Projecte en col·laboració amb l’IES Quatre Cantons

Iniciem el curs amb el projecte en col·laboració amb l'IES Quatre Cantons
22 de desembre de 2016

Museïtzació d’una nova illa de ciència del Museu Blau

Durant aquest primer trimestre hem dut a terme el projecte en col·laboració amb l’Institut Quatre Cantons. En la primera trobada l’alumnat de segon i tercer d’ESO va entrar en contacte amb el Museu, concretament amb les Illes de ciència que es troben dins l’exposició permanent “Planeta vida”. Aquell dia els hi vam preparar una activitat perquè descobrissin el context i el contingut de cada una d’elles i elements museogràfics utilitzats per arribar al visitant. La finalitat era fer-los un encàrrec, museïtzar una nova Illa de ciència. El repte era dissenyar un projecte museístic, atractiu i viable d’una nova Illa i elaborar-ho tenint en compte tot el que comporta. Concretament se’ls hi va llençar la proposta: “Us animeu a plantejar un espai expositiu que connecti amb vosaltres (joves de 13 a 15 anys), sobre un tema relacionat amb les ciències naturals?” Amb el repte marxaven cap a l’Institut.

Escollir un tema, documentar-se amb els continguts, fer maquetes de l’espai i pensar com transmetre-ho són algunes de les tasques que han fet als alumnes a l’Institut acompanyats dels seus docents. Durant aquest procés també han comptat amb espais de treball compartits amb el Museu, on diferents experts del Museu (la Cap del Departament d’Exposicions i la Cap de Recerca, col·leccions i investigació), han assessorat als joves amb la seva tasca. El projecte en col·laboració culmina al cap d’un mes amb la presentació de la proposta de treball feta pels alumnes al Museu.

El tema escollit i presentat ha estat: Les Xarxes Tròfiques: jo menjo, tu menges, ell i ella menja, nosaltres… L’han dividit en quatre grans blocs en els quals cada un d’ells es divideix en tres apartats clarament diferenciats. El primer bloc ens parla de les diferents xarxes tròfiques que hi ha i de la idea que s’entén per xarxa, el segon bloc tracta sobre quin paper prenen els depredadors a les xarxes, el tercer bloc ens exposa quines són les espècies invasores i com afecten i finalment en el quart i últim bloc, quina influència hi tenim els humans en aquestes i si en formem part. Cada un dels blocs transmet la informació mitjançant elements interactius, imatges i texts, afegint-hi un apartat final en el que es deixa al visitant incògnites molt interessants a resoldre.

Tot plegat, un projecte esplèndid i engrescador!