EDUNAT


 

Museïtzem!

Fase 3. Dissenyem la nostra exposició!


Objectius

  • Definir els continguts i guió de la nostra exposició.
  • Triar i produir els recursos museogràfics que explicaran aquests continguts.

Continguts

  • Els continguts propis de l’assignatura de Ciències Naturals seleccionats per treballar en aquest projecte.

Proposta de dinàmica

Ja heu reflexionat sobre el paper dels museus i heu compartit les vostres idees i preferències respecte aquestes institucions. També heu analitzat  l’exposició del MCNB Planeta Vida, a través de la visita al museu en què heu reflexionat al voltant del què ens explica i com ens explica l’exposició. 

Ara us animem a recuperar algunes de les idees que hi ha darrere la creació de l’exposició Planeta vida a partir de la visualització del vídeo Descobrim Planeta Vida en què de la mà de la directora del museu Anna Omedes. En aquest vídeo podrem recordar algunes idees entorn al guió i els recursos museogràfics de l’exposició de referència del MCNB i inspirar-nos per pensar com volem que sigui l’exposició que creem al nostre centre educatiu.

Doncs ara arriba el moment: és l’hora de començar a dissenyar la vostra pròpia exposició

  • Quin guió tindrà? Sobre què parlarà? Com ho explicarà? Quines peces fareu servir? Com les organitzareu? Quins continguts coneixeu sobre aquestes peces?
  •  Quins recursos museogràfics podeu fer servir per a presentar-les? Què tindreu en compte a l’hora de triar-los? 

Us animem a començar aquesta feina organitzant-vos en grups de treball que plantegin el guió i el llenguatge museogràfic de la vostra exposició. Aquesta feina de ben segur que requerirà de diferents sessions de treball i planificació. 

L’equip docent responsable del projecte, pot definir des de l’inici els continguts concrets que vol treballar a través d’aquest projecte i compartir amb l’alumnat la informació entorn els recursos i temps de què disposen per a elaborar l’exposició per tal d’adequar el projecte a la planificació del curs escolar. 

Com a docents abans d’iniciar el projecte ens podem preguntar: 

  • Volem que el museu sigui una carpeta d’aprenentatges que serveixi per plasmar els diferents continguts treballats al llarg del curs? o volem treballar els continguts concrets d’una unitat didàctica que considerem que té molt potencial de ser museïtzada? 
  • Es realitzarà un museu virtual o es disposa d’un espai al centre o en un equipament públic o a l’espai lliure on s’instalarà l’exposició? 
  • Quin tipus d’elements s’exposaran? És a dir, quins productes haurem de crear o utilitzar en la nostra exposició (per exemple: posters, fotografies, imatges, audio, video, infografies, maquetes, peces naturals  d’una col·lecció antiga del centre, panells, altres tipus de creacions…)? 

Aquestes decisions es poden prendre implicant l’alumnat. 

Aquesta fase pot ser treballada amb una mirada multidisciplinar sumant a docents de diferents assignatures. Per exemple, es pot treballar en la producció de recursos museogràfics des d’assignatures com tecnologia o plàstica, la correcció dels escrits de l’exposició es pot treballar també des d’assignatures de llengua… en podeu fer tantes mirades com necessitats sorgeixin al llarg del procés de disseny de l’exposició.

Comunicació amb el Museu 

Penseu de documentar el procés de creació i de fer-nos arribar els avenços i reflexions que feu en el desenvolupament del vostre museu. Ho podeu fer utilitzant l’eina de treball col·laboratiu.  

Si al llarg d’aquest treball sorgeix qualsevol dubte poseu-vos en contacte amb nosaltres. 

Recursos addicionals

Si voleu seguir investigant i inspirant-vos a través del plantejament museogràfic de l’exposició Planeta vida, podeu explorar-la a través de la visita virtual i llegir més sobre els recursos museogràfics en el següent enllaç:

https://museuciencies.cat/el-nat/les-seus/museu-de-ciencies-naturals-de-barcelona/exposicio-planeta-vida/.

A més, també podeu llegir aquest article sobre la museografia de Planeta Vida, publicat a Revista de museología, nº. 64 (2015), p. 82-97: https://www.recercat.cat/bitstream/handle/2072/377721/Ferragut_2015.pdf.