10 anys estirant el fil del Patchwork evolutiu

Set centres educatius s'endinsen en la teoria de l'evolució amb el projecte patchwork evolutiu del Museu durant el curs 2022-2023.
17 de febrer de 2023

Hem celebrat la desena edició del projecte de “Patchwork evolutiu” on han participat al voltant de 230 alumnes de 4t d’ESO de l’INS Maria Espinalt, INS La Sagrera-Sant Andreu, INS Teresa Pàmies, Col·legi Sagrada Família Sant Andreu, INS Joan Brossa, INS Jaume Balmes i Escola Montessori.

El mes de febrer vam iniciar el projecte on cada grup classe va venir al Museu a fer un primer contacte amb la teoria de l’evolució. L’activitat inicial comença amb l’alumnat explorant el concepte d’evolució representant-lo mitjançant un patchwork. Aquestes representacions ens permeten conèixer quin és el punt de partida de l’alumnat respecte al coneixement del fenomen de l’evolució. En aquesta exploració han sortit idees que ens han permès reflexionar al voltant de: quina relació hi ha entre l’evolució i el canvi, quins són els subjectes que evolucionen, si les modificacions són graduals o sobtades, quins són els mecanismes que seleccionen els canvis, si l’evolució sempre genera millores, la velocitat dels canvis, si els humans continuem evolucionant i moltes altres idees.

Després d’aquesta reflexió, es proposa a l’alumnat endinsar-nos a la teoria de l’evolució especialitzant-nos en 6 àmbits de treball.

L’alumnat comença a conèixer el seu àmbit de treball a través de la reflexió sobre diferents evidències científiques que es troben a l’exposició Planeta vida.

Un cop familiaritzats amb el seu àmbit l’encàrrec segueix al centre educatiu amb la cerca d’un exemple d’ésser viu que els permeti explicar la seva temàtica a la resta de participants del projecte i fer un pòster científic amb tota aquesta informació.

Durant l’elaboració dels pòsters l’alumnat ha buscat un exemple que l’ajudés a transmetre el seu àmbit de la teoria de l’evolució. Durant aquest procés les educadores hem visitat els centres per poder acompanyar la revisió del pòster a través d’una rúbrica d’avaluació.

El 18 de maig ha tingut lloc el X Congrés de Patchwork evolutiu on ens hem trobat totes les persones participants del projecte a la seu del Fòrum. Durant el Congrés l’alumnat ha pogut defensar el seu treball davant d’una persona de l’àrea científica i de l’equip educatiu del Museu i davant d’un altre grup. A més a més, han pogut conèixer la feina de la Societat Catalana d’Herpetologia, de la mà de la Júlia Valera i la Carme Mora, que van explicar per què és important la conservació de rèptils i amfibis, quines són les seves tasques i quina és la seva trajectòria per arribar a treballar a la SCH. Paral·lelament, l’alumnat ha participat en la dinàmica de l’Arbre del Patchwork en què els demanàvem, una vegada més, que representessin la seva idea d’evolució mitjançant aquesta tècnica.

Des del Museu volem agrair l’esforç que hi ha darrere de cada pòster, tant el que fa l’alumnat per a desenvolupar-lo com el o la docent que vetlla per a la motivació i l’aprenentatge de l’alumnat. Agrair, també, a aquelles persones de l’àrea científica i de l’equip educatiu que fan que l’experiència sigui enriquidora per a les persones participants.

Si teniu ganes de veure els treballs realitzats i entregats per les i els alumnes només podeu entrar a la plataforma on els hem penjat: https://padlet.com/edunatmcnb/x-congr-s-de-patchwork-evolutiu-49usvs8q7e80d9mr

Esperem poder seguir estirant el fil molts anys més… Us animeu a estirar-lo a la XI edició?