EDUNAT


 

Museïtzem!


Us donem la benvinguda al Museïtzem!

A través d’aquest projecte reflexionarem al voltant del paper dels museus, el que expliquen i com ho expliquen a través del llenguatge museogràfic, i com es poden organitzar a nivell de diversitat de tasques. Coneixerem de primera mà l’exposició Planeta Vida i els diversos departaments que fan funcionar el Museu de Ciències Naturals de Barcelona (MCNB). Aquestes descobertes ens permetran treballar en la creació del nostre propi museu al centre. Animeu-vos-hi!

El projecte s’estructura en sis fases, pensades per ser desenvolupades a través d’una visita al Museu de Ciències Naturals-Parc Fòrum i de manera autònoma a l’aula amb el suport de l’equip educatiu del MCNB a distància. A través del menú lateral podeu accedir als continguts i materials del projecte. 

Les fases del projecte:  

Fase 1. Què és un museuReflexió a l’aula entorn als museus.

Fase 2. Fem una exposició?: L’exposició Planeta Vida i el llenguatge museogràfic: Activitat presencial al museu. 

Fase 3. Dissenyem la nostra exposició: Treball a l’aula per aprendre i seleccionar els continguts de l’exposició del centre: elaboració del guió, disseny i plantejament del llenguatge i recursos museogràfics.

Fase 4. Com funciona un museu?  Reflexió a l’aula sobre l’organització en departaments del MCNB i les seves tasques, compartint-la amb l’equip educatiu del MCNB a través d’una trobada telemàtica. 

Fase 5. Tasques departaments i producció exposició. Definició a l’aula de la pròpia organització i les tasques necessàries per al funcionament del museu al centre educatiu.

Fase 6. Inauguració del Museu del centre. Acollida del públic visitant i tancament del projecte amb l’equip educatiu del MCNB. 

Al llarg de tot el projecte l’equip educatiu del MCNB es troba a disposició del personal docent per tal d’acompanyar, assessorar o resoldre necessitats.  En diferents fases del projecte es realitza una trobada telemàtica entre l’equip educatiu del museu i l’alumnat participant. D’altra banda, el projecte disposa d’una eïna col·borativa per a què l’alumnat faci retorns periòdics a les educadores del Museu de com va avançant en el projecte. 

En  aquesta pàgina trobareu disponibles, per a cada fase, els objectius i continguts , la proposta de dinàmica i els materials de treball.  Les propostes d’activitat han estat dissenyades seguint cicles d’ensenyament-aprenentatge (exploració d’idees prèvies, introducció de continguts, estructuració i aplicació) i els materials de treball es poden descarregar i presentar en el format més adient per cada centre.

No obstant, els centres han de disposar d’eines per tal de visualitzar contingut multimèdia i establir connexions telemàtiques. En coordinació amb l’equip educatiu del MCNB, el personal docent responsable del projecte pot acabar d’establir el millor mecanisme per fer-ho.

Les propostes de treball plantejades són flexibles per tal que cada docent adapti la proposta a les característiques i interessos del seu grup (organització en grups de treball, temporització de les sessions,  aprofundiment en el nivell de continguts…).

Museïtzem és un projecte amb un alt grau de competencialitat que permet que s’hi sumin altres docents i treballar el projecte amb una mirada multidisciplinar, des de matemàtiques o tecnologia a les llengües catalana i anglesa. En aquest document: 20_Museïtzem_competències es donen alguns exemples de quins àmbits es poden treballar i quines competències es practiquen, així com algunes idees d’activitats i tasques emmarcades en el projecte per proposar a l’alumnat.

Comencem a Museïtzar els centres educatius?