Seguim visibilitzant dones científiques
Aquest any hem continuat treballant amb el projecte (In)visibles i (O)cultes i celebrem la 3a edició! Hi participen 150 alumnes de 3r i 4t d’ESO i de 1r de batxillerat de l’INS Can Peixauet, INS Les Cinc Sénies, INS Les Vinyes i INS Maria Espinalt.
Enguany l’hem millorat amb una formació inicial per a docents en què preteníem reflexionar entorn la perspectiva de gènere a l’aula i oferir eines per introduir-la. Aquesta sessió de formació va anar a càrrec de Vira i hi van participar les docents dels 4 centres participants, així com personal de l’equip educatiu. Vam tractar temes com la síndrome de la impostora, la segregació de gènere als estudis, com tractem les cures i les relacions a l’aula, la interseccionalitat o la feminitat i masculinitat hegemònica; per a cada un, vam plantejar situacions concretes i vam compartir estratègies per treballar-les a l’aula.
Després d’aquesta sessió vam donar inici al projecte realitzant les activitats inicials amb l’alumnat. Aquestes activitats tenen per objectiu donar a conèixer l’exposició (In)visibles i (O)cultes a l’alumnat, a la vegada que reflexionar sobre 6 conceptes clau relacionats amb els moviments feministes: la socialització de gènere, l’efecte tisora, la síndrome de la impostora, l’efecte Matilda, les (micro)agressions en STEAM i el sostre de vidre. A través dels jocs de cartes i de materials especialment dissenyats, hem introduït aquests conceptes a l’alumnat i hi han pogut reflexionar. Algunes de les idees treballades han girat entorn de qüestions com: per què la distribució de noies i nois en la tria d’estudis universitaris no és igual? Com es valoren els descobriments fets per dones científiques? Per què és majoritari el nombre d’homes que de dones en llocs amb més responsabilitat dins de la carrera professional? Quines experiències personals tenen les dones que treballen en recerca científica?
L’alumnat retorna a l’institut amb un encàrrec: buscar i donar veu a més dones científiques, tal com planteja l’exposició de la qual partim. Per fer-ho, elaboraran una cartel·la sobre una dona que hagin triat de l’àmbit de la ciència. Actualment estan treballant en aquesta cartel·la. El 12 de desembre celebrarem la cloenda del projecte amb la presentació per part de l’alumnat d’aquestes cartel·les, així com d’una xerrada d’una dona científica sobre el seu dia a dia.
Tenim moltes ganes de veure aquestes cartel·les i de conèixer altres dones científiques i les seves aportacions al coneixement!