comparació amb el curs anterior, el Museu del Fòrum es manté com a escenari de 7 de cada 10 activitats.
Si ens fixem en quines han estat les activitats més demandades, cal destacar que les activitats del Niu de Ciència, adreçades a educació infantil i 1r de primària, sumen un destacable 29,82% del total de l’oferta regular d’activitats. Aquesta xifra, que també trobàvem al curs 23/24 (31,56%) demostra l’encert de destinar un espai permanent i una àmplia oferta d’activitats a la petita infància, tot apostant per l’aprenentatge de les ciències en infants de fins a 6 anys d’edat.
D’altra banda, les activitats de més èxit són “La natura al nostre abast” (125), “Ens mirem la barreja?” (73), “Històries de pol·len” (55) i “Recerca a Hipàcia” (51). Cal tenir en compte que “Històries de pol·len” és una activitat del Jardí Botànic i que “Recerca a Hipàcia”, com ja s’ha esmentat, es duu a terme al Centre Martorell d’Exposicions.
L’activitat “I després de la foscor?” ha crescut en un 383% respecte al curs passat (de 6 a 29). Aquest espectacular creixement es deu al fet d’haver-ne duplicat els materials i de ser ofertada de manera simultània a dos grups-classe, un fet que facilita la reserva per part de centres escolars de dues línies. També ha experimentat un creixement molt notable “Mirades creuades” (+160%, de 5 a 13 activitats). Es tracta d’una proposta adreçada a grups escolars amb necessitats educatives especials, de manera que aquest increment esdevé una notícia doblement positiva.
L’origen de les escoles ateses pel Museu és molt divers i inclou 86 diferents municipis catalans. Barcelona suposa el 42,28% de les activitats d’oferta regular realitzades, de manera que la majoria recau en la suma dels grups que provenen de fora de la capital (57,72%).
Projectes escolars singulars
Durant el curs escolar 24/25, el Museu n’ha ofert 10 de diferents, alguns d’ells molt consolidats (“(in)visibles i (o)cultes”, “Niu Volant” i “Patchwork Evolutiu”), que curs rere curs, exhaureixen les places disponibles.
Identifiquem un important creixement dels grups escolars participants en el projecte “Guaitacargols”. Es tracta d’una proposta que encaixa amb el curriculum de 1r d’ESO, fet que ha permès que els projectes escolars singulars tinguin un major impacte en aquest nivell educatiu.
El projecte de proximitat Connectem no ha esgotat les places ofertades durant el curs 24/25 i ha experimentat una forta davallada en comparació amb el curs anterior a nivell d’activitats (-53,69%, de 63 a 29).
No obstant això, el número total d’activitats incloses en els projectes escolars singulars ha aconseguit mantenir-se força estable respecte al curs 23/24 (-10,56%, de 207 a 185), fet que es tradueix en una major diversitat de centres implicats en aquest tipus de projectes.
Valoracions excel·lents per part dels i les docents
Durant el curs, s’han rebut 325 valoracions d’activitat per part de docents (39% del total d’activitat realitzades).
Les nostres activitats reben una puntuació mitjana de 5,34 punts sobre 6, que equival a un 8,9 sobre 10. Aquesta puntuació es manté respecte a l’obtinguda en cursos anteriors.
Els aspectes més ben valorats són els materials i el patrimoni utilitzats en les activitats (5,55 sobre 6) i el paper de les educadores (5,52 sobre 6).
En l’esmentat formulari es demana als i les docents que sintetitzin l’experiència en només 3 paraules. Aquest és el núvol de paraules obtingut:
__Tanquem, un cop més, un curs escolar que considerem molt positiu i profitós, tot agraint la confiança brindada per escoles i instituts. Moltes gràcies, docents, us esperem al Museu a partir de setembre amb els braços oberts!
Documentació de referència
La informació continguda en aquesta notícia ha estat redactada en base als següents documents i dades:
- Recull de dades sobre activitats escolars del curs 2024-2025 – enllaç.
- Recull de dades sobre visites lliures escolars del curs 2024-2025 – enllaç.
- Recull de dades sobre activitats escolars del curs 2023-2024 – enllaç.
- Recull de dades sobre activitats escolars del curs 2022-2023 – enllaç.
- Recull de dades sobre activitats escolars del curs 2021-2022 – enllaç.
- Recull de dades sobre activitats escolars del curs 2020-2021 – enllaç.
- Recull de dades sobre activitats escolars del curs 2019-2020 – enllaç.
- Recull de dades sobre activitats escolars del curs 2018-2019 – enllaç.
